Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Netthandel fra utlandet, bare mva?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 03-08-12, 10:27   #1
star
bits and pieces

star sin avatar

Medlem siden: Mar 2010
Hvor: innlandet
Blogginnlegg: 228
star er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner til
Standard

Netthandel fra utlandet, bare mva?

Jeg trenger litt småting innen hudpleie, noe som er billigere i utlandet enn her.
Er det sånn da, at det bare er MVA som påløper når verdien er over 200? Eller kommer det noen andre gebyrer i tillegg? Det er ikke toll på varene jeg skal kjøpe.

Gammel 03-08-12, 10:37   #2
Bille
Sånn passe sane

Bille sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 18
Bille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Netthandel fra utlandet, bare mva?

Forenklet tollbehandlingsgebyr (selv om det ikke er toll) til Posten. Dette er vel rundt om 100 kr?

Gammel 03-08-12, 10:44   #3
arrow
Erfaren

arrow sin avatar

Medlem siden: Nov 2011
arrow er litt kularrow er litt kul
Standard

Det er en stund siden jeg handlet for over 200 fra utlandet, men tror det var 149 kr posten skulle ha for å håndtere pakken og fortolling, og mva kom i tillegg. Fordi man betaler mva både i tollen og tilsvarende for der gjenstanden kommer i fra lønner det seg sjelden. Det er mest for ting og tang jeg ikke får tak på her hjemme jeg handler fra utlandet.

arrow er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-08-12, 10:45   #4
star
bits and pieces

star sin avatar

star er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner til
Standard

Selv når det ikke er toll på varen?

Gammel 03-08-12, 10:49   #5
arrow
Erfaren

arrow sin avatar

Standard

Jeg tror det kun er bøker som går fri for toll, ellers kommer alltid de 149 kronene i tillegg til mva. Det er toll på kosmetikk.

Gammel 03-08-12, 10:57   #6
star
bits and pieces

star sin avatar

Standard

Så man bør altså ikke stole på toll.no sin kalkulator der man faktisk legger inn både sum og type vare. Ingen toll fikk jeg der.
Da blir det jo i så fall bare littegrann dyrere å handle fra Norge.

Gammel 03-08-12, 11:16   #7
arrow
Erfaren

arrow sin avatar

Standard

Jo, kalkulatoren burde være til å stole på (?), har aldri brukt den riktig nok. De er nøye på den 200 kroners grensen, men der må vel være et visst slingringsmonn siden valutakursene går litt opp og ned?

Gammel 03-08-12, 11:19   #8
Kaprifol
Kjernesnill

Kaprifol sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 89
Kaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de flesteKaprifol er kulere enn de fleste
Standard

Jeg har akkurat fått noen gebyrer å betale etter at jeg handlet hos Boden: Fortolling 120,- og utlagt mva 218,-. Vet ikke om det hjelper deg.

Fake it 'til you make it
Kaprifol er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-08-12, 11:19   #9
Jålebeinet
med tunga på styret

Jålebeinet sin avatar

Jålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de flesteJålebeinet er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av arrow, her.

Jeg tror det kun er bøker som går fri for toll, ellers kommer alltid de 149 kronene i tillegg til mva. Det er toll på kosmetikk.

Nå blander du toll og moms. Alle varer, unntatt bøker, er momspliktig. Det er toll på matvarer og klær/tekstiler.

Jålebeinet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-08-12, 11:24   #10
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av arrow, her.

Jo, kalkulatoren burde være til å stole på (?), har aldri brukt den riktig nok. De er nøye på den 200 kroners grensen, men der må vel være et visst slingringsmonn siden valutakursene går litt opp og ned?

Ikke slingringsmonn, de opererer med egne omegningskurser.

http://www.toll.no/templates_TAD/Tol...epslanguage=no

Gammel 03-08-12, 11:51   #11
Bille
Sånn passe sane

Bille sin avatar

Bille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de flesteBille er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av star, her.

Selv når det ikke er toll på varen?

Stemmer. De tar gebyr for å deklarere varen inn i landet.

Gammel 03-08-12, 12:20   #12
star
bits and pieces

star sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Bille, her.

Stemmer. De tar gebyr for å deklarere varen inn i landet.

Hvorfor i all verden skriver ikke Posten noe om det på sine sider da? Blir tullerusk jeg altså, for der står det at alle varer over 200,- er tollpliktig, mens på toll.no sier kalkulatoren at varen min ikke er tollpliktig.

Gammel 03-08-12, 12:22   #13
Bille
Sånn passe sane

Bille sin avatar

Standard

Den er ikke tollpliktig, hvis du med det mener at det må betales toll. Gebyret gjelder selve behandlingen, innførselen, beregning av mva. osv.

Gammel 03-08-12, 12:29   #14
star
bits and pieces

star sin avatar

Standard

Da burde de jaggu kalle det noe annet, er jo ganske misvisende egentlig.

Takk for hjelpen.

Gammel 03-08-12, 13:47   #15
star
bits and pieces

star sin avatar

Standard

Momsen er grei nok, men hvis de skal ha over 100-lappen i tillegg til det så blir det dyrt.

Gammel 05-08-12, 23:42   #16
Mams
er grønn og fin.

Mams sin avatar

Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 8
Mams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtid
Standard

Varer med vareverdi på over 200,- fortolles inn. Du betaler dermed Posten for åmgjøre denne jobben. Dette selv om det bare er mva på varen.

Gammel 06-08-12, 07:35   #17
Bille
Sånn passe sane

Bille sin avatar

Standard

Selv om det er irriterende så er det jo i grunn rimelig at Posten må ta et gebyr for å gjøre den jobben, synes jeg.

Når det gjelder priser hos Posten generelt himler jeg bare. :akkurat sendt avgårde en liten ting som var akkurat litt for stor og måtte betale 92 kr:

Gammel 06-08-12, 07:44   #18
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg hater den tollen. Det er så latterlig. Jeg holder meg alltid under 200 kr (noe som ikke alltid er så lett), men en gang gjorde jeg en tabbe og bestilte noen B-vitaminer til 203,- kroner (de hadde steget en tier siden sist jeg bestilte dem, det gikk litt fort i svingene). En stund etterpå fikk jeg regning på toll/moms på 237,- kroner. Altså mer enn tablettene i seg selv kostet, så totalpris for den helsikes boksen ble 440,- kroner. Argh.

Gammel 06-08-12, 07:58   #19
mrc
Bør lage seg en tittel selv

mrc sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
mrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Bille, her.

Selv om det er irriterende så er det jo i grunn rimelig at Posten må ta et gebyr for å gjøre den jobben, synes jeg.

Når det gjelder priser hos Posten generelt himler jeg bare. :akkurat sendt avgårde en liten ting som var akkurat litt for stor og måtte betale 92 kr:

Det er vel for så vidt logisk at det er en gebyr - det er en jobb, brev skal sendes ut og håndteres videre osv. Momsen de får inn skal betales videre til staten. Problemet er nok heller gebyrets størrelse, for det er nok ikke akkurat lange tiden det benyttes i snitt per pakke. Men jeg skulle gjerne sett at det ble bevist "kostprinsipp" her - at dette ikke var noe de tjente penger på.

Gammel 07-08-12, 09:45   #20
Mams
er grønn og fin.

Mams sin avatar

Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 8
Mams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtid
Standard

Med den prisen tjener Posten grovt på jobben.
Men generelt er det dyrt å få noen til å fortolle for en.

Jeg jobber som fortoller, men dog for et firma og fortolling av egne varer.
Dermed vet jeg i alle fall hvor lang tid det tar og det er ikke mange minuttene de trenger.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:36.