|
Spikerhjørnet Speaker's corner. Forum for lengre debattinnlegg og meninger, politikk mm. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Når er man utlært?
Medlem siden: Apr 2012
![]() |
![]() Barn som passasjer på mopedEn tilbakevendende sak hver gang asfalten titter fram og kidsa vil ha tur. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Utenlands
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Barn som passasjer på mopedHer får en kjøpt barnesete til moped, men jeg har ingen erfaring med det selv. Ser også mange som kjører uten barnesete, da med barnet foran seg. De er dog yngre enn 10 så det er mulig reglene her er anderledes |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Passiv
|
![]() Sv: Barn som passasjer på mopedJeg mener at det ikke er forsvarlig å frakte barn på moped. Jeg er motorsyklist med lang erfaring. |
![]() |
![]() |
#4 |
Ute av drift
Medlem siden: Nov 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Barn som passasjer på mopedEr 10 år øvre eller nedre aldersgrense?
![]() |
#5 |
Bedreviter
|
![]() Sv: Barn som passasjer på mopedJeg tenker at barn på 8-10 år, bak fører, i 30-sone er ganske forsvarlig. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Møllspist fletthurpe
|
![]() Sv: Barn som passasjer på mopedJeg vil tro det er like trygt som å ha et barn bakpå sykkel i sete..? Så lenge man bruker hjelm og gode klær? Sykler kjører jo i trafikken de og?
![]() |
#8 |
Bedreviter
|
![]() Sv: Barn som passasjer på moped
Det trenger det absolutt ikke å være. En moped veier vesentlig mer enn en sykkel, og man kan skade seg stygt om man får den over seg i en velt. En moped har en maksfart på 45 km i timen. De færreste sykler så fort når man har barn bakpå. På sykkel kan man velge å være myk traffikant; på moped må man kjøre i veien, sammen med bilene. Det vil si at man må holde omtrent samme fart som dem, og at man er langt mer utsatt for sammstøt med biler enn man trenger å være som syklist. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Møllspist fletthurpe
|
![]() Sv: Barn som passasjer på mopedMen man velger jo litt hvor man vil kjøre vel? Jeg tenker ikke på at man skal bruke dette som fast fremkomstmiddel med unger bakpå, i veldig traffikert vei, men å skulle ta en liten rolig tur for gøy? Hvis man følger alle regler? Jeg hadde hvertfall ikke hatt problemer med å kjøre min 8 åring her i området, hvis jeg hadde moped og lappen vel og merke
![]() |
#14 |
Bedreviter
|
Jeg har ikke satt meg inn i regler for ATW, men det er ingen nedre aldersgrense for å frakte barn på moped eller motorsykkel. Det er lov til å feste dem til seg selv med sele, og det eneste påkrevde sikkerhetsutstyret er hjelm. |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Bedreviter
|
Jeg hadde ikke hatt så veldig store skrupler med å sette min snart-10-åring på scooteren og kjøre henne til skolen. Det er 30-sone hele veien og lite trafikk. Det hadde blitt omtrent som å ha henne bakpå en vanlig sykkel, tenker jeg. |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Når er man utlært?
![]() |
Jeg fant ikke linken; kan du sende den påny? |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
Når er man utlært?
![]() |
- og jeg er uenig med deg (Hilsen Yamaha FJ1200). |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
Når er man utlært?
![]() |
- og jeg er glad for at myndighetene stiller såvidt strenge krav til føreren - og overlater denne til å vurdere hva som er betryggende. |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
Passiv
|
![]() Sv: Barn som passasjer på mopedJeg kjenner at jeg er usikker på om jeg går inn i gruppen folk uten peil eller om jeg har formulert meg for vagt. |
![]() |
![]() |
|
|