|
Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() Om overgrepsdommerDet er ikke ofte jeg begynner å gråte av å lese nyheter. Jeg er ganske herdet, men dette som jeg leste i dag tidlig gav meg en skikkelig reaksjon. Jeg har ikke allverdens tillit til at rettsystemet fungerer for dem som anmelder overgrep, men at det skal gå an at en person blir dømt og får gå fri på slike premisser er helt horribelt. Vi kan da ikke ha det sånn? |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Passiv
|
![]() Sv: Om overgrepsdommerFy faen. Nå ble jeg helt satt ut her. |
![]() |
![]() |
#3 |
prokrastinator
Medlem siden: Feb 2009
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Om overgrepsdommerJeg tenker at det ikke er rettspsykiatrien som er problemet i saken som beskrives, men hvordan lovteksten er utformet.
![]() |
#4 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() Sv: Om overgrepsdommer
Ja lovteksten er det viktige og det er lovverket som må endres, men har ikke lovverket gitt psykiatrien for mye makt? Psykiatrien gjør bare det de må gjøre, men det kan umulig være særlig OK å sitte med den vurderingen og vite at det vil medføre at vedkommende i praksis blir "fri". |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Passiv
|
![]() Sv: Om overgrepsdommerSlik jeg forstår dette så har det vært avgjørende at påtalemyndigheten ikke har gjort nok for å få saken for retten før etter flere år - hvor det ikke har vært nye overgrep. |
![]() |
![]() |
#6 |
maler
|
![]() Sv: Om overgrepsdommerJeg tenker at denne "sinnssyk i gjerningsøyeblikket"-vurderingen må endres slik at den kun gjelder når det er en klar link mellom sinnssykdommen og ugjerningen som er gjort. Det er kvalmende når man kan ha gjort en bevisst, viljestyrt handling og ikke straffet fordi man har en sinnssykdom som i og for seg ikke har noen direkte link til handlingen.
![]() |
#7 |
Passiv
|
Det er jo fullstendig idiotisk. |
![]() |
![]() |
#8 |
Med & uten trylleformel.
|
Loven må så absolutt endres!
![]() |
![]() |
#12 |
Feil planet
Medlem siden: Oct 2011
Hvor: På midten
![]() ![]() |
![]() Sv: Om overgrepsdommerHvilken signaleffekt tror rettsvesenet en sånn dom vil ha overfor andre overgripere? |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|