[Bilsikring] Kan noen hjelpe meg å tyde hva dette kan være for slags seter?
Vi skal på ferie i den andre enden av landet, og skal leie bil. Vi tar fly dit, med Pjotten (2 år/12 kg) og Småtten (9mnd/8,5 kg), et lite tonn med vogner og baggasje, og helst minst mulig annet.
Jeg tok kontakt med selskapet for noen uker siden for å høre hva slags seter de hadde til utleie, slik at vi om nødvendig hadde tid til å ordne med noe annet, men så viste det seg at det var blitt noe tull med reservasjonen og at alt de hadde av seter var utleid hele sommeren. Etter mye fram og tilbake, har de nå klart å hoste opp et par seter til oss. De kunne ikke love at de fikk skaffet noe bakovervendt, bare at det var EU-godkjent ( ) og det var visst ikke så lett å finne ut hva de setene het for noe, heller. Nå har vi endelig fått svar på e-post, så nå spør jeg dere før jeg gnåler enda større hull i hodet på den stakkars utleieren. De er antakelig bittelitt lei av oss, og jeg har litt inntrykk av at de synes vi maser fælt om uviktig ting. (Mannen min har dessuten sendt dem pdf-er med info fra Trygg Trafikk. )
I følge utleier, er dette det vi får:
Opprinnelig lagt inn av Bilutleier
BySafe eceR 44/ 4 , 0-13 Kg, valgfri retning.
BySafe HTS universal 0- 18.kg, ece 44-03.
Jeg antar at det menes BeSafe - kan jeg være rimelig trygg på det? Jeg kjenner ikke til de setene noe særlig, annet enn at jeg veit mange i omgangskretsen har en variant med isofix. Er alle modellene akseptable, eller bør jeg grave litt mer i akkurat hvilke seter det gjelder?
Ikke skjønner jeg hvordan et 0-13 kg-sete kan monteres enten for- eller bakovervendt, så jeg antar videre at de har skrevet feil, og at det er det andre setet som kan monteres i valgfri retning, slik at begge ungene får sitte riktig vei. Bakover. Det kan jeg jo få sjekket nærmere.
Så, hva tror vi? Skal jeg si meg fornøyd med dette, skal jeg ringe og skvise dem for mer informasjon og for alltid bli husket som Den Hysteriske Søringen, skal jeg sende foreldrene mine for å sjekke ut nærmere? Er dette seter jeg kan putte ungene i uten å sitte med hjertet i halsen hver biltur?
Aller helst ville jeg hatt reint bakovervendte seter som jeg var trygg på hvordan man monterer, men det er verdt litt å slippe å ta med våre seter på flyet.
Takknemlig for svar!