|
Spikerhjørnet Speaker's corner. Forum for lengre debattinnlegg og meninger, politikk mm. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Ser lyst på livet
|
![]() SykemeldingerJeg synes jeg ofte leser i avisene om at leger er for slepphendte med sykemeldinger, og at det må strammes inn på sykemeldingene. De som uttaler seg er ofte politikere, og gjerne fra Høyre-siden. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
weird
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: SykemeldingerAkkurat som det blir feil for utenforstående å vurdere sykmeldingers gyldighet den ene veien så blir det det også den andre veien? Jeg kan godt forestille meg at det å bli anmeldt og ha en sak gående offentlig på den måten påvirker helsen såpass at man blir syk av det.
You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Passiv
|
![]() Sv: SykemeldingerJeg signerer kie på denne. |
![]() |
![]() |
#5 |
Ser lyst på livet
|
![]() Sv: Sykemeldinger
Ikke sant, så da burde også politikere forholde seg til det, når det gjelder "vanlige" arbeidstakere også! |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Rockesøster
|
De forholder seg vel til det ettersom legen har funnet grunn til å sykemelde dem. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Ser lyst på livet
|
Nei, jeg tenker på det at de synes at det er for lett å bli sykemeldt, og at det er for mange sykemeldte, og at de vil kutte i stønaden man får når man er sykemeldt for å spare penger. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Rockesøster
|
Men du vet jo ikke om dette er tilfelle med disse eksemplene dine. |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
frakoblet
|
Du vet at politikere er enkeltindivider? Ja? Og jeg syns det er utidig at du insinuerer at de du nevner ikke har et reelt behov for sykemelding - det vet du sannsynligvis veldig lite om.
![]() |
#12 |
frakoblet
|
Da må du forklare meg hva du egentlig vil oppnå her?
![]() |
#13 |
Ser lyst på livet
|
![]() Sv: SykemeldingerDet jeg ønsker å oppnå er at enten så må det gjelde for alle at det er greit at man er sykemeldt, og så sier man at vi er fornøyd med andelen langtidssykemeldte som er i Norge, og at de som sier at de er syke er det, eller så må det gjelde for alle at man skal innskrenke på langtidssykemeldingene. |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Ferdig!
Medlem siden: Oct 2006
![]() Sv: SykemeldingerJeg forsto ikke helt hva du mente her, men er det slik at siden du mener politikerne synes det er for mange sykmeldte og at leger er for slepphendte med å sykmelde, så burde ikke politikerne bli sykmeldt selv? |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Ser lyst på livet
|
Nja, eller så må de la være å kaste stein i glasshus. |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
frakoblet
|
Jeg kopierer fra mitt eget innlegg litt lenger oppe.
![]() |
#17 |
Librocubicularist
|
![]() Sv: SykemeldingerDet er stor forskjell på ein prinsipiell debatt, basert på statistikk om kor vidt det er for lett å bli sjukemeldt eller ikkje, og på ein personorientert debatt, basert på historier om einskildpersonar om same spørsmålet. |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
Kidding, right?
|
![]() Sv: SykemeldingerNår det er sagt - helt generelt - så ER det jo ikke helt sjeldent at politikere preker én ting, og så er virkeligheten for akkurat dem ganske annerledes. Jfr pensjonsutbetalinger/goder, helseforsikringer, og ja, sykmeldinger når verden går imot på ene eller annen måte. Jeg TROR jeg skjønner hva annemede vil frem til her - det er vel mest at politikere (som andre ledere) bør være nøye på å gå foran med et godt eksempel, og leve som man forkynner. Eller noe sånt.
![]() |
![]() |
#19 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() Sv: SykemeldingerDet er forskjell på å diskutere enkeltsaker som disse du nevner enn å diskutere en tendens. |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
Kamerat Pære
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Barteby / Nordens Venezia
Nesj. Det hadde selvsagt vært fint om det var slik det fungerer, men at mange leger sykemelder på grunnlag av ikke-sykdom er det ingen tvil om. Ikke at det nødvendigvis er tilfellet her, men det er nok helt vanlig å få spørsmål om sykemelding fra pasienter det ikke feiler noe, hverken fysisk eller psykisk, f.eks. i forbindelse med arbeidskonflikter, syk ektefelle (uten sammenligning forøvrig) o.l. og noen leger gir sykemelding i slike tilfeller.
![]() |
|
|