|
Hjem og utstyr Hus, hage, utstyr, design mm. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
er her
|
![]() Håndverkere og betaling?Jeg skal få hjelp til å fikse noe i huset (renovering av et bad). Har fått svar fra et firma med et grovt anbud med spm om de skal komme på befaring. I anbudet lå det inne betalingsbetingelser som jeg reagerer på.
Er det vanlig med forhåndsbetaling av slike oppdrag?
![]() |
#2 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Håndverkere og betaling?Vi har hatt håndverkere til å pusse opp leiligheten nylig. Vi betalte ikke noe på forhånd. Vi fordelte det på 5 akonto innbetalinger, den første hadde forfall en drøy uke etter oppstart. De holdt på i fem uker. På den siste akontofakturaen holdt jeg igjen endel fordi det gjensto litt arbeid som de holder på med nå, det betaler jeg når de har gjort seg ferdige og vi er enige om at arbeidet er ferdigstilt.
![]() |
#3 |
er her
|
![]() Sv: Håndverkere og betaling?Jeg kan godt betale f.eks flisene med en gang de er kommet i hus og delbetalinger etterhvert som arbeidet skrider frem, men ren forskuddsbetaling, er jeg svært skeptisk til. Det blinker svart arbeid og svindelforsøk i lampen min, men det er jo et etablert A/S firma...
![]() |
#4 |
Bare sær
Medlem siden: Sep 2006
![]() Sv: Håndverkere og betaling?Jeg har betalt forskudd, men til et lokalt firma der jeg hadde sjekket referanser først, og ikke så mye som 60 %. Jeg skjønner jo at de vil sikre seg også - de investerer både tid og materialer.
![]() |
#5 |
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Håndverkere og betaling?Hvorfor skulle forskuddsbetaling tilsi svart arbeid?
![]() |
#6 |
På (opp?)tur
|
![]() Sv: Håndverkere og betaling?60% ved oppstart hørtes drøyt ut. Da har du betalt 70% før du har fått noe. Hva er det for? Materialer de har kjøpt inn? De har jo påslag på materialkostnaden og ikke hatt særlige lønnsutgifter så langt, så ville nok forhandlet ned forskuddet ganske mye. Ned mot 30% kanskje?
![]() |
#7 |
Protonterapeut
|
![]() Sv: Håndverkere og betaling?Brent barn skyr ilden. Sjekk referanser og brreg.no først?
![]() |
#10 |
er her
|
![]() Sv: Håndverkere og betaling?Nei jeg ser at svart arbeid kanskje var feil, men svindel i det minste. Jeg ser for meg de som har gått i fellen ala det programmet på tv3 bygg og bedrag tror jeg det heter. der håndverkere ikke gjør jobben skikkelig eller starter og forlater halv ferdig jobb eller noe lignende...
![]() |
#12 |
På (opp?)tur
|
![]() Sv: Håndverkere og betaling?Dere kan opprette en felles, sperret konto som dere kan ha deres egne betingelser på når skal kunne åpnes av hvem o.s.v. Det er en god løsning, bare pass på at pengene tilfaller deg om arbeidet stoppe opp f.eks.
![]() |
#13 |
er her
|
![]() Sv: Håndverkere og betaling?Ru: De er registrert i br.reg. det har jeg sjekket allerede. Og så har jeg googlet de, uten at det kom opp noe muffins.
![]() |
#15 |
I mål
|
![]() Sv: Håndverkere og betaling?
Det hadde jeg aldri giddet deale rundt med vrange håndverkere. Dersom de ikke kan ha rimelige betingelser, får de bare droppe å få jobben. |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Håndverkere og betaling?
Ta et bransjesøk på dn.no, så kan man se regnskapsresultat fra senere år osv.
![]() |
#17 |
er her
|
![]() Sv: Håndverkere og betaling?Jo da, jeg har fått forespørsel fra fem firma, har gitt tilbakemelding til fire av de, men bare dette ene har gitt meg mer opplysninger så langt. Om de ikke firer på kravene ang betalingen bruker jeg nok noen andre.
![]() |
#18 |
stille
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Tønsberg
![]() Sv: Håndverkere og betaling?Det er i hvert fall helt vanlig å betale akonto.
![]() |
#19 |
Passe aktiv
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sentralt
![]() Sv: Håndverkere og betaling?Absolutt ikke kontant. Men bryr meg ikke så mye om beløp så lenge vi har skriftlig kontrakt og får faktura.
![]() |
|
|