Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Husmorskole

Elting av gjærdeig

Husmorskole Det finnes et hav av gode tips til hvordan få ting til å fungere bedre. Her kan man spørre, dele og få gode råd av hverandre.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 03-04-12, 17:32   #1
Ine
rakkarpus

Ine sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Blogginnlegg: 19
Ine er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner til
Standard

Elting av gjærdeig

I ei kokebok jeg har står det. "Det er ikke nok å bare blande en gjørdeig, den må bearbeides til den er passe smidig og fast. Det tar 5-10 min å elte en deig for hånd". På samme side står det "Gjærdeiger skal eltes godt for å bli seige og gi motstand under hevingen. Deig til småkaker, bakepulverbrød og kaker skal derimot bearbeides så lite som mulig for ikke å bli seig."

Hvordan skal man da elte deig til skolebrød med både bakepulver og gjær, 5-10 min eller så lite som mulig?

Gammel 03-04-12, 17:37   #2
Hannah
tankefull

Hannah sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Blogginnlegg: 111
Hannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt liktHannah er virkelig godt likt
Standard

Sv: Elting av gjærdeig

Jeg elter som vanlig gjærdeig.

Hannah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-04-12, 19:25   #3
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Min veldig gode bolleoppskrift har litt bakepulver i tillegg til gjær, jeg elter som vanlig gjærdeig.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-04-12, 20:18   #4
Synnemor
Born to run

Synnemor sin avatar

Medlem siden: Nov 2009
Synnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner tilSynnemor er et navn som alle kjenner til
Standard

Opprinnelig lagt inn av Filifjonka, her.

Min veldig gode bolleoppskrift har litt bakepulver i tillegg til gjær, jeg elter som vanlig gjærdeig.

Jeg også. Jeg lar Kenwooden kjøre en stund, det funker som bare det.

Never underestimate the strength of a woman who runs 26,2 miles for fun.
Synnemor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-04-12, 20:32   #5
Libra
Bør lage seg en tittel selv

Libra sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Blogginnlegg: 51
Libra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de fleste
Standard

Uten å ha svar på selve spørsmålet blander jeg meg likevel inn. Etter at jeg begynte å følge rådet til Schakenda har jeg fått helt utrolig godt bakverk. Når det gjelder elting av vanlig hvetebakst med gjær, så er det ikke tilstrekkelig med 5-10 min elting for hånd. Du bør kjøre minst 10 min i kjøkkenmaskin. Hvilket betyr uendelig mye mer for hånd.

Libra er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-04-12, 20:43   #6
Nelly Nickers
Slow reader

Nelly Nickers sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Nelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt likt
Standard

Jeg synes deigene bare blir tyngre og tettere jo mer jeg elter for hånd. Jeg pleier bare å blande det kjapt sammen. I dag laget jeg f.eks Nennes rundstykker og jeg eltet (for hånd) i kanskje 15 sekunder, men de ble fløyelsmyke og fløffy.

Brød elter jeg lenger (i kjøkkenmaskin), har inntrykk av at det holder lenger hvis det eltes en stund. Men ferskt, søtt bakverk spiser vi jo opp samme dag uansett.

Nelly Nickers er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 03-04-12, 21:19   #7
Ine
rakkarpus

Ine sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Blogginnlegg: 19
Ine er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner tilIne er et navn som alle kjenner til
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nelly Nickers, her.

Jeg synes deigene bare blir tyngre og tettere jo mer jeg elter for hånd. Jeg pleier bare å blande det kjapt sammen. I dag laget jeg f.eks Nennes rundstykker og jeg eltet (for hånd) i kanskje 15 sekunder, men de ble fløyelsmyke og fløffy.

Samme inntrykk har jeg, før mikset jeg deigen bare sammen, men etter å ha lest litt om gjørens og eltingens funksjon begynte jeg å elte mer, men har fått vel så fine, luftige skoleboller før.

Dessuten ble de ikke så gode som før, i oppskrifta stod det H.melk, hadde ikke og hadde i lettmelk, men synes ikke de hadde så god smak. Men så spiste jeg de ganske kalde og..

Gammel 03-04-12, 20:42   #8
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Gjærdeig elter jeg så lenge jeg gidder/så lenge det passer. Det varierer veldig, og jeg merker ikke nevneverdig forskjell på resultatet. Deig/røre med bakepulver eller natron rører jeg kjapt sammen.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:54.