|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
ej ikke møjkets heije
|
![]() Gjør nyhetsbildet noe med ditt syn på barneoppdragelse?Inspirert av en annen tråd og samtaler jeg har hatt med andre foreldre de siste dagene, så lurer jeg på om det som skrives i avisene og fortelles på nyhetene i stor grad påvirker hvordan du oppdrar barna dine.
![]() |
![]() |
#2 |
Glamorøs
|
![]() Sv: Gjør nyhetsbildet noe med ditt syn på barneoppdragelseJeg tror det er umulig å ikke bli påvirket litt, selv om det sikkert er forskjellig hva man blir påvirket av og hvilke utfall det får.
![]() |
#3 |
Borte
|
![]() Sv: Gjør nyhetsbildet noe med ditt syn på barneoppdragelseNei, jeg lar meg ikke påvirke av den typen nyheter. Mine barn får så mye frihet og ansvar som jeg/vi vurderer at de er i stand til å takle. Kidnappinger er ikke med i betrakningen når avgjørelsen om hva de skal få lov til tas.
![]() |
#5 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Gjør nyhetsbildet noe med ditt syn på barneoppdragelseJeg har jo veldig dårlig fantasi, så for meg vil ofte en nyhetssak eller en diskusjon eller eksempler jeg hører gjøre at jeg kommer på farer jeg ellers ikke ville tenkt på.
![]() |
#7 |
kamerat
|
![]() Sv: Gjør nyhetsbildet noe med ditt syn på barneoppdragelseJeg er generelt veldig avslappet, men jeg lar meg sikkert påvirke på et plan, jeg også. Jeg merker meg at ungene har venner med foreldre som er drastisk mye reddere for «slemme voksne» enn jeg. Jeg er for det meste bare redd for trafikken, jeg, men jeg lar tredjeklassingen gå alene fra skolen over et skummelt kryss likevel, fordi jeg mener det er bra for henne på andre måter.
![]() |
#8 |
ej ikke møjkets heije
|
![]() Sv: Gjør nyhetsbildet noe med ditt syn på barneoppdragelseJeg synes det er veldig mange foreldre som er reddere for det meste enn det jeg er. Både her på FP og folk jeg møter ansikt til ansikt.
![]() |
![]() |
#9 |
Fortynnet
|
![]() Sv: Gjør nyhetsbildet noe med ditt syn på barneoppdragelseJeg tror det har mye å si hva slags erfaringer man selv har med verden og fra egen barndom. Har man en basic trygghet og tro på at fæle ting bare hender med andre! så er det nok lettere å være avslappet i forhold til barna. Jeg har dessverre endel opplevelser som gjør at jeg ikke har den tryggheten, så jeg har virkelig måttet jobbe med meg selv for å ikke la katastrofetankene ta overhånd i barneoppdragelsen. Jeg skulle ønske det ikke var sånn, men neste gang dere tenker om andre at de er hysteriske hønemødre, så husk at det kan være mange grunner til det. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Eppur si muove.
Medlem siden: Jan 2012
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Gjør nyhetsbildet noe med ditt syn på barneoppdragelseDet er vel umulig å ikke tenke over det i allefall, men jeg lar det ikke påvirke avgjørelsene mine. Dessuten tenker jeg at jeg heller vil utstyre barna mine med den kunnskapen de trenger for å takle ulike situasjoner heller enn å begrense friheten deres for å unngå at de havner i situasjonene i det hele tatt.
![]() |
#11 |
Borte
|
![]() Sv: Gjør nyhetsbildet noe med ditt syn på barneoppdragelse
Jeg opplever det samme, og jeg har litt vanskelig for å forsvare meg også når jeg får argumentene om hvorfor man bør være forsiktig. Jeg forholder meg til sannsynligheten for at ting skal skje fremfor å tenke på konsekvensene om det usannsynlige ble sannsynlig. Noe annet syns jeg blir hemmende.
![]() |
#12 |
Borte
|
![]() Sv: Gjør nyhetsbildet noe med ditt syn på barneoppdragelse
Dette stemmer nok veldig godt med hvorfor jeg er avslappet.
![]() |
#13 |
ej ikke møjkets heije
|
![]() Sv: Gjør nyhetsbildet noe med ditt syn på barneoppdragelseFilifjonka: Det er svært sjelden jeg omtaler noen som hysteriske hønemødre. Jeg fordømmer på ingen måte moren til den omtalte 3. klassingen for at hun er skeptisk til å la henne gå alene. Jeg undrer meg over hvorfor vi blir så forskjellige på dette, og svaret ditt gir jo et godt innblikk i det. Jeg hadde en trygg barndom uten ordentlig ekle opplevelser. Det er svært mulig at dette i stor grad påvirker meg; i større grad enn mediene.
![]() |
![]() |
#14 |
Glamorøs
|
![]() Sv: Gjør nyhetsbildet noe med ditt syn på barneoppdragelseJeg vet at jeg er mer forsiktig på endel områder enn andre, og jeg vet også at det kan være unødvendig. Samtidig som jeg syns andre er for slepphendte på noen områder. Jeg tenker sånne små forskjeller er greit, så lenge det ikke blir altomsluttende ene eller andre veien.
![]() |
#15 |
Absolute Beginner
|
![]() Sv: Gjør nyhetsbildet noe med ditt syn på barneoppdragelseDette blir kanskje litt på siden av hva som er "skummelt", men det er relevant til dette med å la ungene prøve seg litt på egenhånd. Frøkna sitt kull skal over på mellomtrinnet nå, og får nye lærere. Og det vil nok bli en liten overgang, disse nye er mye mer "mammaen din jobber ikke her"-typen, sagt med glimt i øyet og mye humor altså, men de forventer mer av barna da det gjelder å ta ansvar for seg selv og sine handlinger. Jeg er |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
ej ikke møjkets heije
|
![]() Sv: Gjør nyhetsbildet noe med ditt syn på barneoppdragelseJeg er ganske så hysterisk på bilsikring forresten. Sånn blir man vel kanskje når man som barn gjentatte ganger var med mamma på jobb da hun jobbet på trafikkskadeavdelingen på Sunnaas sykehus?
![]() |
![]() |
#17 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Apr 2012
Hvor: opp ei trapp og inn ei dør
![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Gjør nyhetsbildet noe med ditt syn på barneoppdragelseDer og da, når nyheter om feks kidnapping osv blir presentert, tenker jeg over potensielle farer men jeg kan ikke si at det preger barneoppdragelsen hos oss nei.
![]() |
#18 |
anglofil
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Gjør nyhetsbildet noe med ditt syn på barneoppdragelseJeg har aldri helt skjønt denne frykten rundt kidnapping. Når skjedde det sist i Norge at et barn ble kidnappet? (Alt som står i media er jo relatert til "kidnapping" i en kontekst der et nært familiemedlem tar barnet). Sist redigert av Lisa : 20-06-12 kl 14:59. |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
Fortynnet
|
![]() Sv: Gjør nyhetsbildet noe med ditt syn på barneoppdragelseKidnapping på den måten at barn blir tatt med i fremmed bil skjer ikke ofte. Men overgrep skjer, tenk på Lommemannen, overfallsvoldtekter av barn på skolevei i Oslo, Marianne-saken og Therese-saken selv om de to siste skjedde for veldig lenge siden. Det må vel nesten kalles kidnapping når de aldri ble funnet. Det er jo ikke sånn at det ALDRI skjer. |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
ej ikke møjkets heije
|
![]() Sv: Gjør nyhetsbildet noe med ditt syn på barneoppdragelseJeg sier ikke at det aldri skjer, men at det skjer så sjelden at jeg ikke klarer å ta helt innover meg at det kan skje mitt barn.
![]() |
![]() |
|
|