Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Norge må importere blod fra utlandet

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 28-06-12, 23:06   #1
Sonja Sockersöt
Hjuleglede

Medlem siden: Oct 2006
Sonja Sockersöt er kulere enn de flesteSonja Sockersöt er kulere enn de flesteSonja Sockersöt er kulere enn de flesteSonja Sockersöt er kulere enn de flesteSonja Sockersöt er kulere enn de flesteSonja Sockersöt er kulere enn de flesteSonja Sockersöt er kulere enn de flesteSonja Sockersöt er kulere enn de flesteSonja Sockersöt er kulere enn de flesteSonja Sockersöt er kulere enn de flesteSonja Sockersöt er kulere enn de fleste
Standard

...

...

Sist redigert av Sonja Sockersöt : 20-02-18 kl 21:09.
Sonja Sockersöt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-06-12, 23:17   #2
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Norge må importere blod fra utlandet

Jeg synes ikke vi skal fire så mye på reglene, og betaling er jeg hvert fall i mot. Deter for kort vei til å selge kroppsdeler for min del.

Folk kan heller begynne å stille opp, også utenom kriser. Det hjelper nok en del med Blodbusser og slikt, heller mer av det.

Gammel 28-06-12, 23:19   #3
Carrera
Må man ha en tittel?

Carrera sin avatar

Hvor: Trondheim
Carrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt av
Standard

Jeg er blodgiver, og hver gang jeg er og gir, så må jeg fylle ut et skjema med mange spørsmål om det ene og det andre. Og hver gang tenker jeg at det er flott at vi er så strenge her i landet på dette, for det sikrer at det blodet pasienter får, er sikkert og trygt.

Samtidig er det jo skremmende at vi må hente blod fra utlandet. Vet vi at det blodet er like godt sjekket som det som er tappet her hjemme liksom.

Alt i alt så synes jeg ikke vi skal fire på kravene for å gi blod. Jeg har heller mer tro på vervekampanjer hvor de går ut med hvilke krav som stilles, og viktigheten av det å gi blod. Det kan redde liv, og det er en veldig god tanke når jeg er og gir. Kanskje akkurat _mine_ dråper blod er med på å redde livet til en eller flere personer.

And how I got to where I am
Carrera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-06-12, 23:21   #4
Carrera
Må man ha en tittel?

Carrera sin avatar

Carrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Ru, her.

Det hjelper nok en del med Blodbusser og slikt, heller mer av det.

Ja, absolutt!!

Jeg er heldig som bor i en by med blodbanken nært, men ute i distriktene er det jo håpløst. Det er ikke bare bare for de som bor langt unna å ta seg tid til å kjøre inn for å gi. Da koster det mer enn det smaker.

Gammel 28-06-12, 23:32   #5
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Har vært blodgiver i msnge år, men nå kan jeg ikke lenger. Mannen min gir blod, og det er helt fint, men det koster jo litt fravær fra jobb/ reisevei. Ikkr alle får det til, og det er bare flaks at det går fint for ham.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-06-12, 23:35   #6
Carrera
Må man ha en tittel?

Carrera sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Sonja Sockersöt, her.

Nei, gjør vi det? I tillegg er vel betaling av blodgivere vanlig andre steder såvidt jeg har forstått. Og såvidt meg bekjent testes jo alt blod før det gis til mottaker, derfor synes jeg det blir litt snodig i enkelte tilfeller å ikke få gi. I mitt tilfelle f.eks, hvor en piercing i tunga (altså slimhinne) som jeg har hatt i 10 år, utelukker blodgiving.

Akkurat den der med piercing og tatoveringer har jeg lurt på. Hvorfor gir det evig karantene. Det høres jo litt merkelig ut igrunn.

Om Norske sykehus sjekker blodet de får inn, det kommer vel an på hvor akutt det er. Blir det hentet inn i all hast, så har de vel neppe tid til å ta alle tester på det, og da må de jo stole på giverlandet og dets rutiner.

Når vi gir her i landet, så testes blodet for alvorlige sykdommer hver gang. Blodet legges da på et ventelager til svar på disse foreligger, og når alt er greit, så går blodet videre, klar til bruk.

Det er vel HIV og hepatitt de i hovedsak sjekker, og resten beror på det skjemaet giver har fylt ut ved tapping.

Gammel 28-06-12, 23:35   #7
Myrsnipa
Pen. Så det så.

Myrsnipa sin avatar

Myrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme omMyrsnipa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er visstnok for promiskuøs for å levere.

Enig i at holdningskampanjer er veien å gå, men ser samtidig ikke heeelt problemet med å betale en slant. Både for blod og morsmelk.

Gammel 28-06-12, 23:37   #8
Daisy
Trademark: Imperfection

Daisy sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Daisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de flesteDaisy er kulere enn de fleste
Standard

Blodbusser ville nok fått opp frekvensen ja!

Selv får jeg ikke gi for jeg har for lav blodprosent. Men hadde ikke hatt tid til å bruke en halv arbeidsdag på det heller. Men om blodbussen kom til kommunen og jeg kunne gått direkte dit, hadde det vært høyst aktuelt!

Men man får vel ikke når man ammer? Får ta tak i dette om et års tid og se om blodprosenten er høy nok.

Tre stk!
Daisy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-06-12, 23:38   #9
Fløyel
~~~~~~~

Fløyel sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Blogginnlegg: 30
Fløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtid
Standard

På de store sykehusene på Østlandet er blodbanken åpen til kl 21.00 to kvelder i uken, hvilket gjør det enklere for de som ikke kan ta seg fri fra jobb for å tappe blod. Man får gi blod kun 4 ganger pr år, så det er jo ikke snakk om å fly på blodbanken hver mnd. og på f.eks. Ahus får man med seg parkeringsbevis hver gang man forlater sykehuset, slik at man får parkere rett ved inngangen. Dersom man gir blod i lunsjpausen får man også servert lunsj. Jeg syntes de har lagt det utrolig godt til rette for de som kan gi blod.

Jeg syntes det er supert at reglene er så strenge for å kunne gi blod, de som skal motta dette blodet er ofte veldig syke.

Sist redigert av Fløyel : 28-06-12 kl 23:47.
Fløyel er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-06-12, 23:39   #10
MokkMokk
Bør lage seg en tittel selv

Hvor: oppi der :peker:
MokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt av
Standard

Det skjemaet betinger jo at folk er ærlige, da. Det kan vel hende noen drar en liten løgn eller to for å sikre seg en mummikopp? ( )

MokkMokk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-06-12, 23:39   #11
Agent Scully
Truth is in the x-files

Agent Scully sin avatar

Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 584
Agent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg sliter litt med å vurdere hvor mye magesmerter jeg skal leve med for å ta jern slik at jeg kan gi blod (jeg trenger ikke jern for min egen del)

Bill.mrk "Har ikke tatt jern på 2 uker" ...

- Serenity now. Insanity later.
Agent Scully er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-06-12, 23:40   #12
Carrera
Må man ha en tittel?

Carrera sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Daisy, her.

Men man får vel ikke når man ammer? Får ta tak i dette om et års tid og se om blodprosenten er høy nok.

Du får ikke gi før tidligst ett år etter fødsel, eller så lenge du ammer.

Gammel 28-06-12, 23:42   #13
Tangina
godtemonster

Tangina sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Tangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner til
Standard

Jeg skulle veldig gjerne gitt men er utelukket for resten av livet pga malaria i 1999. Jeg skjønner ikke denne regelen, for det finnes jo ikke parasitter i blodet når man ikke er syk, og har man ikke hatt utbrudd på to år, er man kvitt dem. Det virker overforsiktig. Hva skulle man gjort i land der de fleste har hatt malaria? Jeg fikk ikke gi morsmelk av same grunn, og det er i hver fall absurd - malariaparasitter finnes ikke i morsmelk, men man følger de samme reglene som for blodgivning.

Gammel 28-06-12, 23:43   #14
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av MokkMokk, her.

Det skjemaet betinger jo at folk er ærlige, da. Det kan vel hende noen drar en liten løgn eller to for å sikre seg en mummikopp? ( )

Ingen Mummikopp i Bergen.
Som for øvrig har velfungerende Blodbuss.

Gammel 28-06-12, 23:45   #15
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av MokkMokk, her.

Gjett om jrg er lei de mummikoppene! :har 19:

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-06-12, 23:52   #16
Fløyel
~~~~~~~

Fløyel sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Blogginnlegg: 30
Fløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Myrsnipa, her.

Enig i at holdningskampanjer er veien å gå, men ser samtidig ikke heeelt problemet med å betale en slant..

Jeg syntes det blir rart å skulle ha penger for å kunne redde ett liv. Morsmelk syntes jeg stiller seg litt annerledes, men å tappe blod tar ca 40 minutter fra du parkerer til du sitter i bilen igjen. Jeg forstår at de som bor 3 timer til nærmeste sykehus, at det blir en belastning, men mange små lokale sykehus tapper også blod.

Sist redigert av Fløyel : 28-06-12 kl 23:57.
Fløyel er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-06-12, 00:08   #17
Carrera
Må man ha en tittel?

Carrera sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Jeg synes det er greit at det ikke blir betalt for blodet, men å gi reisepenger synes jeg er rimelig hvis man ønsker blodgivere med lang reise.

Man får jo en liten påskjønnelse når man gir, og dette er vel i utganspunktet ment for å dekke litt av reise og slikt. Men ja...det er ikke mye det er snakk om.

Jeg ble litt i tvil her nå, hvordan det er i praksis i dag, men tidligere så hadde jeg tre valg når jeg ga blod: Jeg kunne velge meg en ting fra hyllene deres, jeg kunne gi 25 kr til barneklinikken (jeg gir ved St.Olavs) eller jeg kunne få 25 kr. Når jeg ga plasma så var det to ting fra hyllen, og beløpet var 50 kr.

Jeg er i tvil på om man faktisk kan velge kontanter pr i dag, men i teorien så belønnes du med 25 kr pr giving. En sum som har vært den samme siden jeg begynte å gi i 1993 eller noe sånt.

Tapt inntekt fra jobb skal du vel egentlig ikke ha, da jeg mener man har krav på kort velferdspermisjon ved blodgiving.

Gammel 29-06-12, 00:15   #18
Malama
Bør lage seg en tittel selv

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Siden jeg har vært i en noe evigvarende karwantene siden ejg bel gravid i desember 2007 (ammet eller vært gravid siden) har jeg ikke vært på blodbanken på eistund. Jeg hade tenkt å begynne på blodbussen i Bergen den sommeren jeg sluttet å amme Knerten, men ble altså gravid før jeg kom igang.

Nå har vi flyttet, og jeg tenker på å melde meg igjen, når jeg ikke ammer lenger. Og mannen. Avstanden til sykehuset, og ingen blodbuss, gjør det til litt mer av et tiltak da, men jeg anser det som en såpass grei sak at jeg sikkert kommer til å gjøre det likevel. (Mannen får velge selv, selgsagt, og det vil nok avhenge litt av hvor han blir å jobbe, i forhold til reiseavstand. Vi BOR ikke sånn praktisk i forhold til sykehuset, men jeg jobber slik at det ikke er sååå langt.)

Men det er vel ikke akkurat en lovfestet greie det med fri fra jobb da. I min forrige jobb hadde vi det på samme linje som legetimer, fikk man det ikke til utenfor arbeidstiden fikk man fri med lønn. (Og man får jo somregel ikke til slikt utenom arbeidstiden dersom man jobber fulltid.) Men jeg er sannelig ikke sikker på om dette er nevnt noe sted i personalhåndboka på min nye jobb, jeg bør kanskje undersøke det etterhvert.

Jeg mener å huske at pappa har fortalt at da han begynte fikk de penger for det? Ikke en stor sum akkurat, men han var i millitæret, og alle slanter teller...

Jeg har nå fått litt av hvert, og avstått fra gave noen ganger (en gang kunne ejg få ei hvit, gjennomsikti t-skjorte med blodgiverlogo på. Det avsto jeg fra, ja...) men det var nå egentlig heller det med å få sitte der (med lønn) og slappe av, lese aviser, drikke det jeg hadde lyst på fra utvalget deres, og hvile i en liten halvtime, og deretter være lat resten av dagen med god samvittighet... Det er motivasjon nok for meg, egentlig... (Jada, også det med at det jo er fint å tenke at kanskje mitt blod redder livet til en eller annen.)

Jeg vet ikke helt om jeg ser så stor forskjell på en symbolsk sum eller en mumikopp. Reisepenger for de med lang avstand (Men hvor går grensen da?) eller sånn... har ikke så sterke meninger jeg. Men vi bør ikke senke kravene, på bakgrunn av blodmangel. De bør vurderes utfra smitterisiko, ikke behov.

Gammel 29-06-12, 02:04   #19
Nyx
Kan tituleres

Nyx sin avatar

Medlem siden: Nov 2010
Hvor: Østenfor sol og vestenfor måne
Nyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smartNyx imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Sonja Sockersöt, her.

I mitt tilfelle f.eks, hvor en piercing i tunga (altså slimhinne) som jeg har hatt i 10 år, utelukker blodgiving.

Jeg skulle gjerne meldt meg som giver, men de vil ikke ha meg heller. Men hvis jeg en dag "blir ferdig med" piercingen min, skal jeg melde meg. I mellomtiden maser jeg på samboeren for å få han til å melde seg på nytt, for han får lov å gi.

Gammel 29-06-12, 06:02   #20
Madicken
Flawsome

Madicken sin avatar

Medlem siden: Aug 2011
Madicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hyacinth, her.

Gjett om jrg er lei de mummikoppene! :har 19:

Oi, snart mummikopper til 24, jo!

Jeg ga blod da jeg hadde overflod, men nå har jeg knapt nok til meg selv.

Madicken er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:46.