|
Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Fartsfantom
|
![]() Kjønnsnøytrale leker - finnes det?I denne artikkelen http://www.dagbladet.no/2012/06/27/tema/foreldre/klikk/lek/helse/22311477/ påstås det bl.a. forskjellen mellom gutte- og jentelekene øker og en av grunnene til dette er fordi at leketøys- og sportsprodusentene vil tjene mest mulig penger. Videre påstås det at produsentene er med på å gjøre oss og barna våre til rå konsumenter, og at det er vi som må stoppe utviklinga.
Videre har Lorentzen rett når han sier at
Eller har Svendsen rett i at grunnene til at jenter og gutter leker med ulike leketøy er på grunn av de
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
kamerat
|
![]() Sv: Kjønnsnøytrale leker - finnes det?Det er i hvert fall ingenting underbevisst med dagens polarisering av lekeutvalget.
![]() |
#3 |
jabbsaft
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Trondheim
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Kjønnsnøytrale leker - finnes det?Lego, puslespill, playmo er vel relativt kjønnsnøytralt?
![]() |
#4 |
Carve canem
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Øvre Romerike
![]() Sv: Kjønnsnøytrale leker - finnes det?Lego er jo slettes ikke så kjønnsnøytralt, med sitt rosafargede Lego friends, eller mer gutterettede Ninjago, Star Wars, og Dino, for å nevne noen. Klart det er varianter som er mere kjønnsnøytrale, som Harry Potter leogen, men det aller meste virker kjønnsrettet, og det fanger ungene ganske fort opp.
![]() |
![]() |
#5 |
kan tilsettes alkohol
|
![]() Sv: Kjønnsnøytrale leker - finnes det?Det er mange leker som i utgangspunktet er kjønnsnøytrale, men som gjøres kjønnsspesifikke i farger og uttrykk. De prøver jeg å styre unna.
![]() |
#6 |
maler
|
![]() Sv: Kjønnsnøytrale leker - finnes det?Det finnes helt klart kjønnsnøytrale leker, men man skal være ganske bevisst for å finne dem.
![]() |
#8 |
Etylbarbital
Medlem siden: Sep 2006
![]() Sv: Kjønnsnøytrale leker - finnes det?Lego, Playmo, biler (type Biler-biler), tog (type Thomas-toget), bamser, og dukker og tilbehør som dukkevogn som ikke markedsføres som de er på jakt etter en mamma. I det hele tatt er det mye hvor markedsføringen snarere enn type leke i seg selv som prøver å definere noe som typisk det ene eller det andre.
![]() |
#9 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Jan 2012
![]() Sv: Kjønnsnøytrale leker - finnes det?Dette gjelder voksne også. Jeg hadde for eksempel problemer med å unngå å ende opp med sykkelhjelm i pastellfarger. Da de til slutt fant en svart hjelm til damer, hadde den gulltegninger på og ble levert i rosa eske (det samme gjaldt altså ikke for menn; mannen min fikk med en gang svart hjem uten gull på, levert i svart eske). Det samme med ski; det er visst ofte en mannemodell som er svart og tøff, og en kvinnemodell som er søt og fin. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() Sv: Kjønnsnøytrale leker - finnes det?Jeg har lett litt etter kjønnsnøyrale leker til dukkestua nå, og har funnet komfyr (rød), kopper og fat (røde), kasseroller (blå), kostesett (rødt og blått) osv. Ikke noe dill og dall på det. Sånn dyprød som jeg tenker rett og slett er kjønnsnøytralt...
![]() |
![]() |
#12 |
Librocubicularist
|
![]() Sv: Kjønnsnøytrale leker - finnes det?Eg synest det er vanskeleg å kjøpe nøytral lego og playmo til mi niese, som ikkje er så begeistra for rosa prinsesse-dill. Det er faktisk så få kjønnsnøytrale varianter å velje mellom, at denne jenta fekk tre playmo-vetrinærklinikkar til jul. Det var den einaste eska vi fann, som passa. |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
maler
|
![]() Sv: Kjønnsnøytrale leker - finnes det?Noe av problemet er at når så mye blir pakket inn i kjønnsspesifikk embalasje blir hus og hjem og dyreklinikk lett oppfattet som jentete selv uten rosa innpakning og riddere blir oppfattet som guttete bare fordi det er riddere.
![]() |
#14 |
ej ikke møjkets heije
|
![]() Sv: Kjønnsnøytrale leker - finnes det?Det finnes kjønnsnøytrale leker, men det er jammen mye som ikke er kjønnsnøytralt også.
![]() |
![]() |
#15 |
Drømmer
|
![]() Sv: Kjønnsnøytrale leker - finnes det?
Husene er da kjønnsnøytrale synes jeg. |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
kamerat
|
![]() Sv: Kjønnsnøytrale leker - finnes det?Men altså, ad debatten, så mener jeg virkelig at Lorentzen og Gerhardsen har 100 % rett. Jeg er skikkelig sint på lekemarkedsføringen. Den er ekkel og kjønnsrollesementerende. Bransjen skulle skamme seg!
![]() |
#17 |
maler
|
![]() Sv: Kjønnsnøytrale leker - finnes det?Husene er kjønnsnøytrale, men fordi de plasseres i jentesegmentet i butikken og fordi alle andre husrelaterte greier er rosa, så tolkes det også som jenteleke hvis man ikke resetter hjernen med vilje. Enig med toffskij i at bransjen burde stå i skammekroken og tenke seg om.
![]() |
#18 |
ej ikke møjkets heije
|
![]() Sv: Kjønnsnøytrale leker - finnes det?Jeg er enig med Toffskji. Det har skjedd mye med keketøysbransjen siden jeg var barn, og kjønnsmesdig er forskjellene helt enorme.
![]() |
![]() |
#19 |
Drømmer
|
![]() Sv: Kjønnsnøytrale leker - finnes det?
Tror ikke jeg har vært i de butikkene gitt,for jeg har ikke sett at det er sånn med playmo. |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
kamerat
|
![]() Sv: Kjønnsnøytrale leker - finnes det?Da har du ikke øyne i hodet.
![]() |
|
|