|
Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() Romfolket, tigging og teltleirerJeg har sett i nettaviser flere ganger det siste halve året at det spesielt i Oslo slites med tiggere fra Romania, og da i hovedsak rom-folk.
![]() |
![]() |
#2 |
prokrastinator
Medlem siden: Feb 2009
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Rom-folket, tigging og teltleirerBetale de lokale sigøynerne for å ordne opp...
![]() |
#3 |
|
![]() Sv: Rom-folket, tigging og teltleirerJeg mistenker også menneskehandel. Tvangsgifte. Overgrep. Jeg tror det er utrolig mye grums der, og det er utrolig mye man burde gjøre.
![]() |
![]() |
#4 |
prokrastinator
![]() Sv: Rom-folket, tigging og teltleirer
Vet ikke om det er noen standard på det. Jeg heller mot å bruke sigøyner om de lokale i hvert fall, siden de ler av meg hver gang jeg spør om de definerer seg som roma.
![]() |
#5 |
|
![]() Sv: Rom-folket, tigging og teltleirerFor mange, mange år siden hadde jeg ei venninne som var sammen med en som var sigøyner. Vi var ikke så gamle 14-15 år sikkert, og den gutten hadde også småsøsken. Fra november til mars gikk de på skolen, resten av tiden var de med rundt. Jeg tenker at det er jo veldig dumt at barn skal miste store deler av skoleåret på den måten...
![]() |
![]() |
#6 |
Snikende Ullteppe
Medlem siden: Nov 2007
![]() Sv: Rom-folket, tigging og teltleirerDet er mulig jeg ikke er helt PK nå, men jeg synes faktisk at vi skal bruke ressurser til å hjelpe egne først. Jeg har oppfattet tiggerne som plagsomme, innpåslitende og flere av de tar ikke nei for et nei. Man kan ikke rett og slett ta seg til rette på den måten med å sette opp telt midt i byen, lage bål og urinere hvor det måtte passe seg. Om jeg gjør det, så blir jeg kraftig bøtelagt. Det er utrolig trist og grusomt at de lever under denne skjebnen i Romania, men jeg klarer ikke helt å se at Norge skal kunne hjelpe absolutt alt som måtte trenge det. Vi sliter med å tilby asylsøkere gode nok tilbud, vi har narkomane som lever ute under ekstreme forhold og vi har en haug med mennesker som lever under fattigdomsgrensen. Jeg mener at man først må vise at man kan ta vare på disse først!
![]() |
#7 |
Glamorøs
|
![]() Sv: Rom-folket, tigging og teltleirerJeg syns det er kjempevanskelig. På den ene siden så bor de ikke her, og som "turist" kan man ikke forvente seg samme behandling som de som bor her fast. På den andre siden så kan vi ikke lukke øynene for problemet heller. Romania gjør ikke en dritt (heller motsatt) og jeg tenker på om det var jeg som måtte reise fra ungen min og tigge.
![]() |
#8 |
|
![]() Sv: Romfolket, tigging og teltleirerVeldig vanskelig. Det er også vanskelig for Romania å gjøre noe. Det har vært en del EU- tiltak rettet mot Romfolk i Romania, men det er snakk om en sterk kultur og sterke tradisjoner som ofte går veldig på tvers av det både EU, Norge og Romania har som politikk. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Off the map.
|
Jeg er enig. For problemet er at om vi lager et tilbud til de som tar seg til rette på denne måten, da kommer det tusen nye. Garantert. Dette er en kultur hvor de mer eller mindre har 'snylting' eller annet snusk som levebrød.
![]() |
#10 |
Glamorøs
|
Nja, jeg er ikke helt enig. Hovedgrunnen deres til å være her er for å tjene penger. Om de får tilgang til en do gir dem ikke flere penger og dermed ikke mer attraktivt å være her.
![]() |
#11 |
Off the map.
|
![]() Sv: Romfolket, tigging og teltleirerEnig i siste poeng for så vidt. Men det er på sett og vis et uløselig problem. Man kunne sette ut en do, men jeg tenkte på om man gir dem skikkelig husly så tror jeg det ville komme enda flere.
![]() |
#12 |
Glamorøs
|
![]() Sv: Romfolket, tigging og teltleirerSelvsagt kan man ikke hjelpe alle barn i hele verden. Men jeg syns vi har en plikt til å hjelpe barn som er såpass "tilgjengelige" at de faktisk er i landet. Barnevernet må skikkelig på banen. Selvsagt skal vi ikke tilby en villa med alle fasiliteter. Jeg syns forslaget til Kristiansand om jobb er interessant, men da må man legge til rette for at det faktisk finnes jobber de kan ta. At samfunnet blir mer og mer spesialisert gjør det enda vanskeligere for grupper som faller utenfor.
![]() |
#13 |
prokrastinator
![]() Sv: Romfolket, tigging og teltleirerBarnevernets store problem med rom-folk, enten de er av slektene med norsk pass eller andre, er at dersom foreldrene fører seg et snev presset - så forsvinner barna.
![]() |
#14 |
|
![]() Sv: Romfolket, tigging og teltleirerDet er det du forteller her jeg også har fortstått er problemet, Shute. Som med den familien jeg fortalte om. Så fort skolen stilte noen spørsmål, vips, borte, før de plutselig kom tilbake 6 mnd etterpå. Der skolen tenkte at "jaja, er bedre at de faktisk er her halve året, vi får prøve å lære de så mye som mulig" Uten at det egentlig hjalp. Hvordan det var på ungdomsskolen vet jeg ikke, barna gikk på barneskolen den gangen jeg "kjente" de, og jeg selv var jo bare 14-15 år... Men regner med at de ganske fort droppet helt ut.
![]() |
![]() |
#15 |
Glamorøs
|
![]() Sv: Romfolket, tigging og teltleirerJeg skjønner at det er ekstremt vanskelig, altså. Men håper at det er noe det jobbes kontinuerlig med innen barnevernet, for å finne løsninger til hvordan man faktisk kan hjelpe barna.
![]() |
#16 |
Off the map.
|
![]() Sv: Romfolket, tigging og teltleirerJeg merker at jeg blir litt FRP-er når jeg tenker på disse. De som gruppe ønsker ikke hjelp. Og barna forsvinner bare. Jeg ser ikke helt hvordan vi skal greie å hjelpe dem. Jeg synes man kanskje kunne begynne med å ta hånd om de mindreårige som tigger. Hva man skal gjøre med dem vet jeg ikke. Er det mulig å skaffe fosterhjem eller andre trygge bomuligheter? Altså, jeg er rimelig sikker på at mine unger ble fratatt meg om jeg satt de på gata for å tigge.
![]() |
#18 |
prokrastinator
![]() Sv: Romfolket, tigging og teltleirerKravene for å akuttplassere barn er ekstremt høye. Det vanligste dersom man tenker at omsorgssituasjonen ikke er god nok, er å legge opp sak om omsorgsovertakelse, og så bor barna hjemme til Fylkesnemnda har behandlet denne. Per i dag er ventetiden hos Fylkesnemnda i Oslo 5-6 måneder. Plenty av tid til å forsvinne, med andre ord.
![]() |
#19 |
|
![]() Sv: Romfolket, tigging og teltleirerDet er utrolig vanskelige vurderinger her. |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
Passiv
|
![]() Sv: Romfolket, tigging og teltleirerJeg mener, oppriktig og av hele mitt hjerte, at det ikke skal tillates alvorlig omsorgssvikt eller overgrep mot barn i Norge uansett hvilken kultur foreldrene måtte finne på å ha. Kjønnslemlestelse av jenter er et godt eksempel på kulturell mishandling som er helt uakseptabel å bedrive her, og en grei parallell i en del tilfeller, tror jeg. (Med forbehold om at jeg har lite inngående kunnskap om romfolk og dermed antagelig er preget noe av fordommer.) |
![]() |
![]() |
|
|