|
Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Superduperaktiv
Medlem siden: Mar 2010
![]() ![]() |
![]() "Livsfarlig sikring av barn i bil er lovlig"http://bil.aftenposten.no/bil/--Livs...lig-21811.html |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Dragedytteren
|
![]() Sv: "Livsfarlig sikring av barn i bil er lovlig"Jeg lenka til den på fb, og fikk kommentar om at det var altfor dyrt for normale barnefamilier om loven ble endret, for de hadde ikke råd til biler med god nok plass.
![]() |
#3 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Apr 2012
Hvor: opp ei trapp og inn ei dør
![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: "Livsfarlig sikring av barn i bil er lovlig"Hjelpe meg for et argument, Celebelen!
![]() |
#4 |
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: "Livsfarlig sikring av barn i bil er lovlig"For de fleste er det nok mer snakk om en prioritering nå bil skal kjøpes - det er en del som ikke vil få den "kule bilen de helst ønsker seg" hvis det skal være plass til ungene på en sikker måte.
![]() |
#5 |
maler
|
![]() Sv: "Livsfarlig sikring av barn i bil er lovlig"Man får sikra unger skikkelig i de aller fleste biler om man ønsker/må. Men når det er greit å gjøre det annerledes flagrer unnskyldningene. Hvis det blir slik at man må sikre dem ordentlig hvis de skal være med i bilen kommer folk til å finne løsninger også. Vi hadde bakovervendte treåringer i en vesentlig mindre bil for 7 år siden. Det gikk det også.
![]() |
#6 |
Pauset
Medlem siden: Oct 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: "Livsfarlig sikring av barn i bil er lovlig"Jeg tror en del faktisk bare synes det er enklere å ha dem forovervendt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Protonterapeut
|
![]() Sv: "Livsfarlig sikring av barn i bil er lovlig"
![]() |
#8 |
nerdedame
Medlem siden: Feb 2010
Hvor: Trondheim
![]() ![]() ![]() |
Og billegare. Beltestol får du jo for 300 kr på Biltema, men skal du ha ein bakovervendt stol for like stort barn så må du på ein billeg dag ut med det ti-dobbelte. Og den frå Biltema er godkjend, så då må den jo vere bra nok?!? |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
nerdedame
Medlem siden: Feb 2010
Hvor: Trondheim
![]() ![]() ![]() |
Nja, beltestol er lov frå 15 kg. Ungen er 2 år og 3 mnd, og veide i følge pappaen 14.3 kg i går. Ho er visst ganske gjennomsnittleg stor. Så eg trur ikkje ho er så mykje over 2.5 år før ho lovleg kan settast i beltestol. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
Forventer du virkelig at folk skal kommentere eller "like" en link om barnesikring? |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
|
![]() Sv: "Livsfarlig sikring av barn i bil er lovlig"Jeg tror mye av problemet ligger i at det er lett å tenke at godkjent er bra nok. Hvis det hadde vært så innmari viktig, hadde det vært påbudt, osv. Også er det enklere å finne fremovervendte barneseter enn bakovervendte. Jeg leter etter et sete til å ha i bilen til kjæresten min, og har mange ganger ønsket at poden var så stor at han kunne snues, for det er mye mer å ta hensyn til når det skal være bakovervendt.
![]() |
![]() |
#12 |
#IsItOctoberYet?!
Medlem siden: Mar 2012
Signerer dette. Bakovervendt samt tilstrekkelig sikring av også større barn er en stor kampsak for meg, og jeg linker flittig på FB til slike artikler. Sjelden respons ja... Men så tenker jeg at jeg håper det synker litt inn også, får dem til å tenke.
![]() |
![]() |
#13 |
![]() Sv: "Livsfarlig sikring av barn i bil er lovlig"Jeg tror snart yngste her er eneste i området her og i bhg som sitter bakovervendt. Virker som mange snur veldig tidlig.
![]() |
#14 |
maler
|
![]() Sv: "Livsfarlig sikring av barn i bil er lovlig"Jeg tror også at problemet er at spriket mellom "godkjent" og "godt" er så stor. Folk tenker at når det er en forskrift, er godkjent godt nok.
![]() |
#15 |
Prematurmamma
|
Det er vel akkurat det som er poenget i artikkelen? At selv om det er godkjent og lovlig, så betyr ikke det at det nødvendigvis er godt nok. Boxette er godkjent og lovlig, men oppegående foreldre sikrer de minste i bakovervendt bilstol fordi det er sikrere. Forovervendte stoler til ett-toåringer er også godkjente og lovlige, men de er IKKE det sikreste og beste alternativet. Ja, ordentlig bilsikring koster mer enn beltestolene fra biltema, men det er en investering i barnets sikkerhet. I et worst case senario kan det skille mellom liv og død.
![]() |
![]() |
#17 |
Protonterapeut
|
![]() Sv: "Livsfarlig sikring av barn i bil er lovlig"Når billigere butikker (BabyKos f.eks.) i tillegg har inkompetent personale som heller selger forovervendt enn bakovervendt, fordi det gjorde hun med sine barn for 20 år siden og det gikk jo bra, så blir det som det blir. Desverre.
![]() |
#18 |
Whatever, never mind
|
Og så får man tak i smokken mye lettere dersom barnet mistet den. |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
Halloen!
![]() Sv: "Livsfarlig sikring av barn i bil er lovlig" |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
Dragedytteren
|
Hjelpes. Vi fikk av og til sitte i bagasjerommet til og fra butikken på hytta som barn, men jeg har ikke tenkt å la Lille Ville gjøre det samme av den grunn.
![]() |
|
|