Forbrukerrettigheter og generell service
Minsten på 7 fikk seg en bergans sjoa jakke for litt siden, til den nette sum av 1400 kr. Vi har derfor ingen andre vanntette jakker, for denne skulle dekke behovet for vindtett og vandtett jakke. Vi har en penjakke i tillegg, men dette skulle være hverdagsjakka.
Etter 3 uker hadde den ene stroppen som strammer borrelåsen rundt ermene ramlet av, og den andre har også løsnet, og er ferd med å ramla av også. Så vi dro ned på butikken for å reklamere.
Og etter det besøket sitter jeg og er litt betenkt over rettighetene til oss forbrukere. De ville sende inn jakken, nemlig. Det ville ihvertfall ta 1,5 uke. Dermed er vi jakkeløs i 1,5 uke, og det går jo ikke. Da blir altså problemet vårt at Bergans har laget en jakke som ikke holder mål. Jeg forsøkte meg på om ikke de kunne låne bort en jakke, men de hadde ikke noe å låne bort.
Er det virkelig slik (jeg vet vel egentlig svaret), at når noe er er helt avhengig av ikke holder mål så er det forbrukerens problem hvis varen må inn til reperasjon? Jeg vet at det ifølge loven er slik at selger har rett til å rette mangelen, og at den retten er knyttet opp til hvor stor ulempe til blir for forbrukeren. Kan jeg med loven i hånd si at for oss blir dette en stor ulempe, og at de burde gi oss ny jakke med en gang? Eller blir dette en for "liten ulempe" til at det er et argument?
Noen som har noen tanker om dette?