|
Tinetoffs litteraturforum Litteraturdiskusjoner, bokanbefalinger, lesesirkel mm |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
etterpåklokest
|
![]() Hva skal jeg lese?Finnes det gode bøker (altså velskrevne bøker med en viss kvalitet, ikke noe Ragde, Samartin eller Saabye Christensen) der ikke alt går til helvete? Der de ikke dør, kaster seg foran tog, lever i kjipe ekteskap som går fra depressive til dystropiske fra side 142 til 173, ungen blir drept i del 2 og generelt ødelegger livene sine fra første side? Altså, er det noen som kan anbefale noe bra der handlingen er ørlite positiv? |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Gangster girl
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: I norge
![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hva skal jeg lese?Marian Keyes skriver artige bøker :-) |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
kamerat
|
![]() Sv: Hva skal jeg lese?Jeg prøvde å tenke over hva jeg har lest i det siste, og alt som ikke er fnisetull, var jo i akkurat samme kategori som det du har lest.
![]() |
#4 |
Leser
|
![]() Sv: Hva skal jeg lese?Nei, alle virkelig interessante bøker er triste. Jeg leser Anna Karenina nå (neida, jeg hører den på lydbok) og "Alle lykkelige familier ligner hverandre, hver ulykkelig familie er ulykkelig på sin egen måte."
![]() |
#6 |
Ser lyst på livet
|
![]() Sv: Hva skal jeg lese? |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
kamerat
|
![]() Sv: Hva skal jeg lese?
… men Anna Karenina er jo direkte munter og livsbejaende i forhold til Cormac McCarthy.
![]() |
#8 |
nye muligheter
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hva skal jeg lese?Jeg har fått anbefalt 'Hundreåringen som klatret ut gjennom vinduet og forsvant' av Jonas Jonasson. Den ligger i flyttelasset vårt et sted, jeg har ikke begynt på den ennå.
![]() |
#9 |
|
![]() Sv: Hva skal jeg lese?Jeg har nettopp lest to forferdelig triste (men ganske nydelige, på hver sin måte) bøker om ni år gamle gutter, og kjenner at jeg også trenger tips til god kvalitet, men ikke tåredryppende trist. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
flisespikker
|
![]() Sv: Hva skal jeg lese?Du kan lese Jane Austen, der går det alltid bra.
![]() |
#11 |
Leser
|
Jeg har ikke kommet så veldig langt men jeg tenker "Russisk Pride and Prejustice" - mulig sammenligningen rakner helt etterhvert.
![]() |
#13 |
kamerat
|
![]() Sv: Hva skal jeg lese?Du burde jo lese Dorothy Sayers, da, Cuya. Alle akademikerdamer bør det.
![]() |
#15 |
flisespikker
|
Uenighet må du nok bare venne deg til å tåle, lille venn.
![]() |
#17 |
flisespikker
|
![]() Sv: Hva skal jeg lese?Nedlatenhet er det også like greit å venne seg til, ja.
![]() |
#18 |
Peppy!
|
![]() Sv: Hva skal jeg lese?Jeg leser Lori Lansons "The Wife's Tale" nå, og jeg liker den veldig godt. Ikke trist og tåredryppende. Det handler om en kvinne med store issues som har resultert i at hun har blitt morbidly obese, og som blir kastet ut i et vanvittig eventyr da mannen hennes forlater henne. Litt schprø, ganske morsom, fine reiseskildringer om California, og en fin "seize the day"-stemning. |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
Bedreviter
|
Ja, men det sier jo Austen at hun også er. "Hadde bipersonene oppført seg mer sømmelig, hadde alt endt annerledes for hovedpersonene. Og det hadde fortsatt vært happy ending" (og langt mer underholdende). |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
|
Åååååhhh! |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|