|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
ej ikke møjkets heije
|
![]() Kan man snu et b-menneske?Sønnen min er 4 år, og et ekstremt b-menneske. Han er virkelig sprudlende om kvelden og oser av energi. Å skulle legge seg er helt grusomt. Nesten like grusomt som å skulle stå opp neste morgen, for det er visst ren tortur.
![]() |
![]() |
#2 |
Hertuginne
|
![]() Sv: Kan man snu et b-menneske?Nei, det tror jeg vil være ganske fånyttes. Jeg har bodd sammen med et b-menneske, som virkelig, virkelig ville være litt mer a-menneske men som ikke hadde noen som helst mulighet til å få det til.
![]() |
#3 |
maler
|
![]() Sv: Kan man snu et b-menneske?Som voksen D-menneske med flere slike i familien må jeg si nei. Man kan ikke endre dette. Men etterhvert som man blir større lærer man seg å tilpasse dette slik at det blir akseptabelt, man lærer seg triks for å komme seg opp om morgenen (kaffe, dusj, frokost i første pausen på jobb når kroppen er igang) og man lærer seg å ikke bjeffe til verden. Og så prøver man å ikke gi etter for trangen til å være oppe ut og bort, man legger seg og forsøker å sove. Men jeg må hele tiden passe på at døgnrytmen ikke sklir ut, jeg kommer aldri til å bli trøtt tidlig på kvelden tror jeg. I min familie tar det ca 2 dager før alle legger seg mellom 4 og 5 om morgenen i ferier. Da snakker vi om den familien jeg er født inn i.
![]() |
#4 |
bits and pieces
|
![]() Sv: Kan man snu et b-menneske?Jeg er B-menneske, men er nødt til å være A-menneske. Jeg har blitt flinkere ja, men rendyrka A-menneske blir jeg nok aldri.
![]() |
![]() |
#5 |
Absolute Beginner
|
![]() Sv: Kan man snu et b-menneske?Jeg er og blir b-menneske. I mange år måtte jeg stå opp kl 6, det forandret ingen ting. Det er lett å gå med kronisk søvnunderskudd, hvilket jo ikke er noe særlig. Den ene broren min er a-menneske, og han greier heller ikke å snu det. Trøtt på kveldstid enten han vil eller ei, og greier ikke å ta igjen søvn på morgenen i helgene. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
En, av to-tre
Medlem siden: Apr 2011
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Kan man snu et b-menneske?Nei, det tror jeg faktisk ikke. Jeg fyller 40 år i år, og jeg sliter fortsatt med å stå opp om morgenen. De dagene jeg begynner undervisning 7.30 er ren tortur. Jeg klarer det, det er ikke det - men det er ikke lett. Det er nesten så det går litt ut over livskvaliteten min å begynne så tidlig på jobb. Jeg sover godt om natta, og får tilstrekkelig antall timer søvn - det er rett og slett det å stå opp tidlig som er problemet. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Søt og rar
|
![]() Sv: Kan man snu et b-menneske?Hvis du virkeligvirkelig ønsker å gjøre noe med dette, så må det bli via beinhard vekking tidligere om morgenen enn 7 - også i helgene.
![]() |
#8 |
Eppur si muove.
Medlem siden: Jan 2012
![]() Sv: Kan man snu et b-menneske?Jeg tror nok ikke man kan snu, men jeg har lest at B-mennesker lettere tilpasser seg andre døgnrytmer enn A-mennesker gjør og det er jo en fordel i forhold til å måtte stå opp tidlig pga skole/jobb.
![]() |
#9 |
|
![]() Sv: Kan man snu et b-menneske?Jeg har alltid vært et B-menneske. Men de siste 5-7 årene har jeg endret meg voldsomt. Jeg elsker å stå tidlig opp på morgenen, mens alle andre rundt meg sover.
![]() |
#10 |
Søt og rar
|
![]() Sv: Kan man snu et b-menneske?Jeg var forresten ganske b-type da jeg gikk på barneskolen.
![]() |
#11 |
Textrovert
|
![]() Sv: Kan man snu et b-menneske?Nei. Å være A- eller B-menneske handler ikke om selvpåført døgnrytme. Man kan måte melatonin i spytt hos mennesker og se ut fra dette om man er A- eller B-menneske. Alle kan tvinges inn i andre døgnrytmer, men i dette tilfellet kan man jo spørre seg om det er nødvendig. Han blir neppe mer sprudlende om morgenen av den grunn. Jeg er B-menneske og er grisetrøtt om morgenen samme hvor mange timer jeg har sovet.
![]() |
#12 |
Guardian of the galaxy
|
![]() Sv: Kan man snu et b-menneske?Hvis man vil så kan man kanskje prøve å slite ham ut på ettermiddag/kveld, så kroppen lett faller i søvn når han legger seg? Også kjøre strengt regime på tidligmorgener en stund (hverdag som helg).
![]() |
#13 |
www.bomulls.no
|
![]() Sv: Kan man snu et b-menneske?Nei. Jeg er B-menneske, og all den tid jeg må være A-menneske i hverdagen, så er det et helvete. Jeg klarer ikke sovne tidlig, uansett hvor mye jeg prøver, og det er et mareritt å stå opp tidlig uansett hvor mange timer jeg har sovet. Jeg går gjennom en liten depresjon hver morgen jeg må opp før kl. 09, for å si det sånn ...og antall timer søvn i forkant betyr altså nada.
![]() |
#14 |
Guardian of the galaxy
|
![]() Sv: Kan man snu et b-menneske?Dere som er B-mennesker: Hvis dere sliter dere ut fysisk på kvelden, sovner dere ikke lett hvis dere legger dere tidlig da heller?
![]() |
#15 |
Textrovert
|
![]() Sv: Kan man snu et b-menneske?
Jeg er C- eller D-menneske eller noe, for jeg sovner som en stein uansett når jeg legger meg. For meg handler det mer om å ikke takle å våkne tidlig, uansett hvor mye jeg har sovet.
![]() |
#16 |
En, av to-tre
Uansett hvor sliten jeg er så er jeg sjelden søvnig klokka 22. |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
www.bomulls.no
|
![]() Sv: Kan man snu et b-menneske?Nei. Det er mer eller mindre fysisk umulig for meg å sovne før kl. 22, og aller helst er det ikke snakk om søvn før klokken bikker midnatt. Jeg har forsøkt flere ganger å endre på døgnrytmen min, men uten hell. Kan godt være det sitter i hodet altså, men det er virkelig utgjort.
![]() |
#18 |
En, av to-tre
Sånn er jeg også - jeg kan være segneferdig klokka 20, klokka 21 er jeg pigg, det samme klokka 22 og 23. Veldig irriterende egentlig. |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
villende
|
![]() Sv: Kan man snu et b-menneske?Tja, vil jeg si. Du kan aldri gjøre ham mer trøtt om kvelden og mindre trøtt om morgenen, men du kan styre ham inn i et søvnmønster som gjør det enklere for ham å takle en hverdag tilpasset a-mennesker. Det betyr blant annet å legge ham til samme tid hele uke, også i helgene, og vekke ham til samme tid hver morgen, også i helgene. |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
maler
|
Nei. Men hvis jeg sliter meg ut fysisk tidligere på dagen hjelper det. Sliter jeg meg ut fysisk på kvelden er jo ikke hodet trøtt, tvert imot.
![]() |
|
|