Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Om å hjelpe nordmenn i trøbbel på ferie

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 24-04-12, 08:12   #1
Slettet bruker
Passiv

Standard

Om å hjelpe nordmenn i trøbbel på ferie

Normalt når nordmenn er på ferie og roter seg oppi ting så syns jeg de skulle tenkt seg om tidligere. Det er å forvente at man kan få problemer om man klatrer naken i Mount Everest eller forsøker å bli god venn med småbarn i Pattaya. Eller driver villmannsopplegg med menneskejakt eller hva de nå bedrev disse gutta i Afrika.

Men når man kjører feil og begår en moderat trafikkforseelse i USA og ender med å bli banket opp, dømt skyldig i drapsforsøk på syv og risikerer trettifem år i fengsel etter å ha sittet mange måneder i isolat der borte - da forventer jeg at Norge gjør noe for å hjelpe en. Noe mer enn bare å si at dette er ltt fælt.

http://www.vg.no/nyheter/utenriks/ar...artid=10073343

Svar med sitat
Gammel 24-04-12, 08:17   #2
Pia
Princess Skids and Scars

Pia sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 50
Pia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt likt
Standard

Sv: Om å hjelpe nordmenn i trøbbel på ferie

Nå aner jeg egentlig ikke hva jeg snakker om så jeg burde sikkert holde munn. Men jeg leste et sted at denne karen hadde vært i avisen før med lignende saker? Men om denne saken er som den blir fremstilt her så er det helt forferdelig tragisk, og absolutt noe Norge burde legge seg i selen for å gjøre noe med.

Pia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-04-12, 08:18   #3
Slettet bruker
Passiv

Standard

Har han vært i gang med lignende før?

Svar med sitat
Gammel 24-04-12, 08:19   #4
Hjertensfryd
Unik

Hjertensfryd sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Casa Del Troll
Blogginnlegg: 98
Hjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de fleste
Standard

Det står vel litt på sida i artikkelen om kva han har vert borti før. Men eg synes heile saken høyres rar ut.

Gammel 24-04-12, 08:21   #5
Slettet bruker
Passiv

Standard

Jeg tenkte ikke på dem som lignende saker. Og syns ikke det er sånn at om man har vært i trøbbel før så er det noe om man havner i trøbbel igjen. Mulig jeg er naiv altså.

Svar med sitat
Gammel 24-04-12, 08:27   #6
Pia
Princess Skids and Scars

Pia sin avatar

Blogginnlegg: 50
Pia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt likt
Standard

Nei altså jeg aner ikke hva slags saker det eventuelt gjelder, og det var idiotisk av meg å antyde noe jeg ikke vet noe om.

Når det er sagt så synes jeg denne saken er såpass zpesiell at tipper VG ikke får frem hele historien her.

Pia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-04-12, 08:28   #7
Bomull
www.bomulls.no

Bomull sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Cottonfields
Blogginnlegg: 324
Bomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt av
Standard

Om det som står her stemmer er det jo helt hinsides, og nok et eksempel på at det er MYE galt i USA. Du risikerer jo å bli saksøkt og fengslet bare fordi du lever ...

Gammel 24-04-12, 09:27   #8
Dronningen
Pauset

Medlem siden: Oct 2007
Dronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtid
Standard

Så denne saken i går. Høres ut som tilstander man hadde i gamledager, da enkeltes utsagn var mer verdt enn andres. Horribelt.

Dronningen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-04-12, 10:00   #9
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Hvor: nær Oslo
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Hm, synes denne saken lukter, jeg er ikke så sikker på at de er så uskyldige som de framstiller seg som. Tenker de har kjørt uvettig og muligens fått panikk, dog ikke drapsforsøk, men at det kanskje var farlig kjøring siden det var så mange som hisset seg opp.

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-04-12, 13:15   #10
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Den norske stat legger seg ikke borti andre lands rettsprossesser.

Gammel 24-04-12, 16:28   #11
m^2
Bør lage seg en tittel selv

m^2 sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

En venn av meg la ut denne saken på facebook, det er en slags føljetong egentlig, og det er nok endel vi ikke leser om i VG, uten at jeg kjenner noe mer til det. Han er forøvrig allerede funnet skyldig.

krangel med politiet-sak

Mobbesak
Oppdatert mobbesak

Mistenkt for å være terrorist-sak

Saksøker amerikansk universitet-sak

Angrepet-rettsak

Sist redigert av m^2 : 24-04-12 kl 16:37.
m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-04-12, 18:18   #12
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 637
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Huff, summen av dette er jo veldig trist.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-04-12, 18:41   #13
GydaG
lider av tastleksi

GydaG sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: På landet
Blogginnlegg: 44
GydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de flesteGydaG er kulere enn de fleste
Standard

Jøss.
Det var mye trøbbel for en person.
Det er sikkert flere sider av saken som ikke kommer frem, men jeg ble litt satt ut da jeg leste saken om at han hadde kjørt feil før i dag.

GydaG er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-04-12, 18:52   #14
Pepper Lemon
Peppy!

Pepper Lemon sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 253
Pepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er vanskelig å vite hvordan jeg skal kommentere de linkene m^2 la ut her, siden det handler om en navngitt person. Men jeg lurer på om VG-journalistene har gjort noe bakgrunnssjekk, eller om man burde sende dem en mail. For det fremstår som rimelig klart at VG nå hauser oss opp over noe som antakeligvis er noe helt annet enn hva det ser ut som.

Pepper Lemon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-04-12, 18:53   #15
D'Arcy
Snikende Ullteppe

D'Arcy sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
D'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg synes egentlig det er greit at UD ikke blander seg inn i rettsprosesser i andre land, med mindre det er snakk om dødsstraff eller alvorlig tvil om rettssikkerheten. Tenk om andre land skulle begynne å blande seg i rettsprosesser her til lands når noen gjør noe galt her?

Om han har brutt loven i USA, så får han stå for det han har gjort tenker jeg. :kynisk:

Gammel 24-04-12, 20:17   #16
Frøy
I endring

Frøy sin avatar

Medlem siden: Apr 2009
Blogginnlegg: 136
Frøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de flesteFrøy er kulere enn de fleste
Standard

Jeg synes denne saken virker rar, jeg får ikke helt tak på den.

Du kan'kke gi Gud, så bare gi faen
Frøy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-04-12, 20:21   #17
D'Arcy
Snikende Ullteppe

D'Arcy sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
D'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelenD'Arcy er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Dessuten er overskriften misvisende. Han er ikke på ferie i USA - han er fastboende der.

Gammel 24-04-12, 20:28   #18
lucifine

Medlem siden: Dec 2007
lucifine er populærlucifine er populærlucifine er populærlucifine er populær
Standard

Ja nå skrev D'Arcy det jeg skulle nevne, hørte nemlig en intervju med han på vg.nett og han er så definitivt ikke "Nordmann på ferie". Den tykke amerikanske aksanten hans forteller om det..

lucifine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-04-12, 22:28   #19
Mrs. S

Mrs. S sin avatar

Medlem siden: Sep 2011
Mrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smartMrs. S imponerer mange og er sikkert smart
Standard

For en skjebne. 7,5 år i fengsel.

Jeg kjenner ikke mer til saken enn det jeg har lest i linkene, men det virker som om dette er en faglig sterk person som har vanskelig for å fungere sosialt, en som lett blir mislikt. Det kan virke som om lærere og politi har rett og slett tolerert at han har blitt behandlet slik fordi de føler motvilje? Tenker da på erstatning for mobbing, anmeldelser i Norge som ikke har blitt mottatt, videre til overfall i Alabama eller var det Australia, noen som slo han ned? Universitetet som utestengte han og isolat i måneder før en dom på 7,5 år. Alt dette og bare 23 år.

(Uh, jeg leste for fort, han er visst 33 år? Trøtt nå)

Mrs. S er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-04-12, 22:17   #20
mrc

mrc sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
mrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt likt
Standard

Jeg synes egentlig ikke linkene akkurat "svekker hans sak". Til en viss grad forteller de mer om en del merkelig ting i det amerikanske samfunnet - slik som terrorfaren fra utenlandske biokjemistudenter....

Man kan vel si sånn sett at det virker som fyren på en måte har vært maks uheldig her.

Jeg kan heller ikke helt forstå straffeutmålingen. Hvor store forskjeller er det mellom statene i USA? Man leser ellers om fyllekjøring der fotgjengere har blitt påkjørt og drept, og de soner 3-4 år i fengsel.

Forstår det ellers slik at han er bosatt i USA, men var på reise til området de var i. Jeg har heller ikke fått med meg noen artikler om mulighetene han evt. nå har for å anke saken videre?

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:51.