Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Emms hobbyhjørne

Hvilken vei skal strikkeoppskriften leses?

Emms hobbyhjørne Har du en hobby? Har du laget noe fint? Vil du skaffe deg en hobby, vil du dele tips, eller spørre? Her er stedet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 30-03-12, 20:25   #1
Dali
Glad

Dali sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 33
Dali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelen
Spørsmål

Hvilken vei skal strikkeoppskriften leses?

Jeg leser "vanlig" vei, som jeg leser en bok. Nå har jeg fått høre at den også kan leses fra høyre mot venstre. Hva er riktig/mest vanlig?

Gammel 30-03-12, 20:28   #2
Mjau
Curlingkone

Mjau sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Blogginnlegg: 2
Mjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hvilken vei skal strikkeoppskriften leses?

Jeg leser fra høyre mot venstre, men kjenner ikke fasiten.

Gammel 30-03-12, 20:30   #3
Camomilla
Wooohhoooooo

Camomilla sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Camomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt avCamomilla har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Mjau, her.

Jeg leser fra høyre mot venstre, men kjenner ikke fasiten.

Samme her.

Gammel 30-03-12, 20:32   #4
Tranquil
Erfaren

Tranquil sin avatar

Medlem siden: Jun 2009
Tranquil er populærTranquil er populærTranquil er populærTranquil er populær
Standard

Leser også fra høyre til venstre.

Tranquil er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-03-12, 20:35   #5
Sol
Skinner

Sol sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Sol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt liktSol er virkelig godt likt
Standard

Samme vei som man strikker, altså fra høyre mot venstre.

Gammel 30-03-12, 20:38   #6
Appelsin
Søt og rar

Appelsin sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Bergen
Blogginnlegg: 263
Appelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtid
Standard

Og så nedenfra og opp.

Gammel 30-03-12, 20:45   #7
Bayone
snur

Bayone sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Blogginnlegg: 4
Bayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt liktBayone er virkelig godt likt
Standard

Fra venstre mot høyre og starte nederst. Altså mot all logikk

Gammel 30-03-12, 20:56   #8
Daisy
Trademark: Imperfection

Daisy sin avatar

Daisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de fleste
Standard

Herregud, og jeg som akkurat var tenkt å begi meg inn på en strikkeoppskrift. :gir opp:

Tre stk!
Daisy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-03-12, 20:57   #9
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Høyre mot venstre og nede fra og opp. Venstre mot høyre på vrangen.

Gammel 30-03-12, 21:00   #10
Carrera
Må man ha en tittel?

Carrera sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Carrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt av
Standard

Ok, nå tok hjernen min en liten ferie her, og jeg trodde alle her var blitt helt sprø... Man leser da selvfølgelig teksten i en strikkeoppskrift på lik linje med annen tekst, liksom...

Men diagrammer ja...de leses fra høyre mot venstre, og nedenfra og opp.

And how I got to where I am
Carrera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-03-12, 21:01   #11
Adrienne
Hertuginne

Adrienne sin avatar

Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 40
Adrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg strikker venstrehendt og leser fra venstre mot høyre.

Gammel 30-03-12, 21:20   #12
Ivars_mamma
We weren't born to follow

Ivars_mamma sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Ivars_mamma er litt kulIvars_mamma er litt kul
Standard

Jeg tenker at man "klipper ut" mønsteret fra arket og at det utsnittet man har skal se likt ut på strikketøyet. Dermed må jeg strikke fra høyre mot venstre, nedenfra og opp.

Gammel 30-03-12, 21:32   #13
Malama
Bør lage seg en tittel selv

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Jeg leser den veien jeg strikker, selvsagt. Og jeg strikker stort sett nedenfra og opp, derfor leser je nedenfra og opp, og jeg strikker høyrehendt, derved strikker jeg fra høyre mot venstre, og leser den veien også. Det er egentlig ganske logisk, selv om det er helt motsatt av hvordan vi leser alt annet.

Gammel 30-03-12, 21:37   #14
Bloppy
Det kommer seg

Bloppy sin avatar

Hvor: På en gård
Bloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de fleste
Standard

:gikk opp et lys:

Det er nok derfor jeg ikke fikk til hullmønsteret på et par vanter jeg begynte på ja.

Gammel 30-03-12, 21:40   #15
Dali
Glad

Dali sin avatar

Dali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Malama, her.

Jeg leser den veien jeg strikker, selvsagt. Og jeg strikker stort sett nedenfra og opp, derfor leser je nedenfra og opp, og jeg strikker høyrehendt, derved strikker jeg fra høyre mot venstre, og leser den veien også. Det er egentlig ganske logisk, selv om det er helt motsatt av hvordan vi leser alt annet.

Det er ikke selvsagt. Men nedenfra og opp leser jeg også. Forskjellig å rett og vrang altså? Huff, dette blir komplisert. Jeg har strikket veldig mange plagg på den måten jeg beskriver, aldri tenkt over at det skulle finnes en annen måte.

Gammel 30-03-12, 21:46   #16
Malama
Bør lage seg en tittel selv

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Ja, altså, strikker man frem og tilbake, må det leses motsatt vei på vranga, for da strikker du jo fra baksiden, og praktisk sett fra venstre til høyre på strikketøyet.

Som Ivars mamma skrev det, om du klipper ut mønsteret og legger det oppå strikketøyet, skal det stemme (bortsett fra at størrelsen gjerne ikke gjør det da, og strikketøyet er jo i farger)

Ser du slik på det, så er det logisk at du må "lese" samme vei som du strikker.

Gammel 30-03-12, 21:52   #17
Dali
Glad

Dali sin avatar

Standard

Sier dere at jeg tar feil altså? Jeg hater å ta feil. Jaja, får prøve andre veien på neste diagram da.

Gammel 30-03-12, 22:17   #18
Appelsin
Søt og rar

Appelsin sin avatar

Hvor: Bergen
Blogginnlegg: 263
Appelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Adrienne, her.

Jeg strikker venstrehendt og leser fra venstre mot høyre.

Så kult! Du er venstrehendt også da?
Jeg er venstrehendt, men strikker høyrehendt.

Gammel 30-03-12, 22:34   #19
Adrienne
Hertuginne

Adrienne sin avatar

Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 40
Adrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Appelsin, her.

Så kult! Du er venstrehendt også da?
Jeg er venstrehendt, men strikker høyrehendt.

Jepp, er venstrehendt. Jeg kan strikke andre veien også, men det går litt saktere.

Gammel 31-03-12, 01:09   #20
Magica
søt

Magica sin avatar

Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Bayone, her.

Fra venstre mot høyre og starte nederst. Altså mot all logikk

Stemmer, bare spør meg... Jeg prøvde det motsatte, og det gikk heller dårlig.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 07:40.