Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Timeantall i barnehage og SFO

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 07-08-12, 00:18   #1
Ametyst
Fullverdig medlem

Medlem siden: Jul 2012
Hvor: Akershus
Ametyst kan håpe på forbedringer
Standard

Timeantall i barnehage og SFO

Jeg har vært i en heldig situasjon de siste årene, slik at vi alltid har hentet barna rundt kl 16 fra barnehagen. Og det har fungert veldig fint, selv om jeg gjerne skulle hatt muligheten til å være mer sammen med dem gjennom den tiden som har gått. Og jeg reflekterer litt over den tiden vi nå går inn i. Tidligere var både jeg og mannen studenter, og vi hentet alltid rundt 16.00. Nå som vi har fått oss jobber, er vi tvunget til å hente rundt kl 17.00. Vi har alltid levert rundt 7 om morgenen, for å få tid til å studere, men det å hente en time senere er en tung nøtt å svelge. Er det flere som har det slik?

Ametyst er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-08-12, 00:30   #2
Snuppa
Lengter etter sola

Snuppa sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trondheim
Snuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt liktSnuppa er virkelig godt likt
Standard

Sv: Timeantall i barnehage og SFO

Her stenger bhg 16:30 så senere enn det blir det aldri. Men ja, det hender jeg leverer 07:15 og ikke henter de før 16:15. Heldigvis sjelden, men må man så må man.

Gammel 07-08-12, 00:50   #3
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Har dere mulighet til å flekse på arbeidstiden, slik at en leverer sent og en henter tidlig? 10 timer i barnehagen er veldig lenge, synes jeg.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-08-12, 00:53   #4
Maxine
Einsam

Maxine sin avatar

Hvor: Heme ve Mjøsa
Blogginnlegg: 17
Maxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelenMaxine er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

I barnehagealder synes jeg det blir vel lange dager. Og vi hadde også maxtid per dag, så 7-17 hadde ikke vært tillatt uansett.

Jeg er alene og jobber fullt - vesla leveres på sfo litt over sju, og hentes 1615-1630. Hun har som regel en ettermiddag "fri" fra sfo, hvor hun tar buss til mormor.

Maxine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-08-12, 01:36   #5
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

7-17 trodde jeg ikke var lov. Her har de åpent 7.15 til 16.30, og da jeg jobbet 8-16 og måtte hente og levere da mannen jobbet overtid, var han i barnehagen fra ca. 7.25 til 16.25, og jeg hadde konstant dårlig samvittighet selv om han stortrivdes. Den der irriterende samvittigheten altså. Ja, i tillegg til panikken for å ikke rekke barnehagen før den stengte hver gang jeg skulle hente. Jeg rakk det akkurat, når det ikke var noe uforutsett (kø pga. trafikkuhell eller lignende).

Gammel 07-08-12, 06:52   #6
Kirsebær
Guardian of the galaxy

Kirsebær sin avatar

Blogginnlegg: 85
Kirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nå er gutten min stor, (7) så det blir ikke helt det samme, men jeg husker godt hvor mye dårlig samvittighet jeg hadde da han var barnehagegutt og han noen ganger ble levert først og hentet sist. Men det var heldigvis ikke sånn hver dag.

Dere har ikke mulighet for noe slikt som Teofelia skisserer? En får levert litt senere mens den andre kan hente litt tidligere?

Gammel 07-08-12, 07:37   #7
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 181
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes det høres for mye ut å gå i barnehagen 10 timer hver eneste dag. Det er fullt lov i vår barnehage, som er åpen fra 06.45 til 17.15, men det er jo fryktelig lenge.

Både jeg og mannen flekser på jobb slik at barnehagebarnet leveres kl 8 og hentes kl 16, og klarer dermed å jobbe fulle dager begge to uten at det blir mer enn 8 timer barnehagetid. Da ungene var små flekset vi mer slik at de var der 08.30 til 15.30 (i starten 9-15, men det var en spesialordning). Men det innebar veldig tidlige morgener for meg og sene ettermiddager for mannen, så nå har vi utvidet barnehagedagen.

Gammel 07-08-12, 07:44   #8
Dronningen
Pauset

Medlem siden: Oct 2007
Dronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtid
Standard

Har som regel levert rundt 8.15 i bhg og henter som regel mellom 15.45 og 16.15. Klokken 7 er da jeg og mannen pleier å stå opp.

Dronningen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-08-12, 07:58   #9
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg ville også prøvd å få til en ordning der en leverer og den andre henter, for å få litt mer tid hjemme for barna.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-08-12, 08:05   #10
Annki
Englemamma

Annki sin avatar

Medlem siden: Feb 2012
Hvor: Øvre Romerike
Annki er populærAnnki er populærAnnki er populærAnnki er populærAnnki er populær
Standard

Jeg har mulighet til å velge å jobbe kl 7-15 istedenfor 8-16, sambo jobber 8-16 hver dag. Hos oss er det han som leverer, ca kl 0745 og jeg henter ca kl 1530. Bruker bare 10 min fra jobb, men er som regel innom og handeler også. Ett par dager i uka jobber jeg lenger unna, da er jeg ofte ikke i barnehagen før nærmere 16 dersom jeg skal handle, så jeg prøver å unngå det akkurat de dagene.

I vår barnehage er det makstid på 10 timer pr dag, selv om barnehagen er åpen i 10,5 time, jeg synes det er veldig lenge...

Gammel 07-08-12, 08:13   #11
Primrose
nju nja njo

Primrose sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Blogginnlegg: 16
Primrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de flestePrimrose er kulere enn de fleste
Standard

Hvis du har mulighet til å jobbe 7-15 så er jo den en fin løsning på kortere dag. Jeg jobbet 7-15 helt fram til i vår nettopp for å gi kortere barnehagedager. Nå har vi imidlertid flyttet og pga hverdagslogistikk med barnehagens plassering, èn bil osv. så er det mest naturlig at jeg både leverer og henter. Det lar seg imidlertid ikke kombinere at jeg både jobber fullt og at ungen får kortere dager, så nå tester vi en løsning der mannen har hjemmekontor èn dag i uka og kan ordne med barnehagen sånn at jeg jobber en veldig lang dag. Vi er heldige som har fleksible jobber og kan gjøre det sånn, det vet jeg, men jeg synes at både 9 og 10 timer i barnehagen er for mye hvis man kan unngå det.

Primrose er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-08-12, 08:34   #12
Nå også i farger

Medlem siden: Oct 2006
Avatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtid
Standard

Her gjør vi det slik at mannen leverer og jeg henter, så de slipper lengre dager enn fra 0800-1530 sånn circa. De har aldri vært i barnehage eller på SFO fra klokka 7, ei heller til klokka 17.

Avatar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-08-12, 08:43   #13
Malama
Bør lage seg en tittel selv

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Vi har også denne problemstillingen med at både barnehage og jobb er langt unna gåavstand, og en bil, to store og to små. Nytt fra i morgen er at begge de to skal i barnehagen og fra mandag skal begge de store på jobb.

Jeg er spent på hvordan dette utvikler seg, i form av lengde på barnehagedagen, henting og levering, mulig busshverdag for en av oss (uten at det hjelper på at en kan hente og en levere, hente med buss betyr enten å vente lenge på neste buss, eller gå en time hjem. I praksis vil da uansett den som kjører komme først hjem, selv om denne jobber en time lenger)

Men vi håper å få til en fungerende løsning med litt flekser, hjemmekontor etc. Barnehagen er åpen 06.45 til 17 og så vidt jeg vet er det lov å levere ved åpning og hente ved stenging, men det har jeg absolutt ikke lyst til, de er små og det blir lange dager.

Gammel 07-08-12, 09:01   #14
ingling

ingling sin avatar

Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 533
ingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt av
Standard

Vi har ny barnehagejente nå og er midt i å finne ut av levere-hente-logistikken. Heldigvis har vi fleksitid begge to, så en kan dra avgårde supertidlig og dermed hente tidlig, og jeg har mulighet for hjemmekontor ca. en gang i uken. Da håper jeg det ikke blir alt for lange dager, men med 45 minutter totalt i reisevei fra jobb gir det jo noen utfordringer. 10 timer høres veldig lenge ut, så håper dere har mulighet for å bytte litt på henting og levering, eventuelt levere seinere enn sju.

Gammel 07-08-12, 09:03   #15
GinaK
Tja...

GinaK sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
GinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt av
Standard

Tidligere jobbet jeg redusert og vi har delt på levering/henting da de gikk i barnehage så de var der max fra 8.30 til 16.
Nå når de begge går på skolen så blir minstemann levert av mannen rett på skolen til 8.30 og jeg henter innen klokka 16.

Gammel 07-08-12, 09:06   #16
Mariss
Superduperaktiv

Mariss sin avatar

Medlem siden: Jun 2008
Hvor: Tønsberg
Mariss er litt kulMariss er litt kulMariss er litt kul
Standard

Hos oss er det ikke lov med mer enn 9 timer maxtid. Jeg ville aldri latt barna mine være der i 9-10 timer...

Jeg gikk ned til 85% for å rekke å hente/levere siden mannen pendler til Oslo. Da jobber jeg 6,5 time hver dag, og ungene er bhg når jeg jobber. Fredager jobber jeg 100% da mann har hjemmekontor.

Gammel 07-08-12, 09:55   #17
venla
jabbsaft

venla sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
venla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelenvenla er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Hos oss er det også 9 timer som er makstid. Selv om barnehagen har åpent i over 10 timer.

Vi har begge mulighet til fleksibel arbeidstid, så en henter og en leverer, så det ikke blir for lange dager. Om en av oss er bortreist, tar vi enten kortere dag på jobb eller får familie eller naboer til å hente.

Gammel 07-08-12, 09:59   #18
Che
Har tro på forbedring

Che sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: "Cuba"
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

En gang i blant går det nok fint - hos oss blir lillebror levert mellom 07:30 og 08:00 og hentet en gang mellom 15:30 og 16:30.

Gammel 07-08-12, 10:01   #19
Trixie

Trixie sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Blogginnlegg: 160
Trixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de flesteTrixie er kulere enn de fleste
Standard

Hos oss er det 9 timer max tid.
Da minsten var liten hadde han lange dager, 8-8,5 timer.
Etter et år slutte jeg å jobbe, tok fag, og nå de siste årene har jeg bare jobbet 60 % og gått på skole ved siden av. De dagene vi jobber begge to så er han nok nesten 8 timer i bhg, jeg jobber vakter så vi mikser det sånn til at vi gir han kortest mulig dager.
De dagene jeg er på skolen så leveres de kl 7.30 og hentes 14.30 ca.

Men altså, de fleste har jo 8 timers arbeidsdag ca. Små barn sover jo endel også i bhg. Har man mulighet til fleksi så er jo det fint men alle har jo ikke det i sin jobb. Økonomi spiller jo også inn om man skal kunne jobbe redusert.
Fra mitt perspektiv som jobber i barnehagen, så er det veldig viktig at man nå får ressurser inn i barnehagene, til å ha vikarer, til å lønne skikkelig så folk ikke blir så slitne og utbrent at vi mister gode pedagoger og annet personale ut av barnehagen. Man må satse kvalitet.

Høyere pedagogtetthet, høyere lønn og vikarer ved sykdom! Og gjerne egne stillinger med fagutviklere! Og mindre barnegrupper!

Trixie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-08-12, 10:02   #20
Bomull
www.bomulls.no

Bomull sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Cottonfields
Blogginnlegg: 324
Bomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt av
Standard

Av og til går det nok helt fint. Her leverer jeg som regel kl. 07.30, og det er greit at vi har en vane med det, for SFO åpner heller ikke før viser det seg. Jeg henter sjelden senere enn kl. 15.30-15.45.

SFO stenger forøvrig kl. 16.30, barenehagen er åpen til kl. 17.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 07:27.