|
|||||||
| Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#1 |
|
etterpåklokest
|
Spiser du mye grønnsaker? Hvilke grønnsaker da?Jeg, og resten av familien, burde spise mer grønnsaker i forhold til hva som er anbefalt. |
|
|
|
|
|
#2 |
|
Nymotens gammeldags
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Spiser du mye grønnsaker? Hvilke grønnsaker da?Jeg hiver salatgreier (rå spinat, grønnkål etc) i smoothiesen om morgenen. Kjenner overhodet ikke smaken av det, men får i meg enormt med næring på den måten. Ellers spiser vi ekstremt mye frukt her i huset, spesielt bananer og mango, og mye bringebær og blåbær. Og det går mye i cherrytomater og knaskerøtter, åtteåringen elsker det og kan spise 2 bokser cherrytomater til dagen om hun får.
|
|
|
#3 |
|
Flawsome
Medlem siden: Aug 2011
Sv: Spiser du mye grønnsaker? Hvilke grønnsaker da?Ja. Hele familien spiser mye broccoli og tomater. |
|
|
|
|
|
#4 |
|
etterpåklokest
|
Sv: Spiser du mye grønnsaker? Hvilke grønnsaker da?Smoothie kunne vi nok ha laget mer av ja. |
|
|
|
|
|
#5 |
|
Borte
|
Sv: Spiser du mye grønnsaker? Hvilke grønnsaker da?Minstejenta spiser frokost og lunsj i barnehagen, og der får de vanlige brødskive-grønnsaker som agurk, tomat og paprika. To dager i uken har de varm mat til lunsj med tradisjonell middagsmat og grønnsaker.
|
|
|
#7 |
|
Borte
|
Sv: Spiser du mye grønnsaker? Hvilke grønnsaker da?Jeg får vondt i magen av helt rå brokkoli og blomkål og syns ikke det er spesielt godt heller. Men woker det ofte i rapsolje og krydrer godt.
|
|
|
#8 |
|
etterpåklokest
|
Sv: Spiser du mye grønnsaker? Hvilke grønnsaker da?
Jeg synes 300 gram er ganske mye, og sliter med å få det til. |
|
|
|
|
|
#9 |
|
Tja...
Medlem siden: Dec 2006
|
|
|
|
#10 |
|
Nymotens gammeldags
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Ja, jeg rører ingen melkeprodukter og det gjør ingen andre her i huset heller, for det meste. Jeg hiver oppi det jeg vil der og da, men det går mest i: babyspinat (mye) eller grønnkål (skal finne flere tips til grønt oppi), frosne bringebær og blåbær, fersk ananas (jeg kutter opp et par store og har liggende i en boks i kjøleskapet), 3-4-5 store bananer i biter, litt Udos-olje og iskaldt vann. Ingen melkeprodukter, det er faktisk ikke nødvendig pga. bananene. Det blir like lekkert og kremete uten, og ikke minst billigere. Litt malt vanilje er også godt oppi, men jeg sløyfer det stort sett.
|
|
|
#11 |
|
etterpåklokest
|
Takk for tips! |
|
|
|
|
|
#12 |
|
Flawsome
Ja, eller forvellet (veldig lettkokt). Lett dampet er også godt. Jeg kan ikke fordra ihjelkokt broccoli, men synes den er nydelig rå eller lettkokt med litt smør på. |
|
|
|
|
|
#13 |
|
Flawsome
Nøyaktig det samme gjelder for gulrøtter, som vi også spiser en del av. Og så lager jeg en god broccoli- og blomkålmos som kan brukes til det aller meste. |
|
|
|
|
|
#14 |
|
Curlingkone
|
Sv: Spiser du mye grønnsaker? Hvilke grønnsaker da?Vi spiser til middag hver dag. Og snuppa får det i varmt i bhg minst to ganger i uka i tillegg.
|
|
|
#15 |
|
stressmonster
Medlem siden: Dec 2009
Hvor: Hammerfest
Sv: Spiser du mye grønnsaker? Hvilke grønnsaker da?Vi spiser mye salat hos oss. Paprika, tomater, agurk, mais, sukkererter og edelløk er fast innslag i kjøleskapet. Ellers gratinerer vi ofte brokkoli og blomkål eller steker rotgrønnskaker med litt smør i ovnen. Da er det ofte gulrot, rødbeter, sellerirot og kålrot.
|
|
|
#16 |
|
Passiv
|
Sv: Spiser du mye grønnsaker? Hvilke grønnsaker da?Rå brokkoli i små buketter er faktisk veldig godt i salat. |
|
|
|
#17 |
|
Fortynnet
|
Sv: Spiser du mye grønnsaker? Hvilke grønnsaker da?Jeg har en god del grønnsaker i de aller fleste middager, av og til salat til lunsj, og som regel paprika, tomat eller agurk på brødskiver og knekkebrød. Det hender jeg spiser en rå gulrot, men rå brokkoli og blomkål syns jeg ikke er så godt, og jeg tenker at det holder med det jeg spiser til måltidene. |
|
|
|
|
|
#18 |
|
stressmonster
Medlem siden: Dec 2009
Hvor: Hammerfest
Sv: Spiser du mye grønnsaker? Hvilke grønnsaker da?Vi spiser forresten også suppe laget med ulike grønnsakerflere ganger i uka. . Det er enkelt og det går fort og blir ganske sunt.
|
|
|
#19 |
|
Absolute Beginner
|
Sv: Spiser du mye grønnsaker? Hvilke grønnsaker da?Vi bruker ofte en grønnsaksrett i stedet for potet/ris/pasta, og har da salat eller grønnsaker i tillegg til dette også. F.eks blomkålmos eller -ris, broccoligrateng etc + salat og/eller grønnsaker. Alle fire spiser mer grønt på den måten. |
|
|
|
|
|
#20 |
|
Personlig pessimist
|
Sv: Spiser du mye grønnsaker? Hvilke grønnsaker da?Ja, vi spiser mye grønnsaker. Vi har veldig ofte grønnsaker som eneste tilbehør til middagen, uten pasta/potet/ris osv. Ofte ovnsbakte, eller som salat. Og så blander jeg mye grønnsaker i f eks. tomatsaus og supper.
|
|
![]() |
|
|