|
Tinetoffs litteraturforum Litteraturdiskusjoner, bokanbefalinger, lesesirkel mm |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
flisespikker
|
![]() Nyere norske bøker: Hva er dine favoritter?Jeg fant tilbake til en over 5 år gammel tråd der vi stemte på våre favoritter blant norske romaner, og slikt er alltid morsomt å lese, synes jeg.
Skilpadda (mars 1970) og Datteren (des. 2002) Men are from Earth. Women are from Earth. Deal with it. Sist redigert av Skilpadda : 08-08-12 kl 12:53. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Dårlig husmor
|
![]() Sv: Nyere norske bøker: Hva er dine favoritter?Jeg er ikke så flink til å lese nye norske bøker. Men i sommer har jeg lest Helga Flatlands to korte romaner om en liten bygd der tre unge menn reiser til krigen i Afghanistan. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Librocubicularist
|
![]() Sv: Nyere norske bøker: Hva er dine favoritter?Kor grensa bør gå? Forfattarar som ikkje er med i førsteutgåva av Per Thomas Andersen si litteraturhistorie, men er med i den nyaste? |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Leser
|
![]() Sv: Nyere norske bøker: Hva er dine favoritter?Ikke nålevende (eventuelt kan vi utvide til: nålevende eller døde en unaturlig død. Kan bli mye krimbøker!
![]() |
#5 |
flisespikker
|
![]() Sv: Nyere norske bøker: Hva er dine favoritter?Jeg er selv litt for å sette grensen basert på når bøkene kommer og ikke på når forfatteren ble født (eller døde). Bøker gitt ut etter 1980, ja, som him sier.
![]() |
#6 |
flisespikker
|
![]() Sv: Nyere norske bøker: Hva er dine favoritter?Så da ber jeg om 5 romaner (eller romansykluser) gitt ut etter 1980.
![]() |
#7 |
intro
|
![]() Sv: Nyere norske bøker: Hva er dine favoritter?Her skulle jeg sitere Kasia og låne masse titler fra henne, men plutselig er innlegget borte!
Sist redigert av Bluen : 08-08-12 kl 13:04. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Borte
|
![]() Sv: Nyere norske bøker: Hva er dine favoritter?
Jeg var for kjapp og måtte lese tråden skikkelig.
![]() |
#10 |
En, av to-tre
Medlem siden: Apr 2011
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Nyere norske bøker: Hva er dine favoritter?Det er alltid vanskelig å svare på slikt, for man leser bøker i forskjellige faser i livet, og i forskjellig alder. Jeg leser gjerne bøker flere ganger, med unntak av de som virkelig griper tak i meg, da vil jeg ikke ødelegge følelsen ved å lese boka om igjen ti år etter. Men tankene mine får du aldri av Sverre Asmervik er ei slik bok. Var kanskje rundt 13-14 år da jeg leste den, det er absolutt en av de bøkene som virkelig satt merke i meg. På samme måte som Tarjei Vesaas har gjort det, men han er for gammel til å komme med i denne tråden. Sist redigert av Darth : 08-08-12 kl 18:12. |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Leser
|
![]() Sv: Nyere norske bøker: Hva er dine favoritter?Må komme (sterke) tilbake, men "Historien om Pi" og "Engelen på det syvende trinn" er i alle fall med på min liste.
![]() |
#12 |
kamerat
|
![]() Sv: Nyere norske bøker: Hva er dine favoritter?Jeg er fortsatt ikke noen stor leser av norsk skjønnlitteratur, men jeg klarer det så vidt – mye av dette leste jeg inspirert av forrige tråd, for øvrig:
![]() |
#13 |
kamerat
|
Norske, him.
![]() |
#14 |
Leser
|
Nrosk ja ...
![]() |
#15 |
flisespikker
|
![]() Sv: Nyere norske bøker: Hva er dine favoritter?Jeg synes det er veldig vanskelig selv, og det er vanskelig å komme på bøker på stående fot. Jeg likte også Beatles veldig godt (og nevnte den også i den gamle tråden, uten kronologisk begrensning), og så liker jeg Bringsværd veldig godt, men synes ikke egentlig noen enkeltroman av ham hører hjemme på listen. (Unntatt de første to Ruffen-bøkene, og de er for gamle i denne sammenhengen.) St. Croix-trilogien til Gerd Brantenberg bør kanskje med. Og så har jeg ikke lest noe av f.eks. Tore Renberg og Frode Grytten, som jeg tror jeg burde.
![]() |
#16 |
godtemonster
Medlem siden: Feb 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Nyere norske bøker: Hva er dine favoritter?Jeg kan jo gjenbruke noen titler fra den andre tråden:
![]() |
#17 |
intro
|
Ja, og så disse. Det ser ut til at vi har veldig lik smak, Darth! Morsomt.
![]() |
![]() |
#18 |
Librocubicularist
|
![]() Sv: Nyere norske bøker: Hva er dine favoritter?Det er vanskeleg å plukke ut fem, sånn... Det er jo så mange gode bøker. |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
Borte
|
![]() Sv: Nyere norske bøker: Hva er dine favoritter?Her er mine, fortsatt ikke 100% gjennomtenkt, og jeg syns det kunne vært fra og med 1990 eller 2000 siden det er så lenge siden jeg leste endel av bøkene som alltid har vært mine store favoritter. Det er vel en grunn til at endel av bøkene fra 80-tallet kalles nye klassikere og gis ut på nytt. Denne listen er egentlig umulig.
Vesla (02) og Lillesøster (09) Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og Freedom's just another word for nothing left to lose Sist redigert av Røverdatter : 08-08-12 kl 13:56. |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
Leser
|
![]() Sv: Nyere norske bøker: Hva er dine favoritter?Levi Henriksen: "Snø vil falle over snø som har falt"
![]() |
|
|