|
Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
![]() |
#1 |
Protonterapeut
|
![]() Flere skolepsykologer?Jeg hørte en sak på radioen på vei til jobb om skolepsykologer, eller rettere sagt mangelen på dem. I Bergen kommune er det kun en eneste skole som har fast ansatt psykolog.
![]() |
#2 |
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Flere skolepsykologer?Jeg tenker at det ville vært en smart investering med både miljøarbeidere og psykologer på hver skole. Bekymringsverdig mange (husker ikke tallet ) elever på vg. sliter psykisk, og helsesøster på vår skole (som selvsagt bare har kontortid to dager i uken...) klarer iallfall ikke å "ta unna" i tillegg til at hun selvsagt ikke er psykolog. Når elevene kommer på vg. har de gjerne gått med problemene lenge, men de blusser opp fordi de møter et større arbeidspress enn de er vant til, skifter miljø etc. Jeg kan ikke skjønne annet enn at skikkelig oppfølging på den fronten på et tidlig tidspunkt vil spare velferdsstaten for utrolig store summer når vi vet hvor mange som går ut fra vg.skole og rett på NAV, som regel er det jo "i hodet" problemene sitter hos disse elevene. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Epikur
|
![]() Sv: Flere skolepsykologer?Sett i lys av tallene om at (minst) en femtedel av frafall i vgs skyldes psykiske plager er dette en god ide.
![]() |
#4 |
Tidsklemma
|
![]() Sv: Flere skolepsykologer?Jeg vil også tro at dette er en veldig god ide, og at det vil lønne seg på sikt.
![]() |
#5 |
Protonterapeut
|
![]() Sv: Flere skolepsykologer?Men hvorfor får denne ene skolen (i Bergen) det til?
![]() |
#6 |
Halloen!
![]() Sv: Flere skolepsykologer?
Hvis den ligger i en av bydelene med størst utfordringer, og dermed ofte flere ressurssvake foreldre, er det kanskje mindre krav fra foreldre (min åtteåring MÅ ha tilpasset undervisning og egen assistent i alle fag, han er sååå ukonsentrert om dagen!!) og derfor mer penger å bruke på nyttige ting? |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Tidsklemma
|
![]() Sv: Flere skolepsykologer?Eller at det er så mange utfordringer at bydelen har valgt å prøve noe nytt?
![]() |
#8 |
Halloen!
![]() Sv: Flere skolepsykologer?Jada, Mex, jeg tullet. Litt, iallfall. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Protonterapeut
|
![]() Sv: Flere skolepsykologer?Nei, det tror jeg ikke. Eller?
“Though she be but little, she is fierce!” - Shakespeare Sist redigert av Ru : 21-05-12 kl 12:42. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Bergen
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
De mest ressurssvake områdene i Loddefjord sogner vel heller ikke til denne skolen. Elevene på ungdomstrinnet kommer jo fra steder som f eks Alvøen og Godvik i tillegg til nærområde.
![]() |
#11 |
Protonterapeut
|
![]() Sv: Flere skolepsykologer?Det er mye villa-land, ja.
![]() |
#12 |
Er frisk!
|
![]() Sv: Flere skolepsykologer?Jeg tror generelt at man kunne spare mye om man kunne se budsjetter litt mer under ett. Psykologer på videregående skole f.eks eller ungdomsskolen kunne sikkert spare NAV, kriminalomsorgen og sosialkontor for uhorvelige summer senere - men siden det kommer på et senere budsjett, klarer man ikke å sette dette i sammenheng. Det samme gjelder flere lærere i skolen og ikke minst sosiallærere i forhold til oppfølging faglig og sosialt.
![]() |
#13 |
Jeg synes jo at det er bra at de har psykolog på Kjøkkelvik.
![]() |
#14 |
![]() Sv: Flere skolepsykologer?Poenget mitt var nå egentlig at uansett hvilket område en skole ligger i så tror jeg at psykolog er lurt.
![]() |
#15 |
Protonterapeut
|
![]() Sv: Flere skolepsykologer?For min del må psykologen bare være, jeg ønsker henne for all del ikke vekk! Det har jo vist seg å være gull verd når det er skyting i nabolaget og sånn.
![]() |
#17 |
![]() Sv: Flere skolepsykologer?Alvøen har over 550 elever og er helt sprengt. Utbygging ser det ut som om vi må se langt etter...
![]() |
#18 |
Tidsklemma
|
![]() Sv: Flere skolepsykologer?Jeg tror ikke helsesøstre klarer å håndtere det oppfølgingsbehovet det kan være på mange skoler. Det er ikke dermed sagt at alle skoler trenger en psykolog, men at tilbudet burde finnes på en god del skoler har jeg absolutt tro på. Og jeg vil tro at en storskole som Olsvik nok sikkert burde hatt et slikt tilbud også.
![]() |
#19 |
er grønn og fin.
|
![]() Sv: Flere skolepsykologer?Skolen eldste går på har helsesøster som er på skolen 4 dager i uken og psykologisk rådgiver på skolen 2 dager i uken.
![]() |
|
|