|
Spikerhjørnet Speaker's corner. Forum for lengre debattinnlegg og meninger, politikk mm. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
biffvase
Medlem siden: Apr 2010
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() "Hva skal du bruke sprettrumpen til? Gå heller ut og lek sammen med ungene dine."Dette er sannsynligvis den beste treningsartikkelen jeg har lest på lenge.
Jeg er så enig, så enig. Jeg har selv vært, og er sannsynligvis tilbøyelig til å igjen bli det om noen år, svært opptatt av optimal trening og det å trene mye. Jeg har trent mye hele livet, men tok for alvor av i 25-26-årsalderen. Da lå jeg i flere år på 5-6 økter i uken med tung styrketrening og løping. Jeg trivdes med det, men sett i retroperspektiv ser jeg jo at det ble en besettelse. Da jeg fikk barn, og slet tungt med å komme i gang med treningen igjen, gikk jeg gjennom en lang prosess for at jeg skulle klare å innse at bra er godt nok og at Det er bedre å trene to ganger i uken enn ikke fem. En av grunnene til at jeg brukte over ett år med å komme skikkelig i gang med trening igjen var nemlig min hellige overbevisning om at om jeg ikke kunne trene "skikkelig", dvs slik jeg gjorde før, kunne jeg like gjerne la være. Ikke fordi jeg ikke så både de treningsmessige og de helsemessige fordelene med å trene færre ganger i uken, men fordi jeg rett og slett trodde at jeg aldri kunne bli fornøyd med så få økter i uken.
![]() |
#2 |
Henger i stroppen
Medlem siden: Apr 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: "Hva skal du bruke sprettrumpen til? Gå heller ut og lek sammen med ungene dine."Amen!
![]() |
#3 |
Kontrollfrik
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: "Hva skal du bruke sprettrumpen til? Gå heller ut og lek sammen med ungene dine."Leste den artikkelen. Veldig gode poeng. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: "Hva skal du bruke sprettrumpen til? Gå heller ut og lek sammen med ungene dine."Jeg er uenig.
![]() |
#5 |
Sånn passe sane
|
![]() Sv: "Hva skal du bruke sprettrumpen til? Gå heller ut og lek sammen med ungene dine."Veldig enig, Polyanna. Jeg kjenner meg ikke igjen i artikkelen. I noen kretser stemmer det kanskje, men jeg tror virkelig ikke det er normen at trening har blitt en usunn besettelse. Det tror jeg virkelig ikke noe på.
![]() |
#6 |
Kontrollfrik
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
![]() Sv: "Hva skal du bruke sprettrumpen til? Gå heller ut og lek sammen med ungene dine."Nei, jeg kjenner meg heller ikke så veldig igjen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Leser
|
![]() Sv: "Hva skal du bruke sprettrumpen til? Gå heller ut og lek sammen med ungene dine."Tror mer dette har med personligheten til folk å gjøre. Jeg er typen som elsker å nerde - samme hva det gjelder. Hadde jeg trent hadde jeg nerdet der også. Om dette er en bra eller dårlig ting med personligheten til folk? Jeg vil si både/og. Klart det er sammenhenger hvor det lønner seg å bli helt ko-ko opphengt i ting, mens det i andre sammenhenger er lite heldig. Folk som når langt er helt klart "hektet", jeg leste et intervju med Northug hvor han sa at "Du må like at det gjør vondt" om mengdene og metodene han brukte når han trente. Og jeg tror det er en veldig god beskrivelse for alle som oppnår noe. Vis meg en som tjener 2 millioner i året - det er noen som elsker jobben sin, det garanterer jeg deg. Vis meg noen som er i eliten i sjakk - det er noe som har blitt ofret på veien. Vis meg noen som spiller fiolin som en gud - da er sikkert håndballen gått fløyten.
"The further a society drifts from the truth, the more it will hate those that speak it." - George Orwell Sist redigert av him : 05-05-12 kl 23:51. Årsak: det -> deg |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Fortynnet
|
![]() Sv: "Hva skal du bruke sprettrumpen til? Gå heller ut og lek sammen med ungene dine."Jeg leste også denne artikkelen, og tenkte mer som Polyanna. Jeg tror ikke det er et vanlig problem at folk prioriterer sprettrumpe foran barna. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
kamerat
|
![]() Sv: "Hva skal du bruke sprettrumpen til? Gå heller ut og lek sammen med ungene dine."Vel, jeg tror et problem med treningsnerder kan være at de ikke helt skjønner hvor inaktive andre faktisk kan være. Og når de da prøver å kommunisere med og motivere sofapotetene, vil antagelig en del av optimalitetsretorikken og du-må-opp-i-puls-preiket virke mot sin hensikt.
![]() |
#10 |
Unik
Medlem siden: Apr 2008
![]() Sv: "Hva skal du bruke sprettrumpen til? Gå heller ut og lek sammen med ungene dine."
Det tror jeg også.
![]() |
#11 |
Leser
|
![]() Sv: "Hva skal du bruke sprettrumpen til? Gå heller ut og lek sammen med ungene dine."
Det gjelder jo alle som skal kommunisere over kompetansegapet - en lidelse å være i, men en deilig underholdning å observere. Men jeg også har opplevd treningsmisjonærer som prøver å "omvende" meg
"The further a society drifts from the truth, the more it will hate those that speak it." - George Orwell Sist redigert av him : 06-05-12 kl 00:06. Årsak: gåse -> gåsa |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
kamerat
|
![]() Sv: "Hva skal du bruke sprettrumpen til? Gå heller ut og lek sammen med ungene dine."Så klart. Du skulle sett meg da en matematiker skulle lære meg statistikk.
![]() |
#13 |
Yes, we can!!
|
Jeg klarte ikke helt å se at det er et problem? (Jeg ser at det sikkert er et fenomen, altså)
![]() |
#14 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: "Hva skal du bruke sprettrumpen til? Gå heller ut og lek sammen med ungene dine."Og jeg har nok garantert klart å irritere en og annen sofapotet også.
![]() |
#15 |
maler
|
![]() Sv: "Hva skal du bruke sprettrumpen til? Gå heller ut og lek sammen med ungene dine."Dette handler mest om kommunikasjon eller? Jeg tror ikke at en treningsnerd som bikker over i det usunne drar med seg endel som da trener akkurat passe. Heller motsatt. Og for endel av de (oss) som har en tendens til å bli veldig inaktive hvis man ikke tar seg sammen konstant kan det virke mot sin hensikt med artikler og snakk om hvordan man skal nå alt for høye mål eller komme igang med optimal trening. For det er endel av oss som fungerer etter alt-eller-intet-prinsippet, enten greier jeg å følge programmet eller jeg greier det ikke.
![]() |
#16 |
kamerat
|
![]() Sv: "Hva skal du bruke sprettrumpen til? Gå heller ut og lek sammen med ungene dine."Jeg mener at hvis noen faktisk har klart å kreke seg opp av sofaen og gå en liten tur hver kveld eller begynt å sykle 2 km til jobb eller fått seg en pilates-dvd eller hva har du, så er det ikke hensiktsmessig å meddele dem at aktiviteten deres er milevis unna noe som kan kalles fullverdig trening. «Du styrker ikke kjernemuskulaturen med det!» «Du brenner ikke fett med det!» Sjempemotiverende.
![]() |
#17 |
kamerat
|
![]() Sv: "Hva skal du bruke sprettrumpen til? Gå heller ut og lek sammen med ungene dine."Ja, jeg tror heller ikke at det er mange som forsaker (for) mye tid med ungene for å trene, altså. Men jeg synes treningsfrelste av og til har en kommunikasjonsstil som ikke akkurat er til hjelp for å få inaktive i gang. (Nå skal det sies at jeg har hatet friskuser siden første klasse og er usedvanlig trassig på det punktet. Jeg begynte jo ikke å røre på meg før ingen i hele verden lenger hadde makt til å si at jeg måtte.
![]() |
#18 |
Leser
|
Jeg kan garantere deg at idioter som trener ikke blir mindre idioter enn de som ikke trener. Klart det er et problem med folk som nekter å høre på hva du sier, innsistere på at det finnes bare en riktig måte (og gjett hvem det er sin?) og elsker å fortelle deg at det du driver med milevidt unna "fasiten".
![]() |
#19 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: "Hva skal du bruke sprettrumpen til? Gå heller ut og lek sammen med ungene dine."Ja, jeg har ikke noen problemer med å se at DET blir litt lite motiverende, altså, Toffskij.
![]() |
#20 |
maler
|
![]() Sv: "Hva skal du bruke sprettrumpen til? Gå heller ut og lek sammen med ungene dine."Mange friskuser har også en kommunikasjonsform som i og for seg kan inspirere noen til å ville sette igang, men slutte like fort fordi det ikke er mulig å oppnå det man bør.
![]() |
|
|