Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Barnehagefrokost utenom kjernetiden

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 02-08-12, 11:20   #1
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 181
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Barnehagefrokost utenom kjernetiden

I barnehagen hvor jeg har barn er det en stadig tilbakevennende diskusjon. Barnehagen serverer frokostbuffet mellom kl 8 og 9 om morgenen. Det er brød og pålegg av forskjellig slag som ungene enten smører selv eller får hjelp til å smøre. Dette dekkes av matpengene på kr 300 (og disse matpengene inkluderer også lunsj). Kjernetiden er mellom 9.30 og 14, og da ønsker barnehagen at ungene skal være på plass i det tidsrommet eller i hvert fall ha fått beskjed om årsaken til fraværet.

En del barn spiser ikke frokost i barnehagen. Foreldrene til noen av disse barna synes det er urimelig at de må betale for et måltid de ikke nyter godt av, og at dette er særlig relevant siden måltidet er utenom kjernetiden.

Hvordan gjøres dette i andre barnehager hvor det blir servert frokost?

Jeg mener at så lenge alle barn kan få frokost hvis de vil, så er det greit at alle betaler for den. At noen velger å ikke spise i barnehagen er et valg man selv har tatt, og at det derfor ikke er urimelig at frokost inkluderes i matpengene. Er jeg da urimelig?

Jeg sitter i SU i barnehagen og vi har for tiden (og egentlig alltid) en svær diskusjon rundt dette med mat. Jeg blir litt matt, men nå er det bare et år igjen og jeg skal fortsette jobben.

Sist redigert av Tjorven : 02-08-12 kl 11:34.
Tjorven er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 02-08-12, 11:25   #2
Erica
Hekta

Erica sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Indre Østlandet
Erica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Barnehagefrokost utenom kjernetiden

Jeg er enig med deg, og særlig siden frokosten varer så lenge som til kl. 9. Det kan ikke være så veldig mange som leverer etter dette vel?

Det vil jo bli mye ekstraarbeid å skulle administrere betaling av matpenger kun for de som trenger det, i forhold til det som er ordningen nå, og det syns jeg er sterkt argument for å gjøre som i dag.

Dekker matpengene bare frokost, eller dekker de lunsj også forresten?

Gammel 02-08-12, 11:26   #3
polarjenta
Tittel og tittel....

polarjenta sin avatar

Hvor: Vesterålen
Blogginnlegg: 66
polarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt avpolarjenta har mye å være stolt av
Standard

Jeg mener egentlig at sålenge tilbudet er der så er det jo opp til foreldrene om de vil benytte det. Men jeg vet også at i den forrige barnehagen jeg jpbbet i så var det noen som slapp å betale fulle matpenger fordi de aldri spiste frokost i barnehagen.MEn de aller fleste ungene spiste innimellom.

Der jeg jobber nå spiser barna matpakken sin til frokost, og dermed slipper vi det problemet.

Gammel 02-08-12, 11:28   #4
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Blogginnlegg: 181
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Alternativet er at ungene tar med seg matpakke til frokosten og at barnehagen heller står for maten som serveres kl 15 (forsåvidt også utenfor kjernetiden). Jeg synes egentlig at dette er et godt forslag, men barnehagen mener at dette ikke er gjennomførbart siden de er så fryktelig få på jobb etter kl 14.30.

Matpengene dekker frokost og lunsj samt den maten de eventuelt lager i gruppene. Ungene har med seg matpakke til 15-målttidet.

Gammel 02-08-12, 11:32   #5
kokosbolle
Har bakt søte kaker

kokosbolle sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Hvor: Den fineste byen
Blogginnlegg: 696
kokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er jo egentlig litt dumt å ha den betalte maten utenom kjernetiden. Hos oss er det medbrakt matpakke til frokost og betalt mat til lunsj kl. 11 og frukt kl. 15.

minibolle mai 2012
kokosbolle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-08-12, 11:32   #6
IzziCreo
#IsItOctoberYet?!

IzziCreo sin avatar

Medlem siden: Mar 2012
IzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt av
Standard

Enig med deg. Synes det er flott at dere faktisk klarer å tilby både frokost og lunch (?) til barna. I bhg her så må de ha med niste til frokost og senlunch. Synes de får lite ut av matpengene.

Synes det er helt greit at matpengene er av generell art, dvs at alle betaler det. At bhg får ut mye av de kronene er bare positivt. Alle har full mulighet til å ta del i alle måltider.

Gammel 02-08-12, 11:32   #7
Elisabet
Står på egne ben

Elisabet sin avatar

Elisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Så lenge måltidet er servert i oppholdstiden de betaler for selv om det ikke er kjernetiden, så synes jeg det er helt greit at alle må betale for det. De velger jo selv om de vil bruke tilbudet eller ikke. Så lenge ikke måltidet er servert grytidlig som kl. 7, men det er såpass fleksibelt som mellom 8 og 9 så synes jeg ikke de har så mye de skulle ha sagt.

Elisabet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-08-12, 11:41   #8
Dronningen
Pauset

Dronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtid
Standard

Hvis de kun serverer frokost, og noen aldri benytter seg av det, synes jeg man ikke skal behøve å betale. I så fall bør det da være en del av 'fastprisen' og ikke matpenger som kommer i tillegg. Hos oss dekker matpenger frokost, lunch og frukt/knekkebrød i 14.30 tiden. Så da får man jo en del igjen for det.

(rettelse: hvis lunch også inngår hos dere, så synes jeg ikke man bør starte å dele opp prisen noe).

Dronningen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-08-12, 11:44   #9
kokosbolle
Har bakt søte kaker

kokosbolle sin avatar

Hvor: Den fineste byen
Blogginnlegg: 696
kokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme omkokosbolle har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hva med å la frokosten gå fra 9 til 9.45 i stedenfor da? Det gjør frokosten på storbarnavdelingene i vår bhg.

minibolle mai 2012
kokosbolle er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-08-12, 11:55   #10
Erica
Hekta

Erica sin avatar

Hvor: Indre Østlandet
Erica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av kokosbolle, her.

Hva med å la frokosten gå fra 9 til 9.45 i stedenfor da? Det gjør frokosten på storbarnavdelingene i vår bhg.

Det er jo veldig sent for de barna som kommer kl. 7. Vente i 2-3 timer fra man har stått opp til frokost er lenge.

Gammel 02-08-12, 11:57   #11
lucifine
Bør lage seg en tittel selv

Medlem siden: Dec 2007
lucifine er populærlucifine er populærlucifine er populærlucifine er populær
Standard

Jeg syntes det er et flott tiltak! Foreldre burde heller benytte seg av tilbudet syntes jeg, er utrolig mye mer koselig for barna å få spise sammen og smøre maten selv fremfor å sitte der med matpakka føre seg. Merker at 4åringen her spiser en brøkdel nå enn det hun gjorde før da det var frokost i bhg. Dersom foreldre ikke vil benytte seg av tilbudet er det opp til dem, men alle har fått tilbudet og bør betale deretter også.

lucifine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-08-12, 11:59   #12
Input

Input sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

I vår bhg. har de ikke kjernetid, alle får komme og gå som de vil. Frokost serveres 8, lunsj 11.30 og frukt 15. Man velger om man vil betale for mat (300 i mnd) eller ta med matpakke selv. Om man ikke spiser frokost i bhg, må man likevel betale for den, og det synes jeg absolutt er helt greit.

Jeg kunne forresten levert senere enn 8, men velger å levere til frokost likevel, fordi jeg ser at sosiale måltider er noe sønnen min setter stor pris på.

Å servere frokost 9 synes jeg er alt for sent. Noen barn blir jo levert i bhg ca 7, om de da har vært våkne en time først, blir det veldig lenge å vente?

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-08-12, 12:03   #13
Che
Har tro på forbedring

Che sin avatar

Hvor: "Cuba"
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vår barnehage stiller med lunsj/frukt så spiser de matpakke til frokost. Synes det er best både i henhold til matpakkens "ferskhet". (barna får varm lunsj fast en dag i uken, gjerne to)
De har turdag 1-2 dager i uken. Da spiser barna grøt til frokost og har med matpakken til tur.
Litt usikker på hvordan barna som ikke spiser frokost gjør det.

Gammel 02-08-12, 12:05   #14
Chablis
Drømmer

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Ved vannet
Blogginnlegg: 22
Chablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt av
Standard

Jeg er enig med deg tjorven. De velger jo selv om de vil benytte seg av tilbudet eller ikke.
Vi har aldri levert poden før ni, så han har ikke spist fellesfrokost.

Chablis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-08-12, 12:09   #15
Snuppa
Lengter etter sola

Snuppa sin avatar

Hvor: Trondheim
Snuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt likt
Standard

Hos oss er matpakken frokost. Barnehagen dekker lunsj og fruktmåltid på ettermiddagen.

Gammel 02-08-12, 12:10   #16
Snuppa
Lengter etter sola

Snuppa sin avatar

Hvor: Trondheim
Snuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt likt
Standard

Foresten, varm havregrøt til frokost en gang i uka, da må alle ha med matpakke til lunsj.

Gammel 02-08-12, 12:25   #17
Left
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

Alternativet er at ungene tar med seg matpakke til frokosten og at barnehagen heller står for maten som serveres kl 15 (forsåvidt også utenfor kjernetiden). Jeg synes egentlig at dette er et godt forslag, men barnehagen mener at dette ikke er gjennomførbart siden de er så fryktelig få på jobb etter kl 14.30.

Matpengene dekker frokost og lunsj samt den maten de eventuelt lager i gruppene. Ungene har med seg matpakke til 15-målttidet.

Trenger det å være så store greier til ettermiddagsmat da? Der jeg jobbet fikk de yoghurt og frukt til det måltidet, og det tar ikke veldig mye tid å finne frem dette. Evt. gryn/kornblanding med melk på etc. De skal jo uansett snart hjem for å spise middag?

Min subjektive mening, er at jeg synes det er en uting når ungene mine spiser 3-4 knekkebrød kl. 14.30, da jeg er på jobb til kl. 15.30 og så drar rett hjem for å lage middag. Da er jeg sulten nemlig. Da orker de ikke å spise stort.
Men de får jo selvsagt spise altså, og vi må utsette middagen, så det er ikke noe problem, men though.

Svar med sitat
Gammel 02-08-12, 12:34   #18
millact

millact sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg er enig med deg, Tjorven. Vår bhg åpner 07.30 til 16.30. Vi har vel også kjernetid, usikker på når, men tror den er fra 09.30 og utover. Vi får alle våre måltider i bhg. Frokost serveres 08.30 og utover (til rundt 09 eller litt lenger). Det virker som alle bhg hos oss spiser frokost der rett og slett fordi det er både praktisk og ikke minst koselig.

Gammel 02-08-12, 12:37   #19
Lisa
anglofil

Lisa sin avatar

Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

300 pr mnd for frokost og lunsj? Det er jo et fantastisk tilbud. Latterlig å henge seg opp i frokosten og tidspunkt synes jeg siden prisen er så lav uansett.

Lisa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-08-12, 12:40   #20
Darth
En, av to-tre

Darth sin avatar

Medlem siden: Apr 2011
Darth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt avDarth har mye å være stolt av
Standard

Jeg tenker at matserveringa i barnehagen kommer som en pakke. 300 kroner for frokost og lunsj. Punktum. Benytter man ikke alle måltider, vel - ok, det velger man selv.

Darth er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:38.