|
Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Fullverdig medlem
Medlem siden: Jan 2012
![]() |
![]() NAV til besvær?Sånn generelt så synes jeg det er en særdeles negativ holdning til NAV blant folk. Og da er det sånn at man skjærer alle under en kam, har man blitt møtt med en anelse motvilje hos EN saksbehandler, ja da er HELE NAV inkompetent og ute etter å gjøre livet surt for "folk flest i verdens rikeste land". |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Nek er allrighte dyr
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: NAV til besvær?Jeg har litt samme inntrykk som deg, samtidig som jeg ikke tviler på at det er en tung belastning å møte tungrodd system og/eller vanskelige saksbehandlere hos NAV dersom man er syk etc. Men jeg mener at man skal ha i tankene at det er et utrolig godt velferdssystem vi har og at det må være regler, rutiner og kontroller i forkant av utbetalinger.
![]() |
#3 |
Nymotens gammeldags
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
![]() Sv: NAV til besvær?Det er det samme med barnevernet. Alt de må tåle.
![]() |
#4 |
ctrl+z
|
![]() Sv: NAV til besvær?Jeg har generelt lite til overs for negative holdninger basert på andres opplevelser og synes egentlig 'folk i verdens rikeste land' klager over mye rart. Når det er sagt opplevde jeg det som en svært stor belastning å havne i NAV-systemet selv, ikke minst fordi jeg var for syk til å takle en noget spesiell saksbehandler. Det betyr ikke at jeg ikke er svært takknemlig for at muligheten finnes og at jeg selv har fått uante muligheter pga NAV.
![]() |
#5 |
Jamning
Medlem siden: Jun 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: NAV til besvær?Jeg er på linje med Blondie her. Å genalisere er sjelden konstruktivt, hverken ene eller andre veien. Men samtidig mener jeg man må kunne se på systemene, og være kritisk uten at man blir beskyldt for å være utakknemlig. Det kan jo heller ikke være slik at man skal godta enhver form for behandling fordi men er så heldig å nyte godt av velferdsgoder?
![]() |
#6 |
Jamning
Medlem siden: Jun 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: NAV til besvær?
Ja, her er det jo vanskelig å få til en nyansert debatt så lenge barnevernet ikke kan uttale seg i de enkelte sakene.
![]() |
#7 |
Keep calm and trot on
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Oslo
Enig. Jeg er utrolig takknemlig for de velferdsgodene vi har, og glad for at Nav har kontrollrutiner for å avdekke svindel og lureri. Samtidig frustreres jeg kraftig av enkelte ting som virker helt bak mål, f.eks min kollega som annethvert år må dokumentere at sønnen fortsatt har downs syndrom, eller en venn som bor på pleiehjem og får bostøtte, han får avslag på den stønaden hver eneste gang han søker, må klage, og får medhold. Hver eneste gang. Da er det ikke rart m,an etter en stund mister litt troen på enkelte systemer i nav.
![]() |
#8 |
Bladibladiblaah!
Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Kardemommeby
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: NAV til besvær?Men, nav sit jo ikkje å diktar opp eigne lover? Det er jo stortinget som vedtek lovverket og forskriftene som nav jobbar utfrå. F.eks folketrygdlova, lov om sosiale tjenester og liknande. Det er der vi må rette klagene, dersom lovverket ikkje er godt nok!
![]() |
#9 |
Librocubicularist
|
![]() Sv: NAV til besvær?Eg er positivt overraska over NAV. Det er ryddige saksbehandlarar som gir god og grundig informasjon om forventa behandlingstid og hjelp til å fylle ut skjema. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Erfaren
Medlem siden: May 2011
Hvor: Østlandet
![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: NAV til besvær?Min eneste personlige erfaring med NAV har jeg gjennom foreldrepenger og jeg må jo si jeg mener det kunne vært gjort en del enklere. Vi hadde noen spørsmål og fikk forskjellig svar hver gang vi snakket med en saksbehandler og til slutt endte det med at vi mistet pappapermen. Hadde det ikke vært for at min svigermor er jurist i staten og hjalp oss å klage.
![]() |
#11 |
Bør lage seg en tittel selv
|
Det er vel sånn sett ikke lovverket som får pes, men hvordan ting fungerer på NAV? Jeg skjønner godt at det er blitt vanskelig etter at vi gikk fra Aetat til NAV, og alle som jobber der nå skal kunne alt om alt. Tidligere hadde vi ansatte som kunne pensjon, foreldrepenger eller arbeidsledighet, sånn er det jo ikke lenger.
![]() |
![]() |
#12 |
Kidding, right?
|
![]() Sv: NAV til besvær?Endel av Facebooksitatene over kommer fra personer som har vært i dyp konflikt med barnevernet eller NAV, og gjerne fått diagnoser de selv ikke er enig i (tung psykiatri feks) og der konsekvensene kan ha vært at de er blitt fratatt barn eller ikke fått ytelser de selv mener de har krav på.
![]() |
![]() |
#13 |
:)
Medlem siden: Jan 2007
![]() Sv: NAV til besvær?Jobber du i NAV?
![]() |
#14 |
ctrl+z
|
![]() Sv: NAV til besvær?Ikke for å være negativ, Koko, men den artikkelen er glorifisering av et tiltak som slett ikke fungerer så bra som tallene skulle tilsi. Tanken bak er imidlertid veldig god.
![]() |
#16 |
Erfaren
![]() ![]() ![]() |
Hva er det som ikke stemmer? Jeg forholder meg bare til Aftenpostens artikkel og har veldig tro på grunntanken.
![]() |
#17 |
ctrl+z
|
![]() Sv: NAV til besvær?Jeg har også veldig tro på grunntanken og håper det vil fungere på den måten artikkelen antyder på sikt. Det er imidlertid ikke sånn nå, både samarbeidet med bedrifter og varigheten for jobben brukerne får er for dårlig.
![]() |
#18 |
Duracell
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Rivieraen-Vestfold
![]() Sv: NAV til besvær?Jeg har personlig stort sett gode erfaringer med nav. Har jobbet der selv også og de finner jo ikke opp lovverket selv. Synes de må finne seg i mye rart ja...
![]() |
#19 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() Sv: NAV til besvær?Jeg synes også at jeg må finne meg i mye rart på jobb. På den andre siden så er mange av de verste kommentarene fra folk som har det veldig vanskelig i livene sine. Ofte på mange fronter. NAV blir da et mangehodet troll og det er greit å ha noen å skylde på. Og det ER stort og tungrodd. Det vil aldri bli lettvint eller spes raskt for alle som er innom. De fleste sakene går stort sett greit tross alt. Jeg "tåler" mer av mennesker som sliter på alle fronter enn ordinære sykmeldte som blir rasende fordi de ikke får studere når de er sykmeldt eller dra på sydentur med sykepenger f.eks. |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
Erfaren
![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: NAV til besvær?Jeg føler meg også ganske overbevist om at der er systemet det er noe feil med og ikke menneskene. Det var vel litt det jeg forsøkte å vise til med artikkelen fra Aftenposten også. Der har en driftig NAV-direktør besluttet at de skal være litt fleksible med reglene og saksbehandlingstiden faktisk går ned.
![]() |
|
|