|
Grønne fingre Alt om blomster inne og ute, frukttrær, busker, kjøkkenhage, kompost og uterom. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Har laget seg en tittel
|
![]() Klipper dere gresset på helligdager?Jeg hadde planer om å klippe gresset i dag siden jeg endelig har tid til det. For å ikke irritere noen naboer så var jeg inne på nettet for å sjekke om det var etter kl 12 eller 13 at det er greit å ta fram gressklipperen. Så kommer jeg over en artikkel der det står: "Lov om helligdagsfred bestemmer at bråkete maskiner er forbudt på søndager og andre helligdager. I Pinsen rykket politiet ut for å stanse folk som brukte motorisert kjøretøy i egen hage"
![]() |
#3 |
kissable
Medlem siden: Feb 2010
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Klipper dere gresset på helligdager?Jeg tviler sterkt på at du får politiet på døren. Men her i nabolaget var det summende aktivitet i nabolaget fram til kl 16 i går, og foreløpig dørgende stille i dag. Jeg hadde ikke startet opp gressklipperen her i dag tror jeg. Ihvertfall ikke før godt etter kirketid.
![]() |
#4 |
Bedreviter
|
![]() Sv: Klipper dere gresset på helligdager?Jeg unngår å bruke støyete maskiner på søndag, hvis jeg kan. Om det er kirketid, synes jeg er lite relevant. Det som teller for meg, er at mange sier det er behagelig med én støyfri dag i uka, så det prøver jeg å respektere. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Bedreviter
|
![]() Sv: Klipper dere gresset på helligdager?Hvis naboene vil klippe plenen på søndag, er det i grunnen greit om de gjør det på formiddagen, synes jeg, og ikke venter til middagstid, når vi gjerne vil sitte ute i hagen og snakke samnen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
~~~~~~~
|
![]() Sv: Klipper dere gresset på helligdager?Her er det ikke gressklipper på søndag. Ellers kan jeg rapportere at det er dørgende stille i vårt nabolag. Kun susing i trærne og barnelyder. Deilig.
![]() |
#8 |
Kleintje I + II
Medlem siden: Feb 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Klipper dere gresset på helligdager?
Sånn tenker jeg også. Hvis det har regnet lenge og søndag er første tørre dag så tar jeg selvfølgelig og klipper gresset den dagen.
![]() |
#9 |
Har laget seg en tittel
|
![]() Sv: Klipper dere gresset på helligdager?Jeg er vel egentlig ikke så bekymret for politiet egentlig, mer ute etter hva som er greit med tanke på respekt for naboene. Men jeg vil heller ikke bryte loven hvis det er slik at den praktiseres slik fremdeles. I vårt nabolag er det vanlig at man klipper gresset på søndager men det er veldig sjeldent at jeg har hørt noe støy før etter kl 13. Siden det i tillegg er helligdag i dag ble jeg litt i stuss men får vente til etter 13 og se om andre klipper gresset. Hvis ikke så får jeg vente til en annen dag.
![]() |
#10 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Sep 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Klipper dere gresset på helligdager?Jeg kommer til å klippe plenen i dag, men den er ca. 20 kvm og klippes på maks ti minutter med en manuell gressklipper.
![]() |
#11 |
En, av to-tre
Medlem siden: Apr 2011
![]() Sv: Klipper dere gresset på helligdager?Jeg bråker ikke på helligdager, men kan fint gjøre ting som ikke støyer. Jeg liker det godt selv også, at det er noen dager i året (gjerne hver søndag for min del), der det er stille rundt meg - kun lyden av glade barn i vannspredere og basseng. :-) |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
|
![]() Sv: Klipper dere gresset på helligdager?Hadde jeg bodd i skogen, slik jeg gjorde da jeg vokste opp, hadde jeg klippet gresset akkurat når det hadde passet meg. Nå bor jeg i et lite byggefelt, der det også i hele mai arrangeres konfirmasjoner i nabobygget, og jeg passer på å ikke gjøre bråkete ting, ei heller henge ut klesvask.
![]() |
#14 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Feb 2008
Hvor: Vestfold
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Klipper dere gresset på helligdager?Her er det og en maskin av ett eller annet slag som går. |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Passiv
|
![]() Sv: Klipper dere gresset på helligdager?Her gikk det forbi noen med kassegitar som spilte og sang klokka fem i morges, så her gjør jeg som jeg vil. |
![]() |
![]() |
#16 |
Gjør så godt som jeg kan.
Medlem siden: Sep 2006
![]() Sv: Klipper dere gresset på helligdager?Her er det stille i dag, naboen har konfirmasjon og jeg tror hele feltet har vært flinke og klipt plenene sine tidligere i uken;-) |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
frakoblet
|
Som jeg skulle sagt det selv.
![]() |
#18 |
Curlingkone
|
![]() Sv: Klipper dere gresset på helligdager?Her klippes det plener hører jeg. Og vi har vært ute med jordfreseren.
![]() |
#19 |
frakoblet
|
Det er en egen lov, Mjau. Ikke bare en norm.
![]() |
#20 |
Nek er allrighte dyr
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
![]() Sv: Klipper dere gresset på helligdager?Kremt, vi hadde minigraver lørdag og søndag for to helger siden og igår. Ellers hadde vi aldri blitt ferdige...
![]() |
|
|