Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Emms hobbyhjørne

Hvilket garn kan jeg bruke?

Emms hobbyhjørne Har du en hobby? Har du laget noe fint? Vil du skaffe deg en hobby, vil du dele tips, eller spørre? Her er stedet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 22-03-12, 12:00   #1
Frøydis
stoffavhengig

Frøydis sin avatar

Medlem siden: Mar 2009
Frøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de fleste
Standard

Hvilket garn kan jeg bruke?

Jeg skal strikke denne genseren til gubben, og lurer på om jeg kan bruke Smart fra Sandnesgarn? "Pisa" som er brukt i oppskriften er 105 meter pr 50 gram, mens Smart er 100m. Men så er Smart beregnet på pinne 3,5. Har det noe å si? Er det andre og kanskje bedre alternativer jeg kan bruke?

Gammel 22-03-12, 13:14   #2
celebelen
Dragedytteren

celebelen sin avatar

Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Høgt oppi lia
Blogginnlegg: 7
celebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Hvilket garn kan jeg bruke?

Smart burde gå bra, du får strikke deg en prøvelapp og se hvordan strikkefastheten blir sammenlignet med oppskriften.

Ville (nov. 07)
celebelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-03-12, 20:10   #3
Frøydis
stoffavhengig

Frøydis sin avatar

Frøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de flesteFrøydis er kulere enn de fleste
Standard

Så Smart med pinne 4,5, da?

Gammel 22-03-12, 22:04   #4
celebelen
Dragedytteren

celebelen sin avatar

Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Høgt oppi lia
Blogginnlegg: 7
celebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelencelebelen er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Vanskelig å si - egentlig vill jeg tenkt at pinne 4,5 ble for løst, men det kan være at mønsteret gjør at det blir riktig likevel.

Ville (nov. 07)
celebelen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-03-12, 22:52   #5
Frøydis
stoffavhengig

Frøydis sin avatar

Standard

Ok, jeg får prøve litt, da.

Jeg vil også gjerne ha andre tips på garn som kan funke.

Gammel 23-03-12, 07:48   #6
Fnissa
Aktiv

Fnissa sin avatar

Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Sørlandet
Fnissa er litt kul
Standard

Dem var kjempefin! Skal de seks omgangene bare gjentas hele veien? Kanskje jeg skulle strikke en sånn til mannen min også... Hmmmm...

Fnissa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-03-12, 07:59   #7
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 181
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Den genseren var fin, og veldig av den typen min mann liker. Kan ikke du gi tilbakemelding når du har forsøkt litt?

Jeg er nemlig helt elendig på å bytte garn i oppskrifter. Det blir feil hver gang. En gang skulle jeg strikke en genser til meg selv i 46, og så endte den opp i str 38. Jeg tror jeg må ha byttet både pinner og garn "feil vei" da gitt.

Gammel 09-04-12, 22:53   #8
Frøydis
stoffavhengig

Frøydis sin avatar

Standard

Endte opp med MorAase superwash som hadde samme lengde som Pisa pr 50gram. Strikket prøvelapp og jeg måtte ned på pinne 3,5 for å få samme strikkefastheten som på genseren.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:28.