Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Emms hobbyhjørne

Jeg vil lære å strikke!

Emms hobbyhjørne Har du en hobby? Har du laget noe fint? Vil du skaffe deg en hobby, vil du dele tips, eller spørre? Her er stedet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 08-04-12, 12:45   #1
Robyn
⭐️⭐️⭐️

Robyn sin avatar

Medlem siden: Oct 2008
Blogginnlegg: 2
Robyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de fleste
Spørsmål

Jeg vil lære å strikke!

Hva kan jeg begynne med som er sånn passe enkelt?

Jeg er glad i skjerf og sjal, så det kan kanskje være et greit sted å starte fremfor en genser/jakke?

Noen som har tips til oppskrift?

-Pippi
Robyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-04-12, 13:11   #2
Bobbelur
...we have cookies

Bobbelur sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
Blogginnlegg: 191
Bobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Jeg vil lære å strikke!

Helt, helt enkelt? Finn deg garn som skifter farge. To ulike nyanser som du liker og som passer sammen. Legg opp passe antall masker (f.eks 39 masker på pinne 4,5) og strikk 1 vrang, 1 rett hele veien. To pinner med den ene farger, to pinner med den andre. Det er enkelt men blir ikke kjedelig å strikke siden fargene skifter hele tiden, og jeg kan omtrent aldri vente med å se hvilke fargekombinasjoner som dukker opp.

Jeg har strikket et skjerf med det garnet som er foreslått i linken, og det ble favorittskjerfet mitt. Dessverre ble det stjålet på Ikea.

Bobbelur er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-04-12, 13:36   #3
Pesten
Bør lage seg en tittel selv

Pesten sin avatar

Medlem siden: Feb 2011
Pesten imponerer mange og er sikkert smartPesten imponerer mange og er sikkert smartPesten imponerer mange og er sikkert smartPesten imponerer mange og er sikkert smartPesten imponerer mange og er sikkert smartPesten imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg har alltid kunne rett strikk. Lærte meg rett/vrang på youtube og nå har jeg altså strikket min første tunika. Har en mariustunika her som man ikke trenger å strikke ermer på. Brukte dog 1 mnd men artig når man får ting til.

Gammel 08-04-12, 13:36   #4
Robyn
⭐️⭐️⭐️

Robyn sin avatar

Robyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de flesteRobyn er kulere enn de fleste
Standard

Takk for tips, det både høres overkommelig ut og ser spennende ut!
Av garnbutikker jeg har tilgjengelig er husfliden og bogerud nærmest. Finner jeg den typen garn der, tro?

-Pippi
Gammel 08-04-12, 13:39   #5
Robyn
⭐️⭐️⭐️

Robyn sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Pesten, her.

Jeg har alltid kunne rett strikk. Lærte meg rett/vrang på youtube og nå har jeg altså strikket min første tunika. Har en mariustunika her som man ikke trenger å strikke ermer på. Brukte dog 1 mnd men artig når man får ting til.

Her i huset er en måned en fantastisk tid...
Siden jeg er fulltidsstudent er hodet til tider litt fullt så jeg tør ikke gå i gang med så innviklede greier i starten, men rett og vrang kan jeg. Må bare finne ut hvordan jeg legger opp masker.

-Pippi
Gammel 08-04-12, 14:05   #6
Bobbelur
...we have cookies

Bobbelur sin avatar

Bobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelenBobbelur er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Både Husfliden og Bogerud har fine garn. Jeg tviler på at de har Noro, men det trenger ikke være det heller. Jeg holder nå på med to skjerf i Viking, ett i Viking Nordlys og ett i Viking Odin. Helt ulik tykkelse på garnet, så det ene strikkes på pinne 2,5 eller 3,0 tror jeg, og det andre på pinne 5,5. Det som er så moro er at skjerfene blir så ulike i uttrykk med ulik sort garn, ulike farger og ulik garntykkelse, selv om grunnoppskriften er den samme.

Gammel 10-04-12, 21:50   #7
Robyn
⭐️⭐️⭐️

Robyn sin avatar

Standard

Fikk kjøpt meg garn og pinner i dag, så nå er jeg godt i gang med skjerf.

Det er en jungel av garntyper, og jeg følte meg rimelig blond der jeg sto. Men jeg endte opp med Drops Eskimo, et tykt flerfarget ullgarn, som strikkes på pinne nr. 8. La opp 35 masker og tror det blir ganske perfekt bredde.
Strikker annenhver rett og vrang.

Her er resultatet av en kvelds strikking.

Vedlagte bilder
Filtype: jpg strikke.jpg (123,1 KB, 166 visninger)
-Pippi

Sist redigert av Robyn : 12-04-12 kl 17:34.
Gammel 10-04-12, 22:05   #8
Bobbelur
...we have cookies

Bobbelur sin avatar

Standard

Supert! Flotte farger også da!

Gammel 11-04-12, 22:09   #9
Robyn
⭐️⭐️⭐️

Robyn sin avatar

Standard

Jeg tror det blir bra. Har ett nøste igjen av fire så jeg må nok kjøpe et par nøster til.
Har tenkt å kanskje sy sammen og til hals i stedet for skjerf.

Det er forresten Eskimo og ikke Nepal, husket feil siden jeg sto ganske lenge og så på Nepal.

Har fått dilla og nå vil jeg avansere litt siden dette går veldig fint, men må ut på leting etter oppskrift.

-Pippi
Gammel 11-04-12, 22:18   #10
Bloppy
Det kommer seg

Bloppy sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: På en gård
Bloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de fleste
Standard

Jeg anbefaler dette.

Kjempelett å strikke, og fantastisk på. Jeg har strikket tre i forskjellige farger, og flere skal det bli.

Gammel 11-04-12, 22:25   #11
LilleLeo
A friend with benefits

LilleLeo sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Bergen
Blogginnlegg: 195
LilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtidLilleLeo har en fantastisk fremtid
Standard

Det blir veldig fint!

Gammel 12-04-12, 07:08   #12
Robyn
⭐️⭐️⭐️

Robyn sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Bloppy, her.

Jeg anbefaler dette.

Kjempelett å strikke, og fantastisk på. Jeg har strikket tre i forskjellige farger, og flere skal det bli.

Det skal jeg prøve på, takk for tips!

-Pippi
Gammel 12-04-12, 08:33   #13
nokon
Librocubicularist

nokon sin avatar

Medlem siden: Dec 2011
Blogginnlegg: 175
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Robyn, her.

Det skal jeg prøve på, takk for tips!

Den garntypen som er brukt i oppskrifta er ikkje veldig nybegynnarvennleg, fordi han er veldig vanskeleg å rekke opp, så viss du gjer mange småfeil og har behov for å gå tilbake i strikketøyet ditt og rette opp eller mister masker lett, anbefaler eg deg å halde deg til glattare garn.

nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-04-12, 08:51   #14
Bloppy
Det kommer seg

Bloppy sin avatar

Bloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av bai, her.

Den garntypen som er brukt i oppskrifta er ikkje veldig nybegynnarvennleg, fordi han er veldig vanskeleg å rekke opp, så viss du gjer mange småfeil og har behov for å gå tilbake i strikketøyet ditt og rette opp eller mister masker lett, anbefaler eg deg å halde deg til glattare garn.

Næsj da.

Men i den oppskriften der skal det myyye til å gjøre feil altså.
Det er kun rette masker, med økning med kast i hver side hver omgang.
Det var litt klønete de første to pinnene fordi det var uvant med så tynt garn. Nå strikker jeg det uten oppskrift. Det er innmari enkelt. Også går det fort. Et skjerf er unnagjort på en kveld.

Gammel 12-04-12, 08:57   #15
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes nybegynnere kan strikke luer i tykt garn, da blir man fort ferdig og kan bruke hver lue til å lære ulike teknikker.

Denne boken er strålende:

http://www.amazon.com/Knitting-Rules...d_bxgy_b_img_b

og bloggen til Yarn Harlot er en av mine favorittblogger.

Gammel 12-04-12, 09:09   #16
Adrienne
Hertuginne

Adrienne sin avatar

Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 40
Adrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Både Nepal og Eskimo er gode nybegynnergarn, synes jeg, og de er deilig myke å ha på. Jeg har strikket flere lurer og votter i Nepal på pinne 4,5 og det holder seg fint lenge.

Gammel 12-04-12, 09:37   #17
mosol
Nytt år, nye muligheter

mosol sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 54
mosol imponerer mange og er sikkert smartmosol imponerer mange og er sikkert smartmosol imponerer mange og er sikkert smartmosol imponerer mange og er sikkert smartmosol imponerer mange og er sikkert smartmosol imponerer mange og er sikkert smartmosol imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Men atte. Jeg er ikke helt nybegynner, men har aldri strikket avanserte ting. Jeg har strikket noen babytepper, og nå i vinter har jeg strikket meg en hals. Jeg kan i alle fall legge opp masker, strikke rett og vrang og felle av. (I min ungdom strikket jeg også en påskegul og aldeles forferdelig vest, men med flettemønster!!)

Nå har jeg lyst til å strikke en jakke eller noe til lillesøster. Er det håp? Noen av dere erfarne som har tips?

Gammel 12-04-12, 09:40   #18
Adrienne
Hertuginne

Adrienne sin avatar

Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 40
Adrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er håp, mosol. Alle har vært nybegynnere en eller annen gang, og nå for tiden så ligger det jo ørten filmer på youtube som viser hvordan man skal gjøre de forskjellige tingene, være seg fletter, øking, felling etc.

Gammel 12-04-12, 09:58   #19
Pesten
Bør lage seg en tittel selv

Pesten sin avatar

Medlem siden: Feb 2011
Pesten imponerer mange og er sikkert smartPesten imponerer mange og er sikkert smartPesten imponerer mange og er sikkert smartPesten imponerer mange og er sikkert smartPesten imponerer mange og er sikkert smartPesten imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg fikk en oppskrift på marius tunika og kunne da i høst bare strikke rett. Og legge opp masker. Kan jeg så kan dere også.

Btw så så det sjalet litt komplisert ut.

Gammel 12-04-12, 10:07   #20
Bloppy
Det kommer seg

Bloppy sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Pesten, her.

Jeg fikk en oppskrift på marius tunika og kunne da i høst bare strikke rett. Og legge opp masker. Kan jeg så kan dere også.

Btw så så det sjalet litt komplisert ut.

Det som jeg linket til?
Det er bare rette masker frem og tilbake på rundpinne. Man må øke en maske i hver ende da. Men det finnes ikke komplisert. Også strikker man med tykke pinner.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 06:32.