Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Katter som går fritt

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 09-08-12, 08:15   #1
annemede
Ser lyst på livet

annemede sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Katter som går fritt

Opprinnelig lagt inn av http://www.dagbladet.no/2012/08/09/nyheter/utenriks/miljo/katter/fauna/22877314/

Om vi bruker tallene og inkluderer villkatter, dreper de sannsynligvis over fire milliarder dyr hver år. 500 millioner av disse er fugler. Katter er en av grunnene til at hver tredje fugleart i Amerika opplever en bestandsnedgang, sier president George Fenwick i foreningen American Bird Consevancy.

Dersom dette stemmer, så er det kanskje endelig et argument som det er hold i for å forby løse katter.

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-08-12, 08:44   #2
Madicken
Flawsome

Madicken sin avatar

Medlem siden: Aug 2011
Madicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt av
Standard

Sv: katter som går fritt

Det du viser til er en god grunn. Og det at de driter i hagen min er en grei grunn.

Madicken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-08-12, 08:48   #3
maggypop
nye muligheter

maggypop sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Oslo
maggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt liktmaggypop er virkelig godt likt
Standard

Vil du da ikke risikere at mer uønskede arter også vil ha en bestandsøkning? Rotter, mus og insekter, f.eks.

Gammel 09-08-12, 08:51   #4
annemede
Ser lyst på livet

annemede sin avatar

Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Det er stor forskjell på å spise mus og fredet fugl, det er ikke så mange mus i tettbygd strøk at det er nødvendig med frittgående katter.

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-08-12, 08:51   #5
nokon
Librocubicularist

nokon sin avatar

Medlem siden: Dec 2011
Blogginnlegg: 175
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Eg får assosiasjoner til Freedom av Jonathan Franzen, og trekker på smilebåndet.

nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-08-12, 08:52   #6
Madicken
Flawsome

Madicken sin avatar

Madicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av maggypop, her.

Vil du da ikke risikere at mer uønskede arter også vil ha en bestandsøkning? Rotter, mus og insekter, f.eks.

Det er også et veldig godt argument. I tillegg er den mer eller mindre tilfeldige vandringen rundt omkring noe av det som gjør katter til ålreite dyr, synes jeg, så da blir jeg veldig i tvil om hva som er det beste.

Gammel 09-08-12, 09:19   #7
Inagh
Slumrende Ullteppe

Inagh sin avatar

Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Katter som går fritt

Tja, det med rotter og mus i tettbygde strøk...

Da vi flyttet inn i borettslaget, var det ingen som hadde katt. Det var rottefeller på hvert hushjørne, det var stadig rotter i dem, og forbud mot å mate fugler i hagen pga rotteplage.

Nå, 13 år etter, tror jeg det er katt i de fleste rekkene. Ingen kan huske sist det ble sett ei rotte i nabolaget. Heia katta, sier nå jeg.

Gammel 09-08-12, 09:19   #8
Meissa
stressmonster

Meissa sin avatar

Medlem siden: Dec 2009
Hvor: Hammerfest
Meissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Putt bjelle på katten! Jeg har hørt noen katteeiere betegne det som dyreplageri, men det er jo bare tull. Dessuten er det viktig å få hannkattene kastrert. Jeg tror egentlig at det ikke er kattene som er problemet, men bevisstløse eiere. Jeg synes for eksempel det er helt kurant å samle inn løskatter uten halsbånd eller chip og avlive dem. Mange steder kryr det av villkatter som ingen gjør noe med. De forvolder nok mye mer skade enn familiekattene som får delikatesse på boks hjemme.

Gammel 09-08-12, 09:25   #9
Neket
Har diplom

Neket sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Min katt har bjelle, han fanger fugler og mus likevel. Kastrert er han også.

Når det er sagt - når det gjelder fugler er det hvertfall nok å ta av her jeg bor. Han får premie når han tar en skjære.

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-08-12, 09:30   #10
Kirsebær
Guardian of the galaxy

Kirsebær sin avatar

Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 85
Kirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er for avliving av katter uten halsbånd eller chip.
Da forsvinner løskattene, og det blir et mye mindre problem at huskatter går løse.

Gammel 09-08-12, 09:32   #11
Madicken
Flawsome

Madicken sin avatar

Standard

Så: Der det er utrydningstruede fuglearter, kan kattene være hjemme. Der det er rotter, kan kattene ta seg en tur. Gjerne med bjelle og uten bjeller. :enkel:

Gammel 09-08-12, 09:36   #12
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av bai, her.

Eg får assosiasjoner til Freedom av Jonathan Franzen, og trekker på smilebåndet.

Det var det første jeg tenkte på også.

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-08-12, 09:36   #13
Ole Brumm
er her

Ole Brumm sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 222
Ole Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de fleste
Standard

Katten min har bjelle og fanger fugler og mus i nabolaget. Så lenge den fanger en mus i ny og ne, så ja takk til katter i nabolaget! Når vi er på hytta koser den seg med frosker i tillegg.

Men at villkatt-bestanden burde blitt redusert noen steder, er vel de fleste enige i.

Gammel 09-08-12, 09:36   #14
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Neket, her.

Min katt har bjelle, han fanger fugler og mus likevel. Kastrert er han også.

Samme med vår katt. Bjella har ikke hindret han så mye når det gjelder fangst, tror jeg.

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-08-12, 09:45   #15
Addison
Champagne til alt

Addison sin avatar

Medlem siden: May 2012
Hvor: Nedre Romerike
Addison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Divine, her.

Det var det første jeg tenkte på også.

Samme her !

Gammel 09-08-12, 10:09   #16
Arran
Under cover

Arran sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Oslo
Arran imponerer mange og er sikkert smartArran imponerer mange og er sikkert smartArran imponerer mange og er sikkert smartArran imponerer mange og er sikkert smartArran imponerer mange og er sikkert smartArran imponerer mange og er sikkert smartArran imponerer mange og er sikkert smartArran imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Kirsebær, her.

Jeg er for avliving av katter uten halsbånd eller chip.
Da forsvinner løskattene, og det blir et mye mindre problem at huskatter går løse.

Inkluder i det minste de som er øremerket også før avlivingen igangsettes.

Katter som går ute er faktisk en vesentlig faktor for å holde mus og rotter borte. Boligområder som utrydder løskatter og forbyr huskatter å gå ute vil fort merke dette. Katteeierne må imidlertid selvsagt gjøre det de kan for å minimere katteplagene for naboene, det være seg driting i blomsterbed eller kattesang på nattestid.

Gammel 09-08-12, 10:12   #17
Kirsebær
Guardian of the galaxy

Kirsebær sin avatar

Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 85
Kirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja, selvsagt mener jeg katter som ikke er merket. Løskatter.

Gammel 09-08-12, 10:25   #18
Mjau
Curlingkone

Mjau sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Blogginnlegg: 2
Mjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt av
Standard

Jeg syns man skulle avlive alle villkatter.

Og så skulle det kommet et krav om kastrering, sterilisering og merking av alle katter som ikke skal brukes i avl. Da ville mye av katteproblemene bedret seg tror jeg.

Men musebestanden ville nok økt betraktelig. For det er nok få tettbygde strøk det ikke ville skjedd i. Har bodd mye i tettbygd strøk med katt, og det ble fanget mye mys.

Gammel 09-08-12, 10:27   #19
Madicken
Flawsome

Madicken sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Mjau, her.

Jeg syns man skulle avlive alle villkatter.

Og så skulle det kommet et krav om kastrering, sterilisering og merking av alle katter som ikke skal brukes i avl. Da ville mye av katteproblemene bedret seg tror jeg.

Hårde ord til å komme fra en "Mjau".

Gammel 09-08-12, 10:34   #20
Mjau
Curlingkone

Mjau sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Blogginnlegg: 2
Mjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Madicken, her.

Hårde ord til å komme fra en "Mjau".

Jeg er en god gammeldags bakgårdskatt.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 06:19.