|
Husmorskole Det finnes et hav av gode tips til hvordan få ting til å fungere bedre. Her kan man spørre, dele og få gode råd av hverandre. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
![]() |
#1 |
rakkarpus
|
![]() Elting av gjærdeigI ei kokebok jeg har står det. "Det er ikke nok å bare blande en gjørdeig, den må bearbeides til den er passe smidig og fast. Det tar 5-10 min å elte en deig for hånd". På samme side står det "Gjærdeiger skal eltes godt for å bli seige og gi motstand under hevingen. Deig til småkaker, bakepulverbrød og kaker skal derimot bearbeides så lite som mulig for ikke å bli seig."
![]() |
#4 |
Born to run
Medlem siden: Nov 2009
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Elting av gjærdeig
![]() |
#5 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() Sv: Elting av gjærdeigUten å ha svar på selve spørsmålet blander jeg meg likevel inn. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Slow reader
Medlem siden: Dec 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Elting av gjærdeigJeg synes deigene bare blir tyngre og tettere jo mer jeg elter for hånd. Jeg pleier bare å blande det kjapt sammen. I dag laget jeg f.eks Nennes rundstykker og jeg eltet (for hånd) i kanskje 15 sekunder, men de ble fløyelsmyke og fløffy. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
rakkarpus
|
![]() Sv: Elting av gjærdeig
Samme inntrykk har jeg, før mikset jeg deigen bare sammen, men etter å ha lest litt om gjørens og eltingens funksjon begynte jeg å elte mer, men har fått vel så fine, luftige skoleboller før.
![]() |
#8 |
Personlig pessimist
|
![]() Sv: Elting av gjærdeigGjærdeig elter jeg så lenge jeg gidder/så lenge det passer. Det varierer veldig, og jeg merker ikke nevneverdig forskjell på resultatet. Deig/røre med bakepulver eller natron rører jeg kjapt sammen.
![]() |
![]() |
|
|