|
Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Ser lyst på livet
|
![]() Barn og asylatetDet har vært en del i mediene, kanskje spesielt i Bergen pga Nathan-saka. Eg kjende at eg blei lettare kvalm då eg høyrde at ein annan i klassa til Nathan måtte forlate landet same dagen som Nathan fekk vite at han fekk bli (inntil vidare). Grunnen var at han andre ikkje hadde vore i avisa, då foreldrene hans ikkje ønska det. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
nye muligheter
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Barn og asylatetDet er vel de massive protestene som har fått UDI til å snu, men det kan ikke stikkes under en stol at disse ikke ville ha vært like massive uten presentasjon av saken gjennom media. Jeg kjenner ikke historien til klassekameraten, men er vel generelt av den oppfatning at barn født i Norge som rekker å bli 6-8-10.... år før endelig vedtak om opphold/avslag foreligger bør få bli.
![]() |
#3 |
En, av to-tre
Medlem siden: Apr 2011
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Barn og asylatetDet er helt klart en aktuell problemstilling - at man bruker barn som brekkstang for å få opphold. I dagens ekstremt kyniske flyktningemarked så skal vi passe oss for å ikke lage enda bedre butikk for menneskehandlere. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
prokrastinator
Medlem siden: Feb 2009
![]() Sv: Barn og asylatetJeg tenker det er et sunnhetstegn at mediafokus kan føre til revurderinger, men at dette da må gjelde alle tilsvarende saker.
![]() |
#5 |
Ser lyst på livet
|
![]() Sv: Barn og asylatetNja, at de ikke har fått avslag stemmer jo ikke, de har fått avslag men nektet å reise. da er det jo i siste instans bare å nekte lenge nok å reise og vips så får man bli, det skurrer litt hos meg det også ... |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
This is normal!
|
![]() Sv: Barn og asylatet
Dette oppsummerer hva jeg mener om saken. Å la 450 barn bli nå, kan gjøre at veldig mange flere barn blir bevisst satt i tilsvarende vanskelige situasjon av foreldrene for å presse fram opphold. For meg blir dette veldig feil.
![]() |
![]() |
#7 |
Librocubicularist
|
![]() Sv: Barn og asylatetDet bør på ingen måte vere slik at barn kan brukast som brekkstang for å tøye regelverket. Dersom det blir slik at folk som har barn som er født i Norge, ikkje kan sendast tilbake, vil det jo kunne føre til at folk får barn for å få bli. Det vil ikkje vere riktig. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
WF: BNBE
Medlem siden: Sep 2006
![]() Sv: Barn og asylatetDette oppsummerer godt det jeg mener om denne saken: http://www.vg.no/nyheter/meninger/ar...artid=10079094
![]() |
#10 |
WF: BNBE
Medlem siden: Sep 2006
![]() Sv: Barn og asylatet
Dette handler like mye om politikk. UDI er et forvaltningsorgan, som kan instrueres av politiske myndigheter. Hvis myndighetene instruerer UDI i å gjøre sånn eller sånn, må de nødt til å forholde seg til det, enige eller ikke.
![]() |
#11 |
Bladibladiblaah!
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Kardemommeby
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Barn og asylatetSå lenge ein har ei klage inne, har ein lovleg opphald. Ein burde gjerne gjere noko med klageadgangen? Eg kjenner ei sak (mann, ingen barn) der avslag vart gitt i 2003, og han framleis har lovleg opphald i påvente av ei eller anna klage. Han har klaga, anka, osv, i ni år no. Det burde ikkje vere mulig. (Og ja, eg har snakka med advokaten hans, så eg veit det er reelt)
![]() |
#12 |
er grønn og fin.
|
![]() Sv: Barn og asylatetFor min del blir det feil å sende tilbake barn i de tilfelle de er født her i landet og har rukket å bli ganske store. Om foreldrene på det tidspunktet har lovlig opphold eller ikke.
![]() |
#13 |
prokrastinator
Medlem siden: Feb 2009
![]() Sv: Barn og asylatetAltså, det at barn må flytte med familien sin til andre land eller fremmede steder er jo verken uvanlig eller hårreisende skadelig. Kjipt og litt uheldig kanskje.
![]() |
#14 |
Passiv
|
![]() Sv: Barn og asylatetDette perspektivet hjelper meg: Dersom man skal la mange få bli bare fordi de har vært her lenge, så tar disse plassen fra andre. Dersom de som blir her da egentlig kunne hatt det greit i hjemlandet sitt mens de som er på flukt ikke får kommet hit, så blir det veldig galt. |
![]() |
![]() |
#15 |
Ser lyst på livet
|
![]() Sv: Barn og asylatethttp://www.nrk.no/ytring/bob-geldofs...-mer-1.8347883 |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|