Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Husmorskole

Hva kan jeg plante ute?

Husmorskole Det finnes et hav av gode tips til hvordan få ting til å fungere bedre. Her kan man spørre, dele og få gode råd av hverandre.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 03-04-12, 11:39   #1
Input
Bør lage seg en tittel selv

Input sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hva kan jeg plante ute?

I relativt små potter. Jeg prøvde med potterose, men den ser ikke ut som den trivdes særlig godt nå som det plutselig og uventet (optimismen lenge leve) kom frost. Hvordan vet jeg om jeg skal gi den opp, forresten?

Det som skal plantes må tåle å være i skyggen mer eller mindre hele dagen. Det hadde vært fint om dette var noe som overlevde sommeren gjennom, men det spørs vel om finnes?

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-04-12, 11:46   #2
Zulu
Make it count!

Zulu sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Zulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt av
Standard

Sv: Hva kan jeg plante ute?

Stemor tåler litt frost, og er ganske takknemlig å holde i live.

Gammel 03-04-12, 11:47   #3
kokosbolle
Har bakt søte kaker

kokosbolle sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Den fineste byen
Blogginnlegg: 696
kokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Du bør vente til nattefrosten er over hvertfall.

Vi hadde stort hell med hortensia i potte på den skyggefulle siden av huset.

minibolle mai 2012
kokosbolle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-04-12, 11:53   #4
Bean
Erfaren

Bean sin avatar

Medlem siden: Jan 2010
Bean er populærBean er populærBean er populær
Standard

Potteroser ute i mars/april

Det som går ute nå er påskeliljer og stemor siden de tåler litt frost. Jeg har kjøpt noen påskelilje/stemorr og satt hele potta opp i utekrukken. Når de er avblomstret kan jeg ta den ut og kaste. Så er det klart for å plante sommerblomster i krukken.

Gammel 03-04-12, 12:04   #5
Bean
Erfaren

Bean sin avatar

Medlem siden: Jan 2010
Bean er populærBean er populærBean er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av kokosbolle, her.

Vi hadde stort hell med hortensia i potte på den skyggefulle siden av huset.

Hortensia er fint i skygge, men vær obs disse tåler dårlig frost og vind. Plantet noen litt for tidlig et år og det tok langt tid før de kom seg igjen.

Gammel 03-04-12, 12:10   #6
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Min lokale dealer er skikkelig kjip og streng. Ingenting kan plantes ute før 17. mai. Vil du ha vårblomster, skulle du tenkt på det i fjor og satt løker. Hah!

Jeg pleier å føle meg som et lite, ulydig barn når jeg er der. Og sniker meg til å kjøpe en sånn ferdigplantet sak i krukke med påskeliljer og stemordblomster på Rema.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-04-12, 12:11   #7
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Stemordblomster, hah, den var for morsom til å rette opp.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-04-12, 12:13   #8
GinaK
Tja...

GinaK sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
GinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt av
Standard

Etter de dagene med sommervær så fikk jeg lyst til å kjøpe stemor men nå når nordavinden har satt inn så har jeg mistet lysten. I dag var det -5 så jeg lar lyngen stå til det blir etpar-tre grader om natta.

Har kjøpt etpar lave påskeliljer som blomstrer ute og de klarer seg bra så det får holde foreløpig.

Gammel 03-04-12, 12:22   #9
Input

Input sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Bean, her.

Potteroser ute i mars/april

I følge damen på Plantasjen tåler de litt frost, de skulle til og med kunne overvintre ute så lenge de sto lunt. Og lunt står de på fremsiden av huset mitt, men også skyggefult.

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-04-12, 13:02   #10
kokosbolle
Har bakt søte kaker

kokosbolle sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Den fineste byen
Blogginnlegg: 696
kokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Bean, her.

Hortensia er fint i skygge, men vær obs disse tåler dårlig frost og vind. Plantet noen litt for tidlig et år og det tok langt tid før de kom seg igjen.

Ja, som jeg skrev, vent til frosten er over.

minibolle mai 2012
kokosbolle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-04-12, 13:11   #11
Matilda
Dig for victory!

Matilda sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 37
Matilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Input, her.

I følge damen på Plantasjen tåler de litt frost, de skulle til og med kunne overvintre ute så lenge de sto lunt. Og lunt står de på fremsiden av huset mitt, men også skyggefult.

De kan overvintre ute, men da er det gjerne lurt å pakke dem inn, helst plante dem ut også. Mamma er hagementoren min, og hennes hage er fortsatt full av striesekker. Hvis du vil ha roser, så ville jeg enda ha ventet litt, og så pakket dem inn i håndklær eller strie eller noe om natta. Jeg gidder ikke styre med sånt mens ungene er små, da vil jeg ha det lettvint. Roser vil uansett vannes oftere enn jeg har ork til, når det blir varmt. Jeg har i grunnen gitt opp potteroser for en stund, jeg vil heller plante ut i bed. Det er mye annet fint å ha i krukke, som overlever med litt slusk.

Det eneste jeg har utendørs nå, er en sammenplanting av påskeliljer og diverse. Så setter jeg vel snart fram krukka med stemor fra året før, den pleier nemlig å frø seg sjøl. Ellers planter jeg neppe noe i krukker før uti mai i år, så slipper jeg forhåpentligvis "pysj".

Gammel 03-04-12, 22:15   #12
Malama

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Jeg har satt påskeliljer, sånne små i potte, og stemor i blomsterbedene utenfor hos oss. Det har kommet snø på dem de siste dagene. Sola smelter den, men det kommer ny neste natt. Vi får se om de tåler frosten/snøen eller om jeg må plante nye om et par uker... Jeg SKAL ha noe i bedene før 17. Mai for jeg håper i det minste å få til vising før den tid.

Gammel 03-04-12, 22:28   #13
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Stemorsblomster står fint nå, og overlever hele sesongen, og gjerne til neste også. Ellers er det vel lite som er bankers så tidlig. Jeg venter til litt lenger ut på våren før jeg planter noe annet enn påskeliljer og stemor.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:54.