|
Spikerhjørnet Speaker's corner. Forum for lengre debattinnlegg og meninger, politikk mm. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Ser lyst på livet
|
![]() Sykepleiere og lønnPå Jæren har man nå satt inn tiltak for å beholde en gruppe med arbeidstakere som det er mangel på, med å høyne lønna. http://jbl.no/index.php?page=vis_nyhet&NyhetID=26263 |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Passiv
|
![]() Sv: Sykepleiere og lønnLærere. |
![]() |
![]() |
#5 |
Passiv
|
![]() Sv: Sykepleiere og lønnDet var vel nettopp en beregning på dette som viste at sykepleiere tjener godt, mer enn ingeniører, per time. Problemet er at de nesten ikke jobber fulle stillinger og dermed ikke får så mye penger totalt. |
![]() |
![]() |
#6 |
Ser lyst på livet
|
![]() Sv: Sykepleiere og lønn
Det stemmer. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Når er man utlært?
Medlem siden: Apr 2012
![]() |
- og det gjelder vel kvinnedominerte yrker generelt: deltid - og dermed blir årslønna betydelig lavere enn de som arbeider full tid (menn). |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Øyboer
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Sykepleiere og lønnDe fleste førskolelærere jobber 100% og faste stillinger. Vi tjener vel nesten minst av alle høyskoleutdannede. Sykepleiere har mer på grunn av tilleggene. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Øyboer
![]() Sv: Sykepleiere og lønnMed max ansiennitet? |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
weird
![]() Sv: Sykepleiere og lønnDet var det i alle fall for noen år siden. Nå har det muligens økt litt.
You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Ferdig!
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
![]() Sv: Sykepleiere og lønn381500,- for 10 års annsinitet i 100 % stilling ifølge https://www.sykepleierforbundet.no/v...n-sykepleier?-
![]() |
#12 |
Øyboer
![]() Sv: Sykepleiere og lønnDet er akkurat den samme tariffen vi har. |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Trademark: Imperfection
Medlem siden: Feb 2008
![]() Sv: Sykepleiere og lønnDet med urettferdighet høres kjent ut. Jeg hadde en samtale med en av mine mange sykepleiervenninner for noen år siden der hun omtrent sa det var urettferdig at hun ikke tjente 450 000. Hun hadde jo treåring utdannelse. De (flere av mine venner) trekker alltid frem disse tre årene med utdannelse! Jeg har også det! Mer faktisk! Mannen min har ikke det engang og han tjener mye mer. De trekker en "kommunistisk" strek mellom antall år i utdannelse og hvilken lønn man bør ha. Ingenting annet teller visst!
![]() |
#14 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Jul 2009
![]() Sv: Sykepleiere og lønnKlart det er urettferdig at noen med like høy utdanning og noenlunde like arbeidsoppgaver, samt likt ansvar kommer særdeles mye dårligere ut lønnsmessig innenfor den samme kommunen enn, som i dette tilfellet, sykepleierne. Lønnsforskjellene mellom vernepleiere og sykepleiere i Klepp og Time (Time fulgte etter med samme lønnshopp for ikke å miste arbeidstakere til nabokommunen Klepp) med 6 års ansiennitet utgjør vel nå nærmere 50 000 i favør til sykepleierne etter lønnshoppet. Det kan neppe kalles rettferdig. Sist redigert av Odelia : 04-04-12 kl 20:44. |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Ser lyst på livet
|
![]() Sv: Sykepleiere og lønnJeg mener, at for å få sykepleiere og andre yrkesgrupper i omsorgssektoren opp på et høyere lønnsnivå så må det en skjevfordeling til, man kan ikke løfte alle opp like mye på likt, da vil det bare bli en liten smule til hver, jeg tror det er riktig å gjøre slik som disse jær-kommunene nå gjør, men når tilsvaret fra de ansatte blir surmuling, istedetfor konstruktiv argumentasjon, så mister jeg respekten for debattantene, og også debatten. |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Passiv
|
Ja, det blir riktig å regne med alle tilleggene for begge grupper om man skal sammenligne. Det blir jo helt umulig å sammenligne på ulike vilkår. Man bør dermed regne betalt per faktisk time utført arbeid for begge grupper - alt inkludert. |
![]() |
![]() |
#17 |
© All rights reserved
|
![]() Sv: Sykepleiere og lønnI hina hårde dagar, da jeg var nyutdannet sykepleier, så ble jeg "lokket" ut på bygda pga høyere lønn. Kommunen jeg jobbet i lønnet nyutdannede 40 000,- over nabokommunen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
Med & uten trylleformel.
|
![]() |
![]() |
#19 |
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
![]() Sv: Sykepleiere og lønnJeg synes, til tross for at jeg ser lenger oppe i tråden at jeg ikke synes det, at det er greit å lokke med lønn for å få tak i kvalifiserte mennesker. Hvor mange års utd.man har, behøver ikke ha noe å si. |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
Engel med shit på vingene
Medlem siden: Feb 2011
Hvor: Troms
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Mens jeg synes det er urettferdig at min mann uten noe mer enn øk/adm på videregående tjener flere titalls tusen mer enn meg i året (jeg er sykepleier, lønnet etter 8 år ansiennitet).
![]() |
|
|