|
Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Librocubicularist
|
![]() Kvinner og karriereAftenposten hadde eit oppslag i går om kvinner i leiarstillingar. Sjølv om 70% av jusstudentane i landet er kvinner, er 90% av partnarane i store advokatfirma menn. 20% av professorstillingane i landet har kvinner tilsett og 18% av landets rådmenn er kvinner.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
En, av to-tre
Medlem siden: Apr 2011
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Kvinner og karriereJeg tror det delvis er riktig, samtidig som jeg tror at de neste 25 årene kommer til lå endre de tallene du nevner dramatisk. Det er en treghet i systemet også, tror jeg, som gjør at gamle kjønnsroller henger fast. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Absolute Beginner
|
![]() Sv: Kvinner og karriere
Dette er sant, men samtidig trenger jo ikke lederstillinger bety at man ikke ser familien omtrent. Veldig mange kvinner har jobber som er mentalt og/eller fysisk veldig slitsomme, og kanskje minst like tappende som en lederstilling ville ha vært. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Søt og rar
|
![]() Sv: Kvinner og karriereTror du vet svaret om noen måneder, bai.
![]() |
#6 |
Mother of Dragons
|
Uenig. Det er ganske mange eldre kvinner som føler at de ikke har fått utnyttet evnene sine og er ganske bitre over det.
![]() |
#7 |
Bør lage seg en tittel selv
|
Jeg tror det er flere kvinner som velger å få familiesituasjonen til å gå i hop framfor en karriere enn menn. Jeg tror det er mange kvinner som ønsker seg karriere men som setter seg selv til side. Jeg har nettop gått over i en lederstilling og kjenner en del på samvittigheten. Jeg tror aldri mannen har kjent på den samme samvittigheten. Vi er begge ledere nå, men på veldig ulike arbeidsplasser.
![]() |
#8 |
Feil planet
Medlem siden: Oct 2011
Hvor: På midten
![]() ![]() |
![]() Sv: Kvinner og karriereKjenner meg veldig godt igjen i det dere sier om "familiesamvittighet". Mannens prioritering er først seg selv, så jobben, så familien. Dette ser jeg er det samme for nesten alle menn. Det virker som om menn ser det som "mandig" å prioritere jobb foran unger - og det å prioritere familie er å vise svakhet overfor andre menn. Kvinner derimot, prioriterer gjerne ungene foran alt - og denne prioriteringa trer sterkere fram jo mindre "familiesamvittighet" far viser. Vi hadde i utgangspunktet tenkt at hvem som tar mest ulønnet perm skulle veksles fra år til år fram til skolestart, men nå som jeg ser at pappaen til stadighet henter seinere enn avtalt i barnehagen (fordi noen ringte på jobben, fordi en kollega hadde et spørsmål, fordi han var i et møte) blir det til at jeg tar mer ulønnet perm - fordi jeg er den eneste som sliter med samvittigheten om ungen blir en time lengre i barnehagen. Av samme grunn er jeg mere skeptisk til 50/50% deling av svangerskapspermisjon for barn nr 2. Denne gangen vet jeg av erfaring at pappaen prioriterer seg selv og har null dårlig samvittighet om han har brukt hele permdagen på dataspilling/sofasliting - uten særlig sosialisering eller aktivisering med babyen. Joda, barn har godt av å lære å aktivisere seg selv, men når en mor vet at situasjonen hjemme er sånn - så har hun neppe samvittighet til å jobbe overtid (det har iallefall ikke jeg).. Og som konsekvens tar jeg større del av permen denne gangen. Far klager ikke, da han er godt fornøyd med å komme fort tilbake i jobb.
![]() |
#9 |
Leser
|
Ledere er jo generelt sett ganske gamle. Toppledere er jo gjerne i 50 årene, mener jeg? Og professorere og rådmenn er det vel også ganske høy gjennomsnittsalder på? Så det er jo ingen automatikk mellom hvem som sitter i stillingene nå og hvem som utdanner seg. Jurister har jo også et ekstremt stort spekter jobber å velge i (hadde jeg fått sjangsen til å utdanne meg på nytt tenker jeg at jurist hadde vært veldig spennende).
![]() |
#10 |
Bedreviter
|
Bare fordi du har en udugelig mann, er det temmelig frekt å anta at alle er like ille. Jeg har en mann som jobber mye. I perioder svært mye, men ungene har aldri vært nedprioritert av den grunn. Arbeid i huset, egne hobbyer, nattesøvn og kone kan bli nedprioritert kraftig, men aldri ungene. |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Hertuginne
|
![]() Sv: Kvinner og karriereBåde mannen min og jeg prioriterer ungene like høyt. Forskjellen mellom oss ligger i måten vi tenker på balanseringen jobb/familie. Mens jeg kan ha dårlig samvittighet for at jeg er på jobb når jeg ville vært hjemme og omvendt, så er han mye mer binær. Er han på jobb, så fokuserer han på det. Er han hjemme så er han 100 % hjemme. Dette har også gitt utslag i hvor stor grad vi har klart å lykkes karrieremessig, selv om vi i utgangspunktet skulle ha akkurat like forutsetninger for å ha en vellykket karriere.
![]() |
#12 |
Søt og rar
|
Jeg er vel akkurat der at jeg innser at jeg er i ferd med å bli bitter allerede, og kjemper for å ikke bli sånn. Jeg må ta noen ubehagelige valg fremover (ubehagelige pga. familiesamvittigheten). Alternativt velge trygt og sannsynligvis bli bitter.
![]() |
#13 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Kvinner og karriereTopp-toppstillinger vil nesten alltid kreve langt mer enn det som er forenlig med å kunne tilbringe mye tid med barna. 60-70-80 timers uker, mye reising, krav til tilgjengelighet i ferier. En partner i et av de mer prestisjetunge advokatfirmaene jeg kjenner godt ble oppringt av jobb eller kunde den dagen han giftet seg. Det var ikke aktuelt ikke ta telefonen. (det var helg, ja). Jeg ville ikke valgt det, mange menn jeg kjenner velger det også bort. Det er rett og slett for de få, de som vil og brenner langt mer enn snittet. Det er de som blir toppolitikere, toppbyråkrater, topplede, toppforskere.
![]() |
#15 |
|
![]() Sv: Kvinner og karriereHva man kommer til å tenke på dødsleiet er vanskelig å forutse. Det er ganske mange menn i pensjonsalder som ser tilbake på et liv hvor de gikk glipp av barnas oppvekst. Det er mange kvinner som ser tilbake på et liv hvor de ikke fikk brukt sitt potensiale. |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
stressmonster
Medlem siden: Dec 2009
Hvor: Hammerfest
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Nja, det må vel endre seg begge veier. Jeg synes vel egentlig ikke det er mer greit at far arbeider 90 timer i uka om han har familie enn at mor gjør det.
![]() |
#18 |
|
Problemet slik jeg ser det er at det er mye mer akseptert at far setter til side familien enn at mor gjør det. Samtidig er det en endring på gang. Det er ikke lenger like akseptert at fedre ikke prioriterer familien sin. Utviklingen er positiv, men det er langt igjen.
![]() |
#19 |
|
Jeg vet ikke om det stemmer, men mitt inntrykk er at det å være sammen med barna er noe som stadig prioriteres høyere av fedre, men at det går tregere med likestillingen når det gjelder de daglige oppgavene i hjemmet. |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
maler
|
Men har dette noe med likestilling å gjøre egentlig? Det har kanskje det? Jeg har sympati med sokkeproblematikken, det er jo et irritasjonsmoment uansett hvem som gjør det. Men hva er dette med å klage over manglende matching på barneklær? Har det egentlig noe med likestilling å gjøre eller er det en sånn sladregreie hvor man nedvurderer mannfolka?
![]() |
|
|