|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Fullverdig medlem
Medlem siden: Jul 2012
Hvor: Akershus
![]() |
![]() Leksehjelp i 1. klasseMin mann og jeg er litt uenige når det kommer til leksehjelp. Mannen min mener at leksehjelp er for de barna som ikke får så mye hjelp hjemmefra, og at det dermed er stigmatiserende. Jeg mener at det er en gylden mulighet til å få barnet vårt til å kunne fokusere på lekser, i tillegg til det vi bidrar med hjemme. Sønnen vår har også sagt at han ønsker å delta på dette. Men han vet ikke helt hva det innebærer enda, selv om vi har forsøkt å forklare. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
#IsItOctoberYet?!
Medlem siden: Mar 2012
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Leksehjelp i 1. klasseLeksehjelp er supert det, og mitt inntrykk er absolutt ikke at det er der kun for de som ikke får hjelp hjemmefra. Det er et flott tilbud til alle elever, hvor de kan gjøre lekser med eller uten hjelp, og ikke minst bli ferdig med lekser på et greit tidspunkt. For det er ikke til å stikke under en stol at barn ofte er for slitne til lekser på sen ettermiddag/kveld.
![]() |
![]() |
#3 |
Nymotens gammeldags
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
![]() Sv: Leksehjelp i 1. klasseEldste sliter ikke så voldsomt med leksene, og får god hjelp hjemme. Hun har benyttet seg av leksehjelp i 2. og 3. klasse fordi leksene tar mer og mer tid, så da har hun i hvert fall 2-3 dager i uka der hun har gjort leksene når hun kommer hjem og har god tid til middag, lek og de aktivitetene hun skal på. Veldig, veldig praktisk! Heia leksehjelp§
![]() |
#4 |
Stabilt ustabil...
|
![]() Sv: Leksehjelp i 1. klasseMin erfaring så langt er at lekseHJELP ikke er det riktige ordet for hva tilbudet består av. (i mitt hode er leseTID mer riktig..)
![]() |
#5 |
Prematurmamma
|
![]() Sv: Leksehjelp i 1. klasseLeksehjelp er, sånn rent prinsipielt, et fint tiltak. Barna får tid i SFO-tiden til å gjøre lekser, og man kan ha mer kvalitetstid sammen med barna på ettermiddagen fordi man ikke trenger å bruke like mye tid på hjelping hjemme. Det holder med en sjekk. Men i praksis opplever vi at det ikke fungerer særlig bra. En lærer/assistent på altfor mange barn gjør at de ikke får ordentlig hjelp, og vi har opplevd at vi må viske ut alt og starte på nytt fordi hun har misforstått noe og ikke fått det forklart skikkelig. Det samme har vi hørt fra andre foreldre. Hadde de hatt mer bemanning slik at barna faktisk kunne fått hjelp, hadde det vært et kjempebra tilbud.
![]() |
![]() |
#6 |
Drømmer
|
![]() Sv: Leksehjelp i 1. klasseDer poden skal startebpå skole så er leksehjelpen litt annerledes siden de kun har leselekse og gjøre hjemme. Sist redigert av Chablis : 07-08-12 kl 07:32. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Stiv
|
![]() Sv: Leksehjelp i 1. klasseEldstemann har hatt leksehjelp i både 1. og 2. klasse, og vi har vært godt fornøyd. Han har fått unnagjort mye av leksene før vi kommer hjem, og det holder at vi sjekker og gjennomgår når vi kommer hjem. I 2. klasse har han også fått mye lesetrening en-til-en sammen med assistent, og det har vært gull verdt.
![]() |
![]() |
#8 |
ej ikke møjkets heije
|
![]() Sv: Leksehjelp i 1. klasseVi meldte ikke snuppa på leksehjelp i fjor. Det var en feil. Det var en del lekser, men hun klarte helt fint å gjøre dem selv. Hun hadde derimot mye mer lyst til å leke med venninnene sine (særlig de på andre trinn). Derfor søkte vi ved nyttår om hun kunne få delta på leksehjelp allikevel, og fikk det innvilget. Det var en veldig god ting for både henne og oss.
![]() |
![]() |
#9 |
Bedreviter
|
![]() Sv: Leksehjelp i 1. klasse
Min erfaring er mer mot det motsatte av hva din mann sier. På vår skole virker det som det er de mest ressurssterke elevene som nyter best av leksehjelpen. Min datter, som har lese- og skrivevansker og som sliter med konsentrasjonsproblemer, kan ikke bruke leksehjelpen. Hun trenger mye mer oppfølging enn det skolen kan gi. Det fungerer visst derimot utmerket for venninnene hennes, som er mye mer selvgående. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ej ikke møjkets heije
|
![]() Sv: Leksehjelp i 1. klasseLeksehjelp er overhodet ikke stigmatiserende, men vår erfaring er den samme som Teofeila. Leksehjelp fungerer best for de ungene som er selvgående.
![]() |
![]() |
#11 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Jun 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
#12 |
Protonterapeut
|
![]() Sv: Leksehjelp i 1. klasseVi valgte å ikke benytte oss av tilbudet i første og andre klasse, fordi vi hadde lyst til å gå gjennom leksene med Knotten selv. I tillegg var det litt teit tidspunkt (onsdag), Knotten var stort sett ferdig med hele ukens lekser mandag, senest tirsdag.
![]() |
#13 |
Whatever, never mind
|
![]() Sv: Leksehjelp i 1. klasseDet var nesten alle i Storebrors klasse som deltok på dette (nå er de for gamle) så det var ikke stigmatiserende. |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Guardian of the galaxy
|
![]() Sv: Leksehjelp i 1. klasseVi ville ikke bruke leksehjelp fordi vi så ikke nytten av det.
![]() |
#15 |
oppbevares tørt
Medlem siden: Jan 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Leksehjelp i 1. klasseLillebror skal ikke ha lekshjelp i 1 klasse siden de har så lite lekser. De som er på leksehjelp må være der i 1 time selv om de er ferdige med leksene på 15 min. Da vil jeg heller at han skal få være ute og leke den tiden og gjøre leksene hjemme. |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Står på egne ben
Medlem siden: Sep 2006
![]() Sv: Leksehjelp i 1. klasseHos oss så går praktisk talt alle på leksehjelp, bortsett fra noen få unntak. Vi bruker ikke hele tilbudet, men hvis det er tilbud om 4 ganger i uka så har vi gjerne brukt 2 ganger i uka uansett hvilket klassetrinn de har gått på. Vi går jo gjennom alt av lekser hjemme, men da må de liksom prøve å jobbe litt for seg selv først. Leksehjelp betyr ikke at de får hjelp til lekser, det er bare at det er tilsyn. Men det er satt av tid til å sitte med leksene etter skoletid og før de går på sfo, og det synes jeg er veldig greit, for når alle kommer slitne hjem kl. 17 så er de ikke bestandig like motivert for lekser. Særlig om det er aktiviteter rett etter sfo så blir det jo kvelden før vi får satt oss ned med leksene. |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
Off the map.
|
Vi har også leksehjelp. Ikke pga hjelpa, men pga at det er innmari kjekt at leksene er ferdig i det hun kommer hjem.
![]() |
#18 |
www.bomulls.no
|
![]() Sv: Leksehjelp i 1. klasseHer hos oss har gitt signaler om at leksehjelpen er et nokså begrenset tilbud med få ressurser og at de håper de aller fleste klarer å følge opp på hjemmebane. Tilbudet om leksehjelp starter ikke opp før etter jul, i håp om at man skal få gode rutiner hjemme. Forøvrig er det som nevnt få ressurser og de har nok fokus på å hjelpe ut de som ikke har like mye hjelp i hjemmet, uten at det sier noe om hvor ressurssterke/svake barna er.
![]() |
#19 |
Fullverdig medlem
Medlem siden: Apr 2007
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
En, av to-tre
Medlem siden: Apr 2011
![]() Sv: Leksehjelp i 1. klasseMinstemann gikk i førsteklasse forrige år, og jeg har inntrykk av at alle i klassen hans gikk på leksehjelp. De hadde en time i uka, og det var kontaktlæreren deres som var sammen med dem. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|