Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Hjelp! Gelelokk til ostekake

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 29-06-12, 21:16   #1
C.D
Bør lage seg en tittel selv

C.D sin avatar

Medlem siden: Apr 2012
Hvor: opp ei trapp og inn ei dør
C.D er populærC.D er populærC.D er populærC.D er populær
Standard

Hjelp! Gelelokk til ostekake

Bonus vil ha gelelokk på ostekaka til bursdagen, det har jeg gjort en gang før- med ett *kremt* mindre bra utfall.

Hvordan gjør jeg dette så det blir bra?

Kaka er ferdig, og mangler bare gelelokket. Må vel kanskje vente til i morgen tidlig med å ha på geleen?

Hjelp?

Gammel 29-06-12, 21:19   #2
Meissa
stressmonster

Meissa sin avatar

Medlem siden: Dec 2009
Hvor: Hammerfest
Meissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Hjelp! Gelelokk til ostekake

Man lager geleen som anvisningen sier på pakken. Venter til den ikke er varm og heller den på kaka. Setter kaka i kjøleskapet og venter tolmodig. Geleen has selvfølgelig på før man tar bort formen rundt.

Gammel 29-06-12, 21:20   #3
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Kaken må være ordentlig stivnet, men trenger ikke stå til i morgen. Bruk mindre vann enn det står på gelepakken, jeg bruker 4 dl istedet for 5. Det er bare å avkjøle og helle forsiktig på og sette i kjøleskapet, ikke så mye som kan gå galt.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-06-12, 21:22   #4
Apple
Elsker gamlis- godis

Apple sin avatar

Apple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt av
Standard

Jepp. Men jeg pleier å vente til den såvidt begynner å tykne. Må følge godt med da.

Gammel 29-06-12, 21:23   #5
Meissa
stressmonster

Meissa sin avatar

Medlem siden: Dec 2009
Hvor: Hammerfest
Meissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Ja, kaka må være helt stivnet. Man kan ha jordbær eller annen frukt inni gelelokket. Det er kjempegodt.

Gammel 29-06-12, 21:24   #6
C.D

C.D sin avatar

Standard

Haha, ta av ringen og ha på geleen ja såpass hadde jeg skjønt ja

Ok, da får jeg gjøre det. Sist gang rant alt ut og havna på fatet

Gammel 29-06-12, 21:25   #7
Apple
Elsker gamlis- godis

Apple sin avatar

Apple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt avApple har mye å være stolt av
Standard

Ta av ringen? Det må du jo IKKE gjøre! Hvorfor rant den ut sist?

Gammel 29-06-12, 21:33   #8
Bloppy
Det kommer seg

Bloppy sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: På en gård
Bloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de fleste
Standard

La kaken stivne skikkelig. Mindre vann i geleen enn vanlig. I min oppskift står det 2,5 dl. Går fint å ha i litt mer også. Men ikke full mengde.

Jordbær oppå det hvite, og jordbærgele oppå der igjen.

Gammel 29-06-12, 21:33   #9
C.D

C.D sin avatar

Standard

jeg tok ikke av ringen da heller nei, hehe. Aner ikke hva som gikk galt sist, husker jeg sa at sånn må jeg gjøre neste gang- men neste gang hadde jeg glemt hva jeg sa gitt
Mulig at jeg ikke ventet så kaka var stivnet nok, eller kanskje geleen ikke var helt kald, husker ikke. Det gikk iallefall helt galt

Gammel 29-06-12, 21:35   #10
C.D

C.D sin avatar

Standard

Takk for tips om bær, det skal jeg gjøre neste gang.
Nå er jeg halveis nedi irishen og sambo i ett glass rødvin og ingen bær i hus, så da

Gammel 29-06-12, 21:51   #11
Dronningen
Pauset

Medlem siden: Oct 2007
Dronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg lar også geleen være litt stivna.

Dronningen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-06-12, 21:53   #12
Minty

Minty sin avatar

Medlem siden: Jun 2009
Minty imponerer mange og er sikkert smartMinty imponerer mange og er sikkert smartMinty imponerer mange og er sikkert smartMinty imponerer mange og er sikkert smartMinty imponerer mange og er sikkert smartMinty imponerer mange og er sikkert smart
Standard

2,5 dl kokende vann, 1 pk gele. Rør om noen ganger mens det avkjøles.

Ananas og kiwi gjør så geleen ikke stivner.

Minty er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-06-12, 21:55   #13
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Og så må du helle veldig forsiktig, jeg bruker ofte å helle via ei skje ned på ostemassen. Hvis man har for varm, for spiss eller for kraftig stråle kan den bore seg vei nedgjennom ostemassen og ned på undersiden og ut. Ser ikke bra ut. Eller hvis ostemassen ikke er stiv nok selvfølgelig.

Gammel 29-06-12, 22:05   #14
C.D

C.D sin avatar

Standard

Katta: jeg minnes at det kanskje var noe slikt som skjedde sist ja. Min mor var såå grei og sier at den smakte veldig godt da 'såg ut som ett takras*

Gammel 29-06-12, 22:10   #15
Mirmell

Mirmell sin avatar

Medlem siden: Jan 2012
Mirmell er populærMirmell er populærMirmell er populærMirmell er populærMirmell er populær
Standard

Slik gjør jeg det:
2,5 dl vann, venter til ostemassen er helt stiv og geleen helt kald (det er et hårfint skille mellom kald og stiv, btw).
Det er viktig å helle geleen forsiktig på ostemassen uansett, men i alle fall om du f.eks legger bær oppå ostemassen. Heller du for fort, risikerer du at bærene flyter alle veier *erfart*. Jeg legger alltid geleen oppå ostemassen med skje, da blir det så bra så.

Mirmell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-06-12, 23:05   #16
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Det kan lekke via skjøten i springformen. Det løser vi ved å ta bittelitt ostemasse foran skjøten, kuttes vekk når alt er stivnet. Ellers funker det fint for oss å helle fra et dl-mål.

Gammel 29-06-12, 23:27   #17
C.D

C.D sin avatar

Standard

Å gud...geleen...den har jeg glemt....*iler*

Gammel 29-06-12, 23:39   #18
Apple
Elsker gamlis- godis

Apple sin avatar

Standard

Hvordan gikk det? Om den ble for stiv, kan den få litt varme for å smelte igjen.

Gammel 29-06-12, 23:51   #19
C.D

C.D sin avatar

Standard

Det gikk bra

Gammel 30-06-12, 00:17   #20
Carrera
Må man ha en tittel?

Carrera sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Trondheim
Carrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt av
Standard

Jeg bruker 5 dl vann til geleen om skal på toppen. Aldri hatt problemer med det. Det viktigste er at kaken er stivnet, og at formen er tett. Jeg bruker en bake it easy form, og den holder helt tett.

And how I got to where I am
Carrera er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:47.