|
Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Ser lyst på livet
|
![]() Samordnet opptak, studiestart og mangler studieplass
Hva er det som er fallgruvene her? Hvorfor er det så mange som har misforstått? Har de ikke lest ordentlig? |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Bedreviter
|
![]() Sv: Samordnet opptak, studiestart og mangler studieplassPå radioen sa de i går at det var en feil med systemet som hadde forårsaket at en del vitnemål ikke var blitt registrert, men samtidig er visst alle som søker pliktige til å sjekke selv at vitnemål blir registrert, slik at det egentlig regnes som deres feil/ansvar å sjekke, hvis vitnemålet ikke kommer inn. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Dårlig husmor
|
![]() Sv: Samordnet opptak, studiestart og mangler studieplassDersom det er en feil i systemet som de ansvarlige kjente til, så mener jeg at det hadde kostet dem lite å informere om dette og at de burde ha gjort det. Dersom dette er tilfelle er det feigt å skjule seg bak at "du skulle ha sjekket selv". |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Bedreviter
|
![]() Sv: Samordnet opptak, studiestart og mangler studieplass
Jeg har tolket det dit hen at dette er en feil som først ble oppdaget da en masse elever med gode karakterer reagerte på å ikke få studieplass. Og da er jo opptaket allerede gjort, og noen andre har fått plassen de skulle hatt. Og det er det ganske vanskelig å gjøre noe med, dessverre. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Dårlig husmor
|
![]() Sv: Samordnet opptak, studiestart og mangler studieplassOg, i så fall så synes jeg at disse elevene bare må finne seg i at det er skjedd en feil. Det er dumt, men det skjer. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Bedreviter
|
Jeg er helt enig, på begge punkter. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Stiv
|
![]() Sv: Samordnet opptak, studiestart og mangler studieplassMen er det her snakk om max 500 søkere, fordelt over hele landet og på forskjellige studieretninger? Det burde da være mulig å gi de som er kvalifisert en studieplass? Studiestedene gir jo alltid tilbud om plass til betydelig flere enn antall plasser (da jeg begynte på sivøk for hundre år siden, ble det gitt tilbud til tre ganger så mange som det var plass til
![]() |
![]() |
#8 |
Bedreviter
|
En studieplass, "ett eller annet sted", er jo ikke noe problem, men å få plass på det studiet man faktisk ønsker å studere ved er jo noe annet. |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Dårlig husmor
|
![]() Sv: Samordnet opptak, studiestart og mangler studieplassJeg er enig i at disse elevene bør stå først i køen dersom det dukker opp ledige plasser der de ønsker seg. Men ikke at studiestedene skal måtte øke gruppene på grunn av dette. Det er blant annet SV som ivret for den studiemodellen vi har nå som medfører mye mer obligatorisk gruppearbeid og dermed mye mindre fleksible studier og vanskeligere for å ta inn flere studenter. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Ser lyst på livet
|
![]() Sv: Samordnet opptak, studiestart og mangler studieplassMen de studentene som nå står uten plass, de har jo ikke gjort jobben sin? Som i å sjekke at vitnemålet har blitt registrert, eller er jeg på bærtur? |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Nei, de har jo ikke det, så jeg skjønner strengt tatt ikke hva de sutrer for? |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() Sv: Samordnet opptak, studiestart og mangler studieplassJeg har sett utallige e-poster fra søkere til studieplasser i år, og jeg blir like overrasket hver gang over hvor mye de ikke får med seg selv om informasjonen gis i detaljer. Det står jo helt klart på SO hvordan dette skal gjøres, og jeg synes faktisk en må forvente av 18-19-åringer (og mange eldre enn det) at de klarer å lese informasjonen og følge det som står der. Det spiller liten rolle at de har gode karakterer hvis de ikke klarer såpass, synes jeg egentlig.
![]() |
#13 |
Bedreviter
|
Du er ikke på bærtur. Og grunnen til at dette i det hele tatt er en sak, er at en del har gått til media med det. |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Bedreviter
|
![]() Sv: Samordnet opptak, studiestart og mangler studieplassOg som Ingling, har jeg også sett utallige eksempler på at svært mange skoleelever ikke er i stand til å lese en e-post eller informasjonsside fra øverst til nederst og få med seg hele innholdet, selv ikke når det er skrevet med dem for øyet. |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Ser lyst på livet
|
![]() Sv: Samordnet opptak, studiestart og mangler studieplassDa blir det litt som elever som ikke klarer å forholde seg til frister, og hele tiden må få spesialbehandling, og vi syr flere og flere puter under armene deres? |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
på slep
Medlem siden: Aug 2009
Jeg er enig med deg. Man kan ikke la være å gjøre sin del av jobben og etterpå kreve at andre rydder opp etter seg. Dette mener jeg er en del av å bli voksen og student, man har mer ansvar også for annet enn det rent faglige. :streng:
![]() |
#17 |
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
![]() Sv: Samordnet opptak, studiestart og mangler studieplassOg vi sender fra oss en bunch med 18-19-åringer hver eneste år og det forundrer ikke meg at de ikke får med seg vesentlig informasjon. Så ansvarsfulle tror jeg ikke de blir over sommeren, dessverre. |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
Bedreviter
|
![]() Sv: Samordnet opptak, studiestart og mangler studieplassDet er visst delte meninger om hvorvidt dette er ok eller ikke:
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
Bør lage seg en tittel selv
|
Men du er enig i at de burde få med seg informasjon?
![]() |
#20 |
Bedreviter
|
Jeg synes ikke det er overraskende i det hele tatt, og universiteter og høyskoler nær bend over backwards for å mate i dem informasjonen de trenger til søkning, opptak og studiestart. Man vil jo veldig gjerne at de skal få med seg den infoen de trenger. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|