|
Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Librocubicularist
|
![]() Positivitets-rasisme?http://politiken.dk/debat/ECE1703848...ental-racisme/
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Kaldt hode, varmt hjerte!
|
![]() Sv: Positivitets-rasisme?Veldig gode tanker, og jeg er veldig enig. Jeg blir personlig skremt av folk som bare skal se framover og som ikke evner å gå litt i dybden og ta tak i grumset før de blir løsningsfokuserte. Jeg hadde en leder i skolen jeg jobbet i, og alt skulle ses framover og man skulle ikke diskutere hvorfor ting ikke virket og mye gikk veldig galt.
![]() |
#3 |
Ekvilist
|
![]() Sv: Positivitets-rasisme?Dette gir meg assosiasjoner til noe jeg har tenkt litt på i forbindelse oppfølging og endringsarbeid i møte med mennesker i sosionomrollen. I sosionomtradisjonen (og hos psykologer m.fl) har man en retning som kalles LØFT (løsningsfokusert tilnærming). Her er man i kun interessert alt som fungerer, det som ikke fungerer, alle vonde ting som har skjedd osv. skal ikke involveres eller snakkes om. Jeg har tenkt at det er en tilnærming jeg overhode ikke ønsker å møtes med i rendyrket form (a la Insoo Kim Berg, for de som kjenner henne). Jeg har brukt LØFT-metodikken mye, men da i samspill med andre metoder - og gjerne etter å ha blitt litt kjent med personen jeg møter.
Poden 2005 og Pjokken 2008 Sist redigert av Irma : 31-07-12 kl 22:23. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Leser
|
![]() Sv: Positivitets-rasisme?Nei, positive tankegang kan ikke løse alle problemer. Bare les signaturen min.
![]() |
#5 |
Kaldt hode, varmt hjerte!
|
![]() Sv: Positivitets-rasisme?Jeg tenkte veldig på LØFT, når jeg skrev mitt innlegg. Faren med LØFT er at noen blir så frelst på metoden at alle kritiske og gode spørsmål blir liggende og løsningene blir mindre gode enn de kunne vært.
![]() |
#7 |
Leser
|
![]() Sv: Positivitets-rasisme?Et litt mer seriøst svar:
![]() |
#8 |
Unik
Medlem siden: Apr 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Positivitets-rasisme?På Skavlan var det jo en amerikansk kvinne en stund tilbake, som hadde skrevet bok om dette. Hun var dritt lei alle som sa man måtte tenke positivt når hun fikk kreft, for ellers var det omtrent hennes egen feil hvis hun døde.
</H1>
![]() |
#9 |
Librocubicularist
|
![]() Sv: Positivitets-rasisme?Det er veldig sant som him seier, det er forskjell på å fokusere positivt på kor langt det er igjen til bilen og på å hevde at det er uproblematisk og behageleg å gå tur i regnver. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Librocubicularist
|
![]() Sv: Positivitets-rasisme?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Whatever, never mind
|
Ja, det finnes de som tror at bare man er positiv nok så blir man frisk. Dersom man dør av kreft så har man ikke vært positiv nok og kan skylde seg selv. (Har ikke linker på dette nå, men mener å huske at det har vært diskutert her inne tidligere?) |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
En, av to-tre
Medlem siden: Apr 2011
![]() Sv: Positivitets-rasisme?Det minner meg om det jeg mislikte mest før jeg ble lærer, og forsåvidt fortsatt, det at skolen og lærerne aldri skal snakke om problemer. Det finnes ikke problemer - bare utfordringer. Det er noe forbanna bullshit spør du meg. *negativ* |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Librocubicularist
|
Det trur eg og. Eg veit også at det (for min del) er enklare å håndtere ting på ein konstruktiv måte, når eg har fått gruffa frå meg. Eg har vore gjennom ting eg aldri trudde eg skulle kunne tenke positivt om der og då, men etter ein periode med avreagering og negativt fokus, snur gjerne tankegangen litt og ein blir meir konstruktiv. For meg er litt negative reaksjonar viktig, for å komme vidare og håndtere dei tinga som ikkje utelukkande er positive. |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Librocubicularist
|
Tenk for eit press ein legg på den sjuke, ved å seie slikt. Eg blir litt satt ut... |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Tidsklemma
|
![]() Sv: Positivitets-rasisme?Hmm.. Dette har jeg faktisk ikke tenkt over før.
![]() |
#17 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Positivitets-rasisme?"Positivitetsrasisme".
![]() |
#18 |
Unik
![]() Sv: Positivitets-rasisme?...sa Polyanna.
![]() |
#20 |
Unik
![]() Sv: Positivitets-rasisme?Hihi, glemte å slenge på en smily - godt du tok den.
![]() |
|
|