|
Tinetoffs litteraturforum Litteraturdiskusjoner, bokanbefalinger, lesesirkel mm |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
rakkarpus
|
![]() Elsker Vidunderbarn og Den vidunderlige kjærlighetens historie..hvilke andre bøker tror du jeg kommer til å elske da?
![]() |
#2 |
intro
|
![]() Sv: Elsker Vidunderbarn og Den vidunderlige kjærlighetens historie..Du har vel lest Seierherrene, da - som kommer forut for Vidunderbarn? Den er nydelig!
![]() |
![]() |
#4 |
intro
|
![]() Sv: Elsker Vidunderbarn og Den vidunderlige kjærlighetens historie..
Hold ut - i den andre halvdelen kommer du til miljøet i Vidunderbarn, og det er helt fantastisk.
![]() |
![]() |
#5 |
rakkarpus
|
![]() Sv: Elsker Vidunderbarn og Den vidunderlige kjærlighetens historie..Per Petterson ja! Har lest en av han, ikke de du nevner, men noen av hans siste tror jeg. Takk for tips. Må holde ut litt mer med Seierherrene da skjønner jeg.
![]() |
#6 |
intro
|
![]() Sv: Elsker Vidunderbarn og Den vidunderlige kjærlighetens historie..Mange av Pettersons bøker utspiller seg i nærheten av Årvoll og Seierherrene/Vidunderbarn, på andre siden av Trondheimsveien (Veitvet). Det er litt ekstra stas for meg som har en far og annen slekt som er oppvokst der, pluss at jeg har bodd der i ti ør sjøl og fortsatt sykler forbi flere ganger i uka. Litt lenger ut i Groruddalen (på Grorud) finner du bøkene til Jan Kjærstad om Jonas Wergeland også - Forføreren osv. Jeg elska dem da jeg var ung, men er usikker på hva jeg ville ha syntes i dag.
![]() |
![]() |
#7 |
intro
|
![]() Sv: Elsker Vidunderbarn og Den vidunderlige kjærlighetens historie..En annen fin oppvekstroman fra Grorud er Ensomme stjerner av selveste Pelle Parafin, Arne Garvang.
![]() |
![]() |
#8 |
rakkarpus
|
![]() Sv: Elsker Vidunderbarn og Den vidunderlige kjærlighetens historie..
Ja det skjønner jeg må være ekstra stas. Er veldig lite kjent i Oslo, har vært der lite de ett og et halve årene vi har bodd på Østlandet, og de håndfulle gangene jeg har vært der har jeg vært fra slottet og ned til Oslo S, og så kjenenr jeg til Ullevål Stadion-området. Men har lyst å bli mer kejnt i Oslo etter hvert.
![]() |
#9 |
Librocubicularist
|
![]() Sv: Elsker Vidunderbarn og Den vidunderlige kjærlighetens historieEg er godt uti del to av Seierherrene og kjenner eg er litt sånn "Tja..." Eg må lese ferdig for å sjå kva all hypen dreier seg om, men det er litt der motivasjonen ligg. |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
intro
|
![]() Sv: Elsker Vidunderbarn og Den vidunderlige kjærlighetens historie
Det er jeg sterkt uenig i - skjønt jeg liker disse også, og alle de andre du nevner. Om ikke Tove Nilsen skriver bedre, skriver hun i alle fall lettere, på godt og vondt (synes jeg, da).
![]() |
![]() |
#12 |
rakkarpus
|
![]() Sv: Elsker Vidunderbarn og Den vidunderlige kjærlighetens historieIkke spesielt ute etter oppvekst eller Grorud-bøker. Jeg synes bare disse bøkene er eksempler på bøker der jeg nesten ikke kunne vente på å bla om, og språket flyter veldig.
![]() |
#13 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() Sv: Elsker Vidunderbarn og Den vidunderlige kjærlighetens historieEr ikke Tove Nilsen mer barne /ungdomsbøker? Jeg tror jeg leste endel av de som 10-12 åring ...
![]() |
![]() |
#14 |
Librocubicularist
|
Du får liv til å vere ueinig, men kva er det du er ueinig i? At Roy Jacobsen ikkje skriv like godt som Tove Nilsen? Vel, eg synest skrivestilen til Jacobsen blir litt masete, det er litt som om eg saknar å "trekke pusten" når eg les. Setningane og avsnitta er litt for tettpakka for min smak. Det er veldig mange detaljar og veldig mange lange skildringar, og eg lurer litt på kor han vil med alt dette. Men for all del, heilt grei underhaldning. Eg merkar bare at Seierherrene nok aldri kjem til å stå på topp-ti-lista mi.
Eg synest Tove Nilsen sine bøker har fleire lag. Skyskraperengler las eg som tenåring, og då eg las ho om igjen som vaksen syntest eg absolutt det var verdt det. Grunnen til at eg las bøkene på ny, var at Nede i himmelen kom ut, og eg fekk lyst til å lese dei gamle bøkene om igjen. Og Nede i himmelen er nok litt i mørkaste laget for ein tiåring. Trur eg. |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Introvert textrovert
|
![]() Sv: Elsker Vidunderbarn og Den vidunderlige kjærlighetens historieHandler nede i himmelen også om Tove og Goggen? Den har jeg ikke lest, har lest de andre.
![]() |
#16 |
Librocubicularist
|
Ho handler om voksen-Tove som ser tilbake på barndommen. Og voksen-Goggen sin skjebne. Eg trur det er den sterkaste av dei. I alle fall den som rørte meg mest, kanskje fordi eg og var voksen då eg las ho for første gong. |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
Henger i stroppen
Medlem siden: Apr 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Elsker Vidunderbarn og Den vidunderlige kjærlighetens historieDu nevner Den vidunderlige kjærlighetens historie - jeg har ikke lest den, men tittelen ga meg umiddelbart assosiasjon til en lignende tittel - Kjærlighetens historie, av Nicole Krauss. Nydelig bok!
![]() |
#18 |
intro
|
Ja, jeg synes han skriver betraktelig bedre enn henne.
Sist redigert av Bluen : 16-08-12 kl 15:09. |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
rakkarpus
|
![]() Sv: Elsker Vidunderbarn og Den vidunderlige kjærlighetens historieTror jeg skal prøve meg på Steinbeck igjen, etter inspirasjon fra månedens bok på P2. Vredens druer.
![]() |
#20 |
ej ikke møjkets heije
|
![]() Sv: Elsker Vidunderbarn og Den vidunderlige kjærlighetens historieJeg har likt de samme bøkene, og elsket også "Pinnsvinets eleganse" av Muriel Barbery. (Som også er filmatisert, men da under et litt annet navn.)
![]() |
![]() |
|
|