Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Vurderer Montessori-skole for sønnen min

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 24-06-12, 02:45   #1
fptom
Nybegynner

Medlem siden: Jun 2012
fptom har et hav av muligheter foran seg
Standard

Vurderer Montessori-skole for sønnen min

Har du vurdert Montesorri-skole som alternativ for barnet når det skal begynne på barneskolen?
Er interessert i å høre argumenter for og i mot

fptom er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-06-12, 06:36   #2
shute
prokrastinator

shute sin avatar

Medlem siden: Feb 2009
shute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt av
Standard

Sv: Vurderer Montessori-skole for sønnen min

...

Sist redigert av shute : 12-11-12 kl 19:01.
shute er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-06-12, 07:26   #3
SpetakkelRandi
Møllspist fletthurpe

SpetakkelRandi sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Storybrooke
Blogginnlegg: 16
SpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt av
Standard

Jeg har vUrdert. Montessori hadde vært ypperlig for min jente, men pga avstanden til skolen så ble det ikke det.,

SpetakkelRandi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-06-12, 07:56   #4
annemede
Ser lyst på livet

annemede sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Det er for langt unna hjemmet.

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-06-12, 08:02   #5
Orkide
Utenlands

Orkide sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Orkide er populærOrkide er populærOrkide er populærOrkide er populær
Standard

Datteren vår går på Montessoriskole. Det er nærskolen vår og vi er veldig fornøyd så langt.

Orkide er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-06-12, 08:40   #6
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Orkide: Har hun begynt tidlig?

Hadde Montessoriskolen vært nærmere hjemme, hadde vi helt klart gått for det.

Gammel 24-06-12, 09:57   #7
Orkide
Utenlands

Orkide sin avatar

Standard

Ja, her begynner de når de er fire så hun blir straks tredjeklassing

Gammel 24-06-12, 10:00   #8
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har sansen for montesorripedagoikken, det at hver elev får lære i sitt eget tempo blant annet. Hadde det vært en slik skole tilgjengelig her kan det godt være vi hadde valgt den gitt at det var akseptabel reisevei. Nå valgte vi nærskolen over et par andre skoler vi oppfatter som bedre fordi vi landet på at nærskole i seg selv er en fordel med tanke på venner, selvstendighet etc, slik at når nærskolen viste seg å være ganske bra ble det den.

Gammel 24-06-12, 10:01   #9
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 181
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi bor på feil side av byen, men hvis ikke så er jeg ganske sikker på at knerten hadde begynt på Montessorri om et år. Det vurderes å åpne en skole i øst også, og kommer den i nærheten så søker vi der.

Argumenter for: Evnen til tilpasset opplæring til elevenes nivå. Det er jo akkurat på dette at Montessorri er spesielt god.

Argumenter mot: mangel på tilknytning i nærmiljøet. Og mangel på mangfold i elevmassen. Særlig for oss som bor i et diversifisert nabolag, og synes det er en positiv ting.

Gammel 24-06-12, 10:04   #10
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Mine argumenter for er forresten: Tilpasning til hver enkelt elev og det at man utnytter de fasene ungen er i med hensyn på læring. Foreldregruppe som aktivt har valgt den skolen og dermed vil det være god sannsynlighet for at de fleste er engasjert i barnas oppvekst.

Mot: Avhenger av hvor den ligger i forhold til hjemmet. Man tar ungen ut av nærmiljøet slik at det blir vanskeligere å finne venner i området. Man selv mister også endel kontaktpunkter med foreldre i nærmiljøet. Hvis det er litt avstand til skolen blir man også bundet til kjøring/henting i lengre tid og ungene mister den muligheten til å bli selsvstendige. Og så er det skolepenger selvfølgelig.

Gammel 24-06-12, 10:04   #11
Orkide
Utenlands

Orkide sin avatar

Standard

Her er nok montessori langt mer vanlig enn i Norge. Det er offentlig skole og fint blandet elevmasse. Både med tanke på etnisk tilknytning, foreldres utdanningsnivå osv.

Gammel 24-06-12, 10:10   #12
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg ønsker at mine barn skal gå på nærskolen, sammen med nabobarna. Vår lokale barneskole er så bra at jeg ikke ser noen grunn til å ha dem noe annet sted. Det skulle vært veldig spesielle ting som hadde gjort at jeg valgte noe annet enn fellesskolen.

Gammel 24-06-12, 10:13   #13
Orkide
Utenlands

Orkide sin avatar

Standard

For oss bar det også viktig å bruke nærskolen. Vi kjøpte derfor hus i den ønskede nærskolens krets.

Jeg tror alle barna i snuppas klasse kommer fra området rundt skolen.

Gammel 24-06-12, 10:19   #14
Che
Har tro på forbedring

Che sin avatar

Hvor: "Cuba"
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er ikke kritisk til pedagogikken eller noe sånn, men synes det er synd når ressurssterke foreldre tar barna ut av ordinær skole. - rett og slett fordi det ofte er foreldrene som stiller krav som kan bidra til forandring.

Gammel 24-06-12, 10:46   #15
Inagh
Slumrende Ullteppe

Inagh sin avatar

Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hadde det vært en Montessoriskole i nærmiljøet vårt, hadde jeg glatt latt Guttungen gå der.

Gammel 24-06-12, 11:15   #16
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 181
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Bauche, her.

Jeg er ikke kritisk til pedagogikken eller noe sånn, men synes det er synd når ressurssterke foreldre tar barna ut av ordinær skole. - rett og slett fordi det ofte er foreldrene som stiller krav som kan bidra til forandring.

På samfunnsnivå er jeg veldig enig.

Men jeg klarer ikke å la være å tilby mine egne barn noe annet enn det jeg mener er best for dem. Foreløpig er det beste å gå på lokalskolen siden vi ikke har noen reelle alternativer. Men hvis alternativet er der, så vil det være et logisk valg i hvert fall det av barna mine som ikke er avhengig av et tett sosialt nettverk for å trives. Særlig når jeg ser at undervisningstilbudet på nærskolen i hans interesseområde matematikk er ikke-eksisterende på veldig mange år.

Gammel 24-06-12, 12:07   #17
Sonar
Bør lage seg en tittel selv

Sonar sin avatar

Hvor: i et hus med fantatisk utsikt og med verdens beste naboer
Blogginnlegg: 31
Sonar imponerer mange og er sikkert smartSonar imponerer mange og er sikkert smartSonar imponerer mange og er sikkert smartSonar imponerer mange og er sikkert smartSonar imponerer mange og er sikkert smartSonar imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Harriet Vane, her.

Jeg ønsker at mine barn skal gå på nærskolen, sammen med nabobarna. Vår lokale barneskole er så bra at jeg ikke ser noen grunn til å ha dem noe annet sted. Det skulle vært veldig spesielle ting som hadde gjort at jeg valgte noe annet enn fellesskolen.

Dette er jeg helt enig i.

Sonar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-06-12, 12:20   #18
Unicorn
Står på egne ben

Unicorn sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Det våte Vestland
Unicorn er populærUnicorn er populærUnicorn er populærUnicorn er populærUnicorn er populærUnicorn er populær
Standard

Storebror går på montessori-skole, og både han og jeg er veldig fornøyd. Storebror har bare 800 meter skolevei Alternativet var å ta buss til den "vanlige" skolen, som er 7 km unna. Hadde vi bodd nærmest den andre skolen hadde han nok begynt der.

Det var noen som nevnte skolepenger, vi betaler 300 kr i mnd. Jeg syns det er en helt grei sum å betale

Gammel 24-06-12, 13:04   #19
Storm
En som trener

Storm sin avatar

Blogginnlegg: 145
Storm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme omStorm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Særlig når jeg ser at undervisningstilbudet på nærskolen i hans interesseområde matematikk er ikke-eksisterende på veldig mange år.

Ingen matematikkundervisning?

Storm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 24-06-12, 13:17   #20
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Harriet Vane, her.

Og når vi vet at det er barnas sosioøkonomiske bakgrunn som har dedidert mest å si for skoleresultatene, (beklageligvis) tror jeg det stort sett spiller liten rolle hvilken skole man velger. Det undrer meg faktisk når folk automatisk velger privatskole i stedet for offentlig uten engang å prøve den offentlige først.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Emneord
montesorri, pedagogikk, skole, utdanning

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:22.