|
Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Passiv
|
![]() Lovendring for ABBJeg liker ikke systemer som går istykker. |
![]() |
![]() |
#3 |
fri
|
![]() Sv: Lovendring for ABBJeg har også en dårlig smak i munnen på denne saken. Og tenker på det i den sammenhengen at jeg lenge har lurt på hvorfor ABB ikke får behandling når alle eksperter er enige om at han er sinnsyk. Er det meningen at man skal vente til etter rettsaken og han er dømt (og sperret inne for livet) før man behandler han? |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Off the map.
|
![]() Sv: Lovendring for ABBI prinsippet er jeg veldig enig, men om han aldri mer får se dagens lys så er det 'fine by me'. Hva er grunnen til at vi ikke hadde noen sånn lov fra før? Det må vel være at ingen hadde fantasi til å se for seg en sånn forbrytelse midt i 'Kardemommeby'?
![]() |
#5 |
Snikende Ullteppe
Medlem siden: Nov 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Lovendring for ABBDette høres jo helt villt ut. Vi har forvaring i dag, noe som etter hva jeg har forstått faktisk kan føre til at enkelte særtilfeller blir sittende for livet. Men å sperre noen inne fordi at andre kan angripe? Når skal dette brukes? Jeg tenkte umiddelbart på Baneheia da jeg leste dette og jeg er veldig enig med HI - vi har et system som virker og da kan man ikke finne på noe nytt bare fordi en og annen tulling ramler forbi
![]() |
#6 |
Erfaren nok
|
![]() Sv: Lovendring for ABBMen er det ikke litt sånn med alle lover? At når det dukker opp noe som rokker ved hensikten/målet med loven, så hender det at den endres? Man tar jo sjelden høyde for alt som kan skje her i verden, så det er jo når noe først skjer, at man ser behovet.
![]() |
#7 |
Passiv
|
![]() Sv: Lovendring for ABB
Det må da bli det? De vil jo straffe ham medlover som ikke fantes da forbrytelsen skjedde. |
![]() |
![]() |
#8 |
Passiv
|
Joda, lover endres ved behov. Men de begynner ikke plutselig å gjelde forhold bakover i tid. |
![]() |
![]() |
#9 |
Passiv
|
Det er utrolig teit om vi har greid å holde demokratiet og strukturene i samfunnet vårt så godt helt til nå for så å klare å martyrgjøre fyren i siste liten, ihvertfall. |
![]() |
![]() |
#10 |
Slumrende Ullteppe
|
![]() Sv: Lovendring for ABBJeg sier meg enig med røkla her.
![]() |
#11 |
En, av to-tre
Medlem siden: Apr 2011
![]() Sv: Lovendring for ABBJeg er totalt i mot at man konstruerer lover etter at et lovbrudd har skjedd. De beste lovene lager man i fredstid, da er man mindre farget av hat og hevntanker enn når man konstruerer en lov for en bestemt kriminell eller en bestemt forbrytelse som har skjedd. Vi må ha gode nok lover i forkant. Punktum. Jeg mener forøvrig at vi har gode nok lover til å dømme Breivik - det er ingenting i lovverket per i dag som tilsier at han ikke kan bli sperret inne på livstid dersom man mener at det er nødvendig. |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Passiv
|
![]() Sv: Lovendring for ABBJeg tror argumentasjonen om forvaring er at da kan han slippes ut når han ikke lenger er farlig. Mens med denne "omsorgsdommen" så kan de holde ham i et hull på Ila til folk ikke lenger er sinna. |
![]() |
![]() |
#13 |
Snikende Ullteppe
![]() Sv: Lovendring for ABBJo mer jeg tenker på dette....
![]() |
#14 |
Bedreviter
|
Selvsagt. Det skulle da virkelig også bare mangle. |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Passiv
|
Jepp. |
![]() |
![]() |
#16 |
En, av to-tre
Medlem siden: Apr 2011
Jeg tenker at det å slå i hjel enn mann på 111 år vil føre til skjerpende omstendigheter også. |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
Snikende Ullteppe
![]() Sv: Lovendring for ABBTrekk paralleller til de som har forgrepet seg på barn - som sjelden kan føle seg trygge etter at de slipper ut. Skal loven brukes på disse?
![]() |
#18 |
Unik
Medlem siden: Apr 2008
Dette er vel ingen straffelov, men en beskyttelseslov. Ergo vil de ikke straffe ham som sådann.
![]() |
#19 |
Unik
Medlem siden: Apr 2008
Det sier vel høringen noe om. Den gjelder jo pasienter, ikke enhver insatt, og det er visse krav til uhyrligheten. At massedrap nevnes som eksempel sier jo noe om nivået av alvorlighet.
![]() |
#20 |
Tøff
|
![]() Sv: Lovendring for ABBJa, flott! La denne mannen få poengtert sine argumenter mot Norges styre og stell.
![]() |
|
|