Hvilket av disse setene velger jeg? Elle-melle:
Ok. I mengden av tråder om hvilket bilsete-tråder starter jeg en til.
Jeg har strevd en del med å finne ut av jungelen, for vi har visst så stor bil at valgene snevret seg inn en god del. (vw Transporter, 99-modell, med isofix på seterad 2, og 3punkts...)
Utfordringene har bl.a. gått på støttebein, at de ikke er lange nok, og at setet i bilen er såpass dypt at det skaper utfordringer på monteringsen generelt, samt at plassen fram til førersetet er såpass romslig at de setene som SKAL monteres/lenes inntil noe får for mye plass. 
2 av de setene jeg har klart å montere med rimelig hell, er HTS BEsafe izi eller annet, og Britax max way.
Så er det bare å velge:
HTS izi kid, med isofix: fristende å velge isofix ( men kan de også festes bakover med bilens egne belter?) og går isofix kun til 18 kg på de setene/så det må snus etter 18 kg/kjøpes nytt??
Jeg får også noen små utfordringer med at setet enten skal lenes inntil setet foran, eller ha minst 25 cm klaring. Det betyr at vi justere det for hver gang mannen og jeg bytter bil. Det blir kanskje litt knot??
HHTS izi (heter vel kombi uten isofix?): mye av de samme utfordringene som over. Men hakket mer allsidig hvis det kan festes med bilens egne belter, i forhold til besteforeldre osv, HVIS man trenger å flytte setet over i annen bil?)
BRitax max way= jeg får montert det, trenger ikke justere det når mannen og jeg bytter bil.
Jeg synes det ser litt simplere ut enn HTS sitt? Men det har jo kommet godt ut av tester...
Og så er det jo en tusenlapp i forskjell i pris, uten at penger skal hindre sikkerheten altså.
Og så har jeg bestemt at 7åringen (passe lett og nett fyr på ca 22 kg/120 cm) skal ha ny beltestol (de vi har er gamle og slitt).
Da eller jeg mellom Maxi cosi rodi airprotect og Maxi cosi Ferofix (isofix til 36 kg, forovervendt!!) Her er jeg og mannen mest uenige: han tenker at det er greit med bare pute , men s jeg insisterer på hel beltestol fortsatt. På disse beltestolene er det også en tusenlapp i differanse, og jeg føler meg usikker på hvor mye jeg syens vi trenger isofix til en 7åring? (han vil uansett ikke ha fast plass i isofix-seteraden i bilen; han og storesøster bytter på å sitte ved siden av lillebror...)
En ny beltestol vil jo sannsynligvis vare i 4 år til for min 7åring: storesøster rundet 150 cm/vokste ut av sitt max cosi rodi xp nå nylig, og han er en mindre og nettere type enn henne... Og når minstebror (1,5 år nå) vokser ut av sitt bakovervendte sete (tidligst om 3-4år?) så kan han overta maxicosi beltestolen, (om den ikke er klar for utskifting igjen, da).
Gurimalla, at det skal være så vanskelig å bestemme seg. :frustrert: