|
Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Aktiv
Medlem siden: Dec 2007
Hvor: Vestfold
![]() |
![]() Unio streikerEr dere for eller mot streiken? |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Unio streikerSaken har for mange sider til til at det går an å si at man er for eller imot. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Er frisk!
|
![]() Sv: Unio streiker
Trenger visst ikke skrive noe...rine har skrevet alt sammen for meg.
![]() |
#4 |
Tittel og tittel....
|
![]() |
#5 |
Travelt opptatt
|
Hadde streiken handlet om det, og ikke de der evindelige småpengene, skulle jeg jaggu gått ut i sympatistreik selv om jeg ikke jobber i skolen lenger.
![]() |
#6 |
Er frisk!
|
Ja, du sier noe. Tenk om det gikk an å streike for å øke bemanningen når oppgavene blir stadig større...
![]() |
#7 |
Superaktiv
Medlem siden: Aug 2010
![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Unio streikerSom det påpekes her er problemet lønningene spesielt i gass og olje, som driver lønnsspiralen til værs. Det er ikke som Erna og Siv sier, at "de fattige får det ikke dårligere av at de rike får det bedre". Skyhøye lønninger i privat sektor driver prisnivået i været og de andre må få økte lønninger for å ha en anstendig bolig etc. Bare spør en førskolelærer f eks. hvor enkelt det er å etablere seg i oljesmurte Stavanger. Løsningen: skatteletter parallellt med å kommersiellt privatisere barnehage/skole/helse, slik at de i rikmannsghettoer kan lønne ansatte innen barnehage/skole/helse høyt, der de bor? |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Keep calm and trot on
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Oslo
Jepp, jepp og jepp.
![]() |
#9 |
Travelt opptatt
|
Klart det går an! Det er jo ingen som sier at lønnsforhandlingene kun må handle om lønn. De store kampene har jo stått om 8-timersdag, 5 ukers ferie, og nå den siste om 2 ukers lønnet fødselsperm for fedre.
![]() |
#10 |
Øyboer
Medlem siden: Sep 2006
![]() Sv: Unio streikerMens vi i barnehagen har 18 barn, 18000kr i året og 4 timer både til dokumentasjon OG planlegging i uken når vi er Pedleder. |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Tittel og tittel....
|
18000? Er det ped.ledertillegg? For det varierer isåfall fra kommune til kommune. Her har vi 12000 i året.
![]() |
#12 |
Øyboer
Medlem siden: Sep 2006
![]() Sv: Unio streikerEr er det 18000 i pedleder tillegget her. Tror vi har det godt her. Jeg får 10 000 ekstra i året for 30stp jeg har i tillegg også. Men kan bare få 20 000 i tilegg, så får bare 2 av de 10 så lenge jeg er pedleder. |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Protonterapeut
|
![]() Sv: Unio streikerJeg har ikke fulgt med i år, uvant for en som var så til de grader inni det for et par år siden, siden jeg jobber i et helseforetak (eget tariffområde).
![]() |
#15 |
audio, video, disco
Medlem siden: Sep 2007
Her fikk vi akkurat høre at kommunen vurderer sterkt å innføre kun en kontaktlærer per klasse i nær fremtid. Kommuneøkonomien går ikke dårlig og vi kommer sikkert til å finne oss i det, frykter jeg. Vi kan vel ikke nekte. Fra høsten har de også kuttet kraftig i timene til spesialundervisningen, dvs de har flyttet ressurser fra ungdomsskolen til barneskolen for å forebygge. God tanke, men det betyr jo også færre voksne hos oss.
![]() |
#16 |
Pessimistisk Optimist.
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Trondheim
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Unio streikerSåvidt jeg har forstått ligger tilbudet på rundt 3 %, mens det for privat sektor ( eks.handel og kontor, transportarbeidere, industrien) ligger på 4,3 %. Det eg opplever i forhold til lønn, både for pedagoger, fagarbeidere og assistenter er at det er vanskelig å kunne leve på sin egen lønning, eller være i stand til å forsørge egne barn på en lønning. Dette går kanskje særlig ut over rekruttering til disse yrkene. Og hvor mange menn utdanner seg og forblir i offentlig sektor det være seg i helsesektoren, barnehager og skoler. Arbeidsmengden øker år for år, personaltettheten minker, og de som får tilbud om jobb i privat sektor takker ja. Bedre arbeidsvilkår og bedre lønn er ønskelig, men så lenge kommunene sparer penger på at vi streiker rammer streiken kun tredjeperson. Og får liten effekt. Så det blir nok knapper og glansbilder denne gang også. |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Feb 2011
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Unio streikerDet virker som om avstandene er store.
![]() |
#18 |
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
Mer ferie? Why? Jeg har 7 uker om sommeren + høst- og vinterferie ( OK-noe av det avspasering) + at jeg streiker ca. to uker annethvert år. |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
Tittel og tittel....
|
Pr nå vil jeg heller ha lønnsøkning enn mer ferie.
![]() |
#20 |
En, av to-tre
Medlem siden: Apr 2011
![]() Sv: Unio streikerJeg signerer rine på alle innlegg hun har i denne saken. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|