Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kommunikasjon > HPs vevstove

Kindle for dummies

HPs vevstove Forum for datasnakk.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 10-08-12, 12:55   #1
Veronal
Etylbarbital

Veronal sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Kindle for dummies

Jeg har lyst til å forsøke Kindke-appen på ipad. Hvis jeg kjøper bok, kan jeg lese den både på ipad og iphone? Hvis jeg senere kjøper lesebrett, kan jeg lese den der også?

Er det kun på Amazon man kjøper Kindle-bøker?

Gammel 10-08-12, 12:58   #2
Mrs. Longbottom
Keep calm and trot on

Mrs. Longbottom sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Oslo
Mrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Kindle for dummies

ja, ja og ja.

Gammel 10-08-12, 12:58   #3
Veronal
Etylbarbital

Veronal sin avatar

Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Dessuten lurer jeg på dette med at utvalget for US-kunder og oss i Europa er forskjellig? Er det gunstig å omgå dette på noe vis og er det lett å omgå?

Gammel 10-08-12, 12:58   #4
Veronal
Etylbarbital

Veronal sin avatar

Standard

Hvis jeg leser en bok på ipad, vil iphone huske hvor langt jeg har kommet?

Gammel 10-08-12, 13:00   #5
Mrs. Longbottom
Keep calm and trot on

Mrs. Longbottom sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Oslo
Mrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Veronal, her.

Dessuten lurer jeg på dette med at utvalget for US-kunder og oss i Europa er forskjellig? Er det gunstig å omgå dette på noe vis og er det lett å omgå?

Vet ikke.

Hvis jeg leser en bok på ipad, vil iphone huske hvor langt jeg har kommet?

Ja.

ordknapp

Gammel 10-08-12, 13:01   #6
torsk
<*(((<

torsk sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Barteby
Blogginnlegg: 1
torsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme omtorsk har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har lyst til å forsøke Kindke-appen på ipad. Hvis jeg kjøper bok, kan jeg lese den både på ipad og iphone? Hvis jeg senere kjøper lesebrett, kan jeg lese den der også?

Ja. Jeg har gjort alt dette, i den rekkefølgen.

Er det kun på Amazon man kjøper Kindle-bøker?

For direkte leveranse til app/Kindle, ja. Men det finnes forlag som selger ebøker på Kindle-format for nedlasting, og da må du selv legge de over på Kindelen/inn i appen. Jeg har brukt å sende det til epostadressen som Amazon har ordnet for Kindleappen min.

Gammel 10-08-12, 13:32   #7
Moia
Feil planet

Moia sin avatar

Medlem siden: Oct 2011
Hvor: På midten
Moia er litt kulMoia er litt kul
Standard

Om det med US vs EU og geografiske restriksjoner;
Jeg syns bokbransjen har skjerpet seg på dette feltet det siste året. Opplever stadig sjeldnere at jeg ikke får kjøpt kindle-bøker eller lydbøker pga geografiske restriksjoner. (De få gangene jeg har gjort det har jeg funnet dem hos iTunes i stedet..)

Ett tips til; det er mulig å låne f.eks. din manns kindle-bøker om du klikker "de-register" i kindle-appen og logger inn på hans bruker. Vær imidlertid obs på at appen da fjerner de bøkene som tilhører din konto fra iP*d'en - til du på nytt registrerer kindle-appen under din konto.

Gammel 10-08-12, 13:38   #8
nokon
Librocubicularist

nokon sin avatar

Medlem siden: Dec 2011
Blogginnlegg: 175
nokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme omnokon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Moia, her.

Jeg syns bokbransjen har skjerpet seg på dette feltet det siste året. Opplever stadig sjeldnere at jeg ikke får kjøpt kindle-bøker eller lydbøker pga geografiske restriksjoner. (De få gangene jeg har gjort det har jeg funnet dem hos iTunes i stedet..)

Ett tips til; det er mulig å låne f.eks. din manns kindle-bøker om du klikker "de-register" i kindle-appen og logger inn på hans bruker. Vær imidlertid obs på at appen da fjerner de bøkene som tilhører din konto fra iP*d'en - til du på nytt registrerer kindle-appen under din konto.

Det var nytt for meg. Vil ein då kunne vere pålogga med for eksempel mannen sin brukar frå fleire eininger, slik at framleis kan lese ei anna bok på sin app?

nokon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-08-12, 13:41   #9
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Moia, her.

Akkurat det dritet det kom med versjon 3.1.1 av appen.
På selve kindlen får man beholdt alt av innhold.

Gammel 10-08-12, 13:44   #10
Gaia
villende

Gaia sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 249
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har både Kindle og apper til fon og padde. Det er fabelaktig.

Jeg skulle bare ønske jeg kunne lese norske bøker på brettet mitt.

Hittil er det forresten bare en bok jeg ikke har fått kjøpt. Det var fordi den kun var tilgjengelig i UK i e-format. Ellers har jeg fått tak i alt jeg har villet ha.

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-08-12, 13:44   #11
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ellers kan man være vill&gal og bruke samme Amazon-konto. Da får begge tilgang til alle bøker. Men det lønner seg ikke å lese samme bok samtidig hvis man har på autosync.

Å resette last page read har endelig blitt enkelt!

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-08-12, 13:46   #12
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det kan du, Gaia. Du må bare formatere om. Enkelt.

- No. 4 -
Gammel 10-08-12, 13:48   #13
Gaia
villende

Gaia sin avatar

Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja, men da må noen lære meg det. Siden jeg er googleinkompetent.

Post gjerne oppskrift!

Gammel 10-08-12, 13:48   #14
Gaia
villende

Gaia sin avatar

Standard

Og hvor kjøper dere norske e-bøker? Og hvordan legger dere dem til på Kindle og i Kindleappen?

Gammel 10-08-12, 13:51   #15
Hjertensfryd
Unik

Hjertensfryd sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Casa Del Troll
Blogginnlegg: 98
Hjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de flesteHjertensfryd er kulere enn de fleste
Standard

Norske e-bøker får ein kjøpt hjå dei fleste nettbokhandlane no. Og digitalbok har kun e-bøker.
Eg har eit lite program som fjerner sperren, så legger eg dei inn i Calibre og får det omgjort til rett format. Og så kan eg legge den over på Kindelen min.

Litt knot til tider, men det er verdt det.

Gammel 10-08-12, 14:04   #16
Benmurphy
-

Benmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtid
Standard

Med Calibre og lett googlbare tillegg kan man (ulovlig) fjerne de kunde- og leserfiendtlige bruksbegrensningene på Kindle-bøker fra Amazon. (Som Hjertensfryd nevner over; tilsvarende (ulovlige) metoder kan med stort hell også benyttes på norske ebøker.)

Det er fortsatt stor forskjell i utvalget i de forskjellige Kindle-butikkene. Jeg har bøker som bare er tilgjengelig for kunder med adresse i én av hver disse: USA, Storbritannia og «Norge» (Jeg antar at Norge er samme utvalg som «EU», men jeg er ikke sikker.) Jeg ser det som helt nødvendig å kunne handle flere steder. Prisene varierer visst noe også.

Det går helt greit å bytte land mellom disse tre på Kindle-kontoen sin, for så handle der de har boken du er ute etter. Du må registrere seg med en adresse hvert sted for å kunne gjøre det, så kan du flytte rundt etter behov. Jeg anbefaler å velge å kjøpe og laste ned bøker til datamaskin (og ikke sende direkte til Kindle eller handle på Kindle) når det er avvik mellom hvor din Kindle befinner seg fysisk og hvor du handler. Hvis ikke kunne man iallefall tidligere risikere å få truende mail og bli tvangsflyttet av Amazon. Etter at boken er lastet ned én gang til datamaskin ser de ut til å slutte å bry seg om hvor Kindle er i verden for akkurat den boken, jeg har iallefall aldri hatt noen problemer med denne fremgangsmåten. YMMV.

Det er ikke sikkert dette vil fortsette å være problemfritt, da jeg prøvde å kjøpe en bok i den tyske butikken fikk jeg beskjed om at jeg måtte omregistrere min Kindle til Amazon.de for å kunne gjøre det. For Storbritannia er det så langt frivillig å omregistrere Kindle til Amazon.co.uk for å handle der. (Jeg er heller ikke sikker på om det spiller så mye rolle).

Ben "Building the Bezos Empire" Murphy

Benmurphy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-08-12, 18:42   #17
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det går helt fint an å kjøpe bøker på en konto, og bruke usb til å smekke den via pc til annen Kindle med annen konto.

Gammel 11-08-12, 23:44   #18
Moia
Feil planet

Moia sin avatar

Medlem siden: Oct 2011
Hvor: På midten
Moia er litt kulMoia er litt kul
Standard

Opprinnelig lagt inn av bai, her.

Det var nytt for meg. Vil ein då kunne vere pålogga med for eksempel mannen sin brukar frå fleire eininger, slik at framleis kan lese ei anna bok på sin app?

Jepp. Kan ha alle bøkene fra én konto tilgjengelig på flere devices. (Hvor mange devices totalt vet jeg ikke. Mange apps har en begrensning på 5, men kan godt hende grensa ikke finnes for kindle-appen.
Som Candy Darling sier bør en imidlertid ikke prøve å lese samme bok samtidig - da blir det bare tull med bokmerker.

....unngår inntil videre norske ebøker med mindre det er noe jeg MÅ ha. (Og da har jeg kjøpt på digitalbok.no - men du verden så mye mer knot det er!) Da foretrekker jeg heller å høre millenniumtrilogien og Jo Nesbø-bøker som engelske oversettelser på Audible.com.

Gammel 12-08-12, 09:57   #19
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Standard

Men er det virkelig ulovlig å benytte programmer som gjør lovlig kjøpte ebøker tilgjengelig på egne lovlig kjøpte devicer? Jeg trodde DVD-Jon og gang hadde fått prøvd det i retten en gang for alle.

Deling er selvsagt ulovlig. Men jeg fikk til og med tips fra det norske forlaget om at det gikk helt fint å få en spesifikk norsk bok til Kindle da jeg sutret over det på Twitter. De ville ikke gi meg fremgangsmåten, men reklamerte altså med at det er mulig.

- No. 4 -
Gammel 12-08-12, 10:10   #20
Veronal
Etylbarbital

Veronal sin avatar

Standard

Jeg leste artikkelen som jeg lenker til under, hvis kommentatorene har rett og Kindle kan regnes som relevant avspillingsutstyr så er det ikke ulovlig å fjerne drm-beskyttelsen - men det er ikke testet i retten.

http://www.itavisen.no/883274/jeg-en-bok-kriminell

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:40.