![]() |
#1 |
Flawsome
Medlem siden: Aug 2011
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() SoftismaskinJeg elsker softis, og har lenge drømt om egen maskin, og står nå på nippet til å kjøpe en. Men er det mulig å lage god softis hjemme? |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Nymotens gammeldags
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
![]() Sv: SoftismaskinUæ, finnes det? Jeg spiser jo ikke melkeprodukter, men jeg vet at i mange andre land, bla. Tyskland, får man kjøpt melkefri softis (soya, tror jeg) der man kjøper vanlig softis, så det går jo fint an å lage det. Kanskje det hadde gått an å lage det i en hjemmemaskin?
![]() |
#6 |
Bedreviter
|
![]() Sv: Softismaskin |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Nymotens gammeldags
![]() Sv: Softismaskin
Det har jeg prøvd, så det på Newton, synes dog ikke det blir heelt det samme, men mulig vi gjør det på forskjellige måter. Eller at det var "formen" som manglet, at det ikke føltes som ekte softis siden det var i en pose og ikke kom i sprøyteform ut av en maskin.
![]() |
#10 |
Bedreviter
|
Du kan jo klippe hull i posen og sprøyte softisen fra den (etter at du har skylt av saltet, vel og merke). |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Nymotens gammeldags
![]() Sv: SoftismaskinNå fikk jeg jo lyst å prøve på det der igjen, er jo 2 år siden vi laget det. Må se om det blir bra med soyafløte- og melk.
![]() |
#12 |
Bedreviter
|
![]() Sv: SoftismaskinEt lite tips: Vi brukte to poser til fløteblandingen, i stedet for én, som det står i oppskriften. Det ble så mye salt på posen, at det var vanskelig å få ut isen uten å komme borti saltet. Ved å ha en innerpose og en utenpåpose, slapp vi det problemet. (Ja, det tok et par runder å perfeksjonere prosessen, men det var det ingen som klaget på. |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
Nymotens gammeldags
![]() Sv: SoftismaskinDet var lurt! Skal teste det i helgen, melkefri versjon. Kjekt å ha sånne funky ting på bloggen.
![]() |
#15 |
Elsker gamlis- godis
![]() Sv: SoftismaskinÅ, dette må jo prøves! Men hva er " mye salt" og hvilken funksjon har det?
![]() |
#16 |
Bedreviter
|
Jeg kan ikke fysikk-forklaringen, men det er saltet i kombinasjon med isen som gjør at softisen fryser. Det virker ikke hvis du bare bruker isbiter.
Jo. Det hjelper å være to voksne, som bytter på. Men det er ikke verre enn at to voksne klarer det helt fint. (Så lenge man har tykke votter på, for fytterakkern så kaldt det er.) Ungene fikk riste litt, de også, men det var bare for syns skyld; de hadde ikke sjans til å holde ut lenge nok til å være egentlig til hjelp. |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
er her
|
![]() Sv: SoftismaskinHar du vanlig ismaskin, kan du fint lage softis i den, ellers var jo dette en fin måte å gjøre det på, da forbrenner jo du en del under fremstillingsprosessen, så du kan spise den med god samvittighet etterpå.
![]() |
#19 |
Har bakt søte kaker
|
![]() Sv: SoftismaskinSaltet er bare der for å smelte isen, eller?
![]() |
#20 |
Bedreviter
|
Saltet er der for å gjøre isen kaldere. (Det er ikke den teknisk riktige forklaringen, men den holder når man bare vil lage is.) |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|