Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Emms hobbyhjørne

Dukkestrikk av Målfrid Gausel

Emms hobbyhjørne Har du en hobby? Har du laget noe fint? Vil du skaffe deg en hobby, vil du dele tips, eller spørre? Her er stedet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 11-04-12, 21:26   #1
mamsen74
Aktiv

Medlem siden: Dec 2007
Hvor: Vestfold
mamsen74 er litt kul
Standard

Dukkestrikk av Målfrid Gausel

Noen som har den strikkeboka i heimen?? Jeg har begynt på babydoll i lyserosa på s 38 og 39, men det må da være noe feil i Firkløvermønsteret der? Noen som har boka og kan sjekke?

mamsen74 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-04-12, 21:29   #2
m^2
Bør lage seg en tittel selv

m^2 sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Dukkestrikk av Målfrid Gausel

Hvis du har oppskriften kan du jo sjekke om det ligger noen korreksjoner blant brukerkommentarene på ravelry - hvis den ligger der?
Det ligger hvertfall flere Målfrid Gausel-oppskrifter der.

(heter den "babydoll"?)

m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-04-12, 21:34   #3
mamsen74
Aktiv

mamsen74 er litt kul
Standard

Ja, den heter babydoll. Løper og sjekker...

Gammel 11-04-12, 21:38   #4
mamsen74
Aktiv

mamsen74 er litt kul
Standard

Det var visst ikke bare å løpe og sjekke, men nå har jeg da logget meg inn. Finner ikke oppskriften der, kun andre av henne. Er det en egen side hvor korreksjoner ligger?

Gammel 11-04-12, 21:39   #5
m^2

m^2 sin avatar

m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Eller legge ut oppskriften her på den biten som ikke funker og se om noen ordner det til?

Gammel 11-04-12, 21:40   #6
m^2

m^2 sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av mamsen74, her.

Det var visst ikke bare å løpe og sjekke, men nå har jeg da logget meg inn. Finner ikke oppskriften der, kun andre av henne. Er det en egen side hvor korreksjoner ligger?

Nei, det er isåfall en egen side til oppskriften også er korreksjonen enten rett på oppskriftssiden, eller du finner andre som har laget samme oppskrift og kommenterer feilen og evt kommer med forslag til forbedring.

Men hva er det som ikke funker da?

Gammel 11-04-12, 21:44   #7
mamsen74
Aktiv

mamsen74 er litt kul
Standard

Firkløvermønster:

1 omg: *1 r, kast, løft en m ustrikket av, str. følgende m r, trekk løftet m over, 3 r, 2 m sm, kast * gjenta fra * - *
2 omg: Vr tilbake
3 omg: Gjenta 1 omg.
4 omg: Gjenta 3 omg.

Toppen strikkes på rundpinne og omg 2 må være rett, ikke vrang, omg 4 antar jeg skal være som omg 2, men jeg får jo bare strikke og se om det ligner litt... Men litt kjedelig når en begynner på første oppskriften i boka og lurer på om det kan stemme.

Tusen takk for svar!

Gammel 11-04-12, 21:45   #8
Taien
lettere utlada

Taien sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Rogaland
Blogginnlegg: 272
Taien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de fleste
Standard

Hvis du gir meg nøyaktig beskrivelse av "feilen" (jeg er totalt strikkenerd, kan ingenting) så kan jeg spør henne. (venninne av moder'n).

Gammel 11-04-12, 21:46   #9
m^2

m^2 sin avatar

Standard

vent-a, skal jeg prøve

Gammel 11-04-12, 21:58   #10
m^2

m^2 sin avatar

Standard

Nå har jeg prøvd, og det stemmer her tror jeg, jeg får hvertfall en "hull-firkløver" når jeg strikker det mønsteret der. Men s om du skriver, det er jo i utgangspunktet to ting: Hvis du strikker på rundpinne må 2. omg strikkes rett, og 4. omg skal være gjenta 2. omgang. Da blir de 4 radene til et firkløver.

Det blir slik at den første masken i 3 omg strikkes der 1. masken i omg 1var rett, så får du et kast, og kastet fra rad 1 (som du har strikket i i rad 2) er den masken som skal løftes ustrikket over den følgende masken som du skal strikke rett.

Da er det kanskje fort gjort å miste kastet du nettopp har gjort? Så kommer de 3 maskene over de 3 maskene fra forrige omgang (eller jeg snakker ikke om forrige omgang da, jeg snakker om omgang 3 kontra omgang 1).

Så to sammen igjen, hvor den "venstre" masken du tar med deg i "2 masker sammen" er kastet fra omg 1 som du strikket helt vanlig i omg 2, SÅ et kast, og så er du på neste repetisjon av mønsteret.

Var det forståelig?

Opprinnelig lagt inn av mamsen74, her.

Firkløvermønster:

1 omg: *1 r, kast, løft en m ustrikket av, str. følgende m r, trekk løftet m over, 3 r, 2 m sm, kast * gjenta fra * - *
2 omg: Vr tilbake
3 omg: Gjenta 1 omg.
4 omg: Gjenta 3 omg.

Toppen strikkes på rundpinne og omg 2 må være rett, ikke vrang, omg 4 antar jeg skal være som omg 2, men jeg får jo bare strikke og se om det ligner litt... Men litt kjedelig når en begynner på første oppskriften i boka og lurer på om det kan stemme.

Tusen takk for svar!

Gammel 11-04-12, 22:16   #11
mamsen74
Aktiv

mamsen74 er litt kul
Standard

Ja, det må være sånn. Tusen takk for hjelpen! Minstejenta i huset har ønsket seg alle dukkeklærne i hele boka, så da er det best at mor skjønner oppskriftene...

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 07:05.