|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Fullverdig medlem
Medlem siden: Jul 2012
Hvor: Akershus
![]() |
![]() Mistanke om ADHDVi har en sønn som er helt skjønn så lenge det ikke skjer noe som er utenfor hans kontroll. Vi har vært på ferie i sommer, og ett eksempel er dette med å ta heis på hotellet. Jeg som mamma sier at det kun er jeg som har lov til å bruke nøkkelkortet, mens far et par ganger har sagt at det er ok at han får forsøke å bruke kortet. Det resulterte i at han ble kranglete på en tur med heisen. Dette er ene og alene pappans skyld føler jeg, men pappan ser det ikke slik. Ellers når vi har vært på ferie så har de klart å holde seg til regler, men størstemann er langt mindre tålmodig enn minstejenta. For hans del så må det skje noe hele tiden, og dersom han ikke har noe å se frem i mot, så klarer han ikke å sitte stille. Vi skulle hjem fra Dyreparken, og måtte stoppe flere ganger på vei hjem. Og det som bekymret oss mest var at han ikke klarte å sitte stille på en veikro for å spise middag - da vi alle var sultne. Han rørte ikke maten sin, og var høyt og lavt. Jeg har kontaktet psykolog for å få ham utredet for ADHD. Men jeg lurer på om noen har erfaring med utredning av barn? Hvor lang tid tar det? Hva skjer under utredning? |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Fullverdig medlem
Medlem siden: Jun 2012
![]() |
![]() Sv: Mistanke om ADHDHer har alderen på gutten din mye å si. OG det at dere er på ferie, kan gjøre at noen barn blir mer urolige. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
superbruker
|
![]() Sv: Mistanke om ADHDUt fra det lille du skriver så høres han ut som en helt vanlig gutt. Nå vet vi ikke alder på han eller hvordan han pleier å være til vanlig. Men en utredning tar tid. Først må man gå til fastlegen og be om henvisning til BUP. PPT må inn og ta de testene som de skal ta. Resultatet fra PPT legges ved (eller PPT sender inn selv til BUP) henvisningen. Så blir henvisningen vudert. Så får man svar på om man har rett til hjelp eller ikke og innen når utredningen skal starte. Så er det selve utredningen. Den kan gå fort eller ta lang tid. Men det tar uansett noen måneder. Så får man etterhvert en konklusjon.
![]() |
#5 |
Møllspist fletthurpe
|
![]() Sv: Mistanke om ADHDJeg kan ikke akkurat gi noe svar ut i fra det du forteller. Men skjønner at du lurer på noe, og jeg tror at så lenge man har en magefølelse ang barnet sitt så stemmer det som oftest.
![]() |
#6 |
Fullverdig medlem
Medlem siden: Feb 2009
![]() |
![]() Sv: Mistanke om ADHDjeg har ei jente på 5 år, vi har vært i kontakt med bft i mange år, hun er fortsatt for ung til å utredes, men de følger med. Nå skal minstemann også observeres. Så får vi se hvordan det ender til slutt |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Fullverdig medlem
![]() |
![]() Sv: Mistanke om ADHDSønnen vår blir 6 år til høsten. Det ble så tydelig under ferien, da vi så jevnaldrende kunne sitte stille og spise. Hjemme er han ok til tider, men dersom han gjør noe galt, så slår det seg gjerne i vranglås for ham. Bare han får litt skjenn, så kan ha bli veldig amper. Søsteren er helt annerledes. Og vi forsøker å legge tilrette for ham på best mulig måte. Men av og til får han raserianfall og blir helt uhåndterlig. Og da må vi bare forsøke å få ham ut av situasjonen. Vi har også merket at han har vansker med å sitte ved middagsbordet hjemme. I barnehagen så har vi fått høre at han er en utfordring. Han har klatret over gjerdet der og blitt snakket til uten å høre etter. Vi har forsøkt å bruke "nanny"-metoden, med å sette i trappa i 5 minutter. Og det virker til en viss grad. Men ikke så godt som vi ønsker. Vi har lyst til å reise på sydentur neste år, men kan ikke det hvis han skulle oppføre seg dårlig på flyet. Vi er sikre på at minsten oppfører seg pent, men ikke han. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Har tro på forbedring
|
![]() Sv: Mistanke om ADHDJeg har iallefall hatt fokus på de gangene han er "flink" og forsterket ønsket oppførsel i stedet for å fokusere på problemoppførsel. Vanskelig måte å være på og uro for en seksåring er jo ikke ensbetydende med ADHD, tenker jeg. Det er jo en alder hvor mye skjer.
![]() |
#9 |
Fullverdig medlem
![]() |
![]() Sv: Mistanke om ADHDDet er vel det vi også har sagt til hverandre, at det kan være alderen. Men vi reagerer på at søsteren som er ett år mindre opptrer helt annerledes enn ham. Og det at han blir helt vrang når ting først skjærer seg. Han liker også å fikle med ting. Blant annet fikler han med håret mitt hele tiden, og jeg har lest at det kan være et tegn. Selvsagt kan vi ta feil, og vi håper jo så klart på det. Det at vi håper på at alt skal skyldes alderen har vel egentlig drevet oss de siste årene. Men etterhvert som at søsteren hans er annerledes, så kom varselklokkene. Men vi skal nok gi det et halvt års tid til, når han får prøvd skolegang -og etter å ha hørt hva lærere mener. Det er jo ingen enkel løsning å få adhd heller. Men jeg skal innrømme at han er en svært stor utfordring så snart noe ikke går hans vei. Og i tillegg det at han kjeder seg veldig fort. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ej ikke møjkets heije
|
![]() Sv: Mistanke om ADHDJeg har også to unger som har helt, helt forskjellig aktivitetsnivå og behov for å være i bevegelse. Så du bør ikke bare sammenligne med søsteren.
![]() |
![]() |
#11 |
Møllspist fletthurpe
|
![]() Sv: Mistanke om ADHDJeg så virkelig storesøsters problemer tydeligere når lillebror kom til verden og vokste til.
![]() |
#12 |
maler
|
![]() Sv: Mistanke om ADHDDet kan jo være noe, eller ikke. Søsken kan være veldig forskjellige. Eldstemann hos meg satt rolig og tegnet, leste og skrev fra han var fire. Han elsket å tegne og perle og forme. Toern som er 19 mnd yngre hadde ikke ro i baken, kunne knapt skrive navnet sitt og streiket når det ble førskoleopplegg. Jeg måtte drille blyantgrep og sørge for tilpasset materiell til han da han begynte på skolen, dvs tykke blyanter og god plass å skrive på. Vi hadde særavtale om leksenegrensning fordi det ble så mye krangel, gråt og fortvilelse. På skolen la han seg ofte under pulten, tok ikke beskjeder, ville bare leke og var kronisk urolig og forsøkte å slippe unna. Han kunne stikke en halvtime på do bare for å slippe undervisning.
![]() |
#13 |
Fullverdig medlem
![]() |
![]() Sv: Mistanke om ADHDJeg takker for alle tanker og retorikk rundt dette. Vi har bestemt oss for å gå i dialog med lærer på skolen, for å få en pekepinn på hvordan det går det første året. Og hvis læreren er bekymret etter noen måneder eller et år, så skal vi definitivt søke hjelp. Det er vanskelig å vurdere små barn, fordi de er så forskjellige og har ulikt aktivitetsnivå. Men det er fint å høre ulike synspunkter på dette. Takker alle som har bidratt i diskusjonen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
På vei
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Mistanke om ADHDJeg har følt det har vært "noe" med ene jenta vår fra hun var 2-3 år gammel. Da hun var nærmere 6 år slo det meg at det kanskje var adhd, og det kan arte seg en del annerledes for jenter enn gutter. På dette tidspunktet ville vi garantert ikke blitt hørt i forhold til våre (egentlig mine) bekymringer, så vi valgte å se det an blant annet hvordan det ville gå på skolen. Jeg var allikevel tidlig ut og snakket med lærer om mine bekymringer. Først langt ut i tredje klasse begynte lærer å være enig med meg i at hun slet med noe, og etter oppstart i fjerde klasse var endelig alle enige med meg i at hjelp burde søkes. Det er en prosess som har tatt tid og første time hos BUP hadde vi nå for 3 uker siden, ca 9 måneder etter at prosessen startet. Da har vi selv stått på for å få fortgang i saken ved å søke direkte til BUP via fastlege i stedet for å vente på utredning hos BFT først (som godt kunne tatt ett år). Først fikk vi nær sagt selvfølgelig avslag hos BUP fordi vi gikk utenom BFT. vi klagde på vedtaket og i mellomtiden hadde vi fått resultatene fra BFT på aseba skjemaene vi hadde fyllt ut mange måneder før. Og da fikk vi medhold og rask oppstart på utredning. Hva dette "noe" er vet vi ikke enda, men har fått høre at mine tanker om adhd godt kan stemme. Sist redigert av ElinM : 27-07-12 kl 22:26. |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Apr 2012
Hvor: opp ei trapp og inn ei dør
![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Mistanke om ADHDMå si meg enig i at søsken trenger ikke være noen målestokk.
![]() |
#16 |
ej ikke møjkets heije
|
![]() Sv: Mistanke om ADHDJeg vil bare skynde meg å presisere at mitt innlegg bare sikter til at det er forskjell på søsken. At det hos meg er gutten som er den aktive og jenta den mer rolige tror jeg er tilfeldig.
![]() |
![]() |
#17 |
maler
|
![]() Sv: Mistanke om ADHDDet meste av det du skriver er ting som kan skje i mange familier med helt normale barn. Det er ikke noe av det du skriver som rent objektivt sier at dette er en 5-6-åring som bør utredes. Bortsett fra en ting - magefølelsen du har som sier at dette ikke er riktig. Foreldre kan ta feil i så måte, men det er som regel riktig å gå videre med en sånn magefølelse. Det er ikke alltid så lett å formidle nøyaktig hva det er som gir denne magefølelsen, for når man begynner å beskrive er enkelthendelsene i seg selv ting som kan passere som normalt. Jeg ville også begynt med å be læreren observere og så snakke med læreren utover høsten. Jeg har også et barn hvor jeg har sagt til skolen at det sekundet de ønsker utredning er det bare å henvise, mens de på sin side har sagt at nei, vi ser det du ser, men dette går fint. Så vi venter. Normalspekteret er stort.
![]() |
#18 |
Har tro på forbedring
|
![]() Sv: Mistanke om ADHDJeg mener ikke at det er forskjell på gutt og jenter, men det er forskjell på barn - uansett kjønn. Jeg har to gutter. Den ene er tålmodigheten selv, den andre er hissig som få - og vi har måttet lære han sinnemestringsstrategier.
![]() |
#19 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() Sv: Mistanke om ADHDJeg er godt kjent med den problematikken du forteller om her. |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
Har tro på forbedring
|
![]() Sv: Mistanke om ADHDOm nannystrategier, så tenker jeg at å la unger med sinnemestringsproblematikk blitt tatt ut av situasjonen for å alene sitte uten å få hjelp til å mestre sinnet sitt som temmelig fåfengt. *men jeg skal ikke starte en diskusjon om det*
![]() |
|
|