![]() |
#1 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Jan 2012
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() HeksesotNoen som har erfaring med heksesot her? |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
lakenskrekk
Medlem siden: Jan 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: HeksesotÅ herregud, om jeg HAR erfaring!? Grøss. Heksesot er fandens verk. Satte seg på alle kalde flater, bakeboller i skap som lå inntil yttervegger og hva har du. Jeg trodde jeg skulle bli hysterisk! Her satt jeg i et flette nytt hus som ikke så ut i måneskinn etter første vinteren. Sist redigert av Molo : 19-06-12 kl 23:02. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Nå også i farger
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: HeksesotHmm. Det høres ut som noe jeg hadde i en ny leilighet jeg leide for veldig mange år siden. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Ekvilist
|
![]() Sv: HeksesotJeg har lurt på om vi har det i hus, men det har bare satt seg i hvite garderobeskapsdører, pluss mellom hvite baderomsskap. Men boligen vår er noen tiår gammel, heksestøv setter seg kanskje kun i nyere boliger?
![]() |
#6 |
![]() Sv: Heksesot
Takk for svar! |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Det kan like godt komme i eldre hus om man pusser opp. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
lakenskrekk
![]() Sv: HeksesotBoligens alder har ingenting å si. Heksesot kommer gjerne i etterkant av omfattende maling. Om man skal pusse opp anbefales det at dette ikke gjøres i vinterhalvåret, og gjerne også at man deler opp og tar ett og ett rom om gangen, og ikke alt i en smell. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
lakenskrekk
Husker ikke hva den spesielle malingen het, men etterpå er det brukt bare vanlig Jotun Lady. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Men er det slik at det må males på nytt for å unngå at heksesoten kommer tilbake? For om det bare holder med nedvask, og vi kun vil male fordi vi ønsker en annen farge (er nå caffe latte i hele huset og jeg er møkklei), kommer vi nok ikke så langt ift. utbygger. Han er ikke så medgjørlig for å si det mildt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
lakenskrekk
Vet ikke om det MÅ males, men her var det ingen valg. De måtte bruke så sterke vaskemidler at veggene ble helt matte. Og all soten var det bare å glemme å få bort. De måtte brukt slipemaskin, tenker jeg. |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
![]() Sv: HeksesotJa, det er tatt prøver som bekreftet at det er heksesot. De ble tatt i 2010, rett etter at vi oppdaget misfargingen. Thermofotografering hadde nok vært lurt, ja. Var det en "vanlig" takstmann som var hos dere? |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
lakenskrekk
![]() Sv: HeksesotHan jobbet for utbygger. Vi kjempet litt vi også, det var ikke så kjent da det ble oppdaget hos oss, men de tok det på alvor og gjorde skikkelig opp for seg. |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Medlem siden: Apr 2012
Hvor: opp ei trapp og inn ei dør
![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: HeksesotÅ huffa meg, det høres ut som ett aldri så lite mareritt å få dette i hus altså.
![]() |
#16 |
Medlem siden: Jun 2009
![]() Sv: HeksesotVi oppdaget dette etter at vi malte på stua (oljemaling, Jotun tror jeg); da satte det seg INNI underskapene på kjøkkenet. |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
![]() Sv: HeksesotDrar opp denne igjen, ettersom det nå er forsøkt vasket her.
Er det slik å forstå at om man bruker sperregrunning, er det ikke nødvendig å vaske først? I tilfelle vil det jo lette alles situasjon mye (ikke minst utbyggers, men også vår ettersom vi da slipper å ha huset "okkupert" av arbeidere lengre enn nødvendig). |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|