|
Tinetoffs litteraturforum Litteraturdiskusjoner, bokanbefalinger, lesesirkel mm |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Aug 2011
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Hvor store må barna være ....... før man kan begynne med en sånn fortsettelsesbok på sengekanten? Hvilke passer for de alle minste? Er det noe som passer for en som blir 4 år nå? |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
En, av to-tre
Medlem siden: Apr 2011
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hvor store må barna være....Det vil jeg tro er veldig individuelt. Guttene mine har lest (blitt lest for) fortsettelsesbøker fra de var veldig små, jentungen begynte ikke å like det før hun nærmet seg ti år. Det er dog hun som leser desidert mest av mine tre på egenhånd. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
flisespikker
|
![]() Sv: Hvor store må barna være ...Jeg vet at vi hadde lest Kardemomme By en del ganger for Poden før han ble fire, for jeg husker at vi var og så teaterforestillingen like etter fireårsdagen hans. Mener det var den første fortsettelsesboken vi leste - den er velegnet på mange måter, blant annet fordi det er mye bilder i den. Han var ikke helt inne i fortsettelseskonseptet enda, men vi vedtok å lese ett og ett kapittel likevel. Etter at vi hadde lest hele boken, fikk han velge kapittel selv, og da valgte han det siste kapittelet hver kveld en god stund.
![]() |
#5 |
maler
|
![]() Sv: Hvor store må barna være ...Mine har vært ganske nær skolealder før det har vært aktuelt. Eldstemann kunne nok hatt det før, men der var det en lillebror som både er halvannet år yngre og tre år mer umoden.
![]() |
#6 |
Dragedytteren
|
![]() Sv: Hvor store må barna være ...Vi har også lest Kardemomme By fra ca 3 - 3,5 år. Det ble dog mer enkeltstående historier etterhvert, Lille Ville hadde noen favorittkapitler som helst skulle leses oftere enn resten. Nå holder vi på med Åtte små, to store og en lastebil (Mormor og de åtte ungene) fra perm til perm, og den er populær.
![]() |
#7 |
har tatt seg sammen
|
![]() Sv: Hvor store må barna være ...Vi har nok lest noen Egnerbøker og et par Anne Cath Vestlybøker for storebror som 4-åring. Det kommer veldig an på om barnet selv synes dette er spennende og fint å gjøre.
![]() |
#8 |
ej ikke møjkets heije
|
![]() Sv: Hvor store må barna være ...Ungene mine har ikke begynt med dette før de var 4. Vi har forsøkt flere ganger, men det har tatt noen forsøk. Nå leser vi "Dyrene i Hakkebakkeskogen" for knerten, og dette er første gang vi ser ut til å lykkes. Han er 4,5 år nå.
![]() |
![]() |
#9 |
Gal kattedame
|
![]() Sv: Hvor store må barna være ...Alle de store her har vært rundt 3 år.
![]() |
#10 |
Har bakt søte kaker
|
![]() Sv: Hvor store må barna være ...Min er 5 og klarte fint å følge med på fortsettelsesbok fra rundt påsketider. Vi hadde ikke forsøkt før da.
![]() |
#11 |
Fortynnet
|
![]() Sv: Hvor store må barna være ...Kjente meg veldig igjen i det Skilpadda skrev om Egner-bøkene, og Karius og Baktus i en jafs. |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Passiv
|
![]() Sv: Hvor store må barna være ...Mellomste krøp opp i fanget da jeg leste Harry Potter for broren. Da var han to og et halvt år. Han ble sittende syv bøker til ende,og blant hans tidligvokabular inngikk vippendo, lumos og en hel del andre formler. |
![]() |
![]() |
#13 |
ej ikke møjkets heije
|
![]() Sv: Hvor store må barna være ...Når det gjelder bøkene om knerten, så har jeg tydeligvis en altfor realistisk datter. Hun ble minst like sjokkert som meg over at lillebror skulle vente utenfor butikken mens mor var på jobb. Sånt tull ville hun ikke høre mer på. Da var hun 3-4 år.
![]() |
![]() |
|
|