|
Husmorskole Det finnes et hav av gode tips til hvordan få ting til å fungere bedre. Her kan man spørre, dele og få gode råd av hverandre. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Jul 2009
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Hvor stor er faren ved å bruke strykejern i ujordet stikkontakt?Min mormor har kjøpt nytt strykejern, men oppdaget først etterpå at hun hadde kjøpt et som må stå i jordet kontakt. Problemet med dette er at hun da må stå på et rom hvor det er veldig dårlig plass til strykebrettet, og derfor lurer hun nå på om det går an å bruke det i en vanlig ujordet stikkontakt. Noen som vet? |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Medlem siden: Sep 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hvor stor er faren ved å bruke strykejern i ujordet stikkontakt?Man kan ikke sette et støpsel ment for jordet kontakt inn i et ujordet uttak, så om hun skal gjøre det må støpselet byttes ut. Det ville jeg ikke tatt sjansen på å gjøre.
![]() |
#3 |
![]() Sv: Hvor stor er faren ved å bruke strykejern i ujordet stikkontakt?Det er vel brukt én gang. Nei, det er ikke snakk om å bytte støpsler, men vi vet ikke nok til at vi visste helt om det faktisk gikk (fysisk) eller ei. Jaja, da er saken i alle fall grei. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Passiv
|
![]() Sv: Hvor stor er faren ved å bruke strykejern i ujordet stikkontakt?Om hun finner en skjøteledning for eksempel med flate stikkontakter så får hun plugget det inn. Og det hadde jeg gjort uten å være det aller, aller minste engstelig jeg for min del. |
![]() |
![]() |
#5 |
heimføing
|
![]() Sv: Hvor stor er faren ved å bruke strykejern i ujordet stikkontakt?Jammen, jammen... En jordet kontakt/støpsel/dings i enden av ledningen - den går jo fint å stikke inn i alle typer veggkontakter? Det er motsatt det ikke passer. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Hvor: Sunnmøre!
![]() Sv: Hvor stor er faren ved å bruke strykejern i ujordet stikkontakt?Den vil fint passe i veggen ja. Og jeg hadde nok gjort det uten å stusse.
![]() |
#8 |
Bedreviter
|
![]() Sv: Hvor stor er faren ved å bruke strykejern i ujordet stikkontakt?
Det er omvent. Jordet støpsel inn i ugjordet stikkontakt i veggen, går helt fint. Det er motsatt som ikke passer. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Bedreviter
|
Enten så misforstår jeg HI, eller så skjønner jeg ikke hva du mener, Smilefjes. Man trenger da ikke noen skjøteledning i dette tilfellet? Et jordet støpsel går da inn i en hvilken som helst ujordet stikkontakt, meg bekjent? Det er ikke vanligvis nødvendig med noen overgang til flatt? |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Medlem siden: Sep 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Ja, det er sant. Det finnes vel knapt gammeldagse ujordete støpsler av den runde typen lengre.
![]() |
#12 |
Passiv
|
![]() Sv: Hvor stor er faren ved å bruke strykejern i ujordet stikkontakt?Teo, det passer normalt fint ja. Jeg forstod hi sånn at det var et eller annet her som faktisk ikke passet jeg. |
![]() |
![]() |
#14 |
Ser lyst på livet
|
![]() Sv: Hvor stor er faren ved å bruke strykejern i ujordet stikkontakt?Noe annet som vi gjorde da vi gikk på vgs elektro, var å skjære av kantene på det ujordete loddeboltstøpselet for å få det inn i den jordete kontakten. |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Det kommer seg
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: På en gård
![]() |
#16 |
Bedreviter
|
Hvis det passer, så kan det brukes, ja.
Og hvis det ikke passer, så kan det brukes likevel. :har også mekket loddebolter på samme vis: |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
![]() Sv: Hvor stor er faren ved å bruke strykejern i ujordet stikkontakt?Oi, her har det rent inn med svar. Tusen takk! Da skal jeg rapportere videre at det går an å bruke. Det er ikke lenge siden jeg kjøpte feil skjøteledning til henne (ujordet) så jeg tuller veldig med hva som er hva, men har fått med meg at jordet er de med stål i sidene. Så da bør den vel gå i en ujordet kontakt, ja. Kanskje ta en ekstra kikk på anlegget og sjekke at vi bruker en kurs som ikke er tilkoblet større kilder før hun tar det i bruk, men ellers bør det vel gå bra. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|