Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Husmorskole

Hjelp! Skreddersydd (thai?)silkekjole med spritflekker

Husmorskole Det finnes et hav av gode tips til hvordan få ting til å fungere bedre. Her kan man spørre, dele og få gode råd av hverandre.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 12-08-12, 21:47   #1
Lille meg
ihuga feminist

Lille meg sin avatar

Medlem siden: Jan 2010
Lille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt av
Standard

Hjelp! Skreddersydd (thai?)silkekjole med spritflekker

Noen har klart å søle sprit på nederste del av min favorittkjole. Pga glansen i stoffet og at flekkene er ganske langt nede på skjørtet, så vises de ikke med mindre man ser etter, men jeg ønsker likevel å få dem bort. Jeg innser også at kjolen etter å ha blitt brukt på flere fester, kanskje fortjener å bli ren.

Jeg er veldig glad i kjolen, og er fryktelig redd for at den skal bli ødelagt i vask eller rens. Jeg fikk den skreddersydd i Thailand, og vil for alt i verden ikke at den skal ødelegges. Det står (selvsagt) ikke noen vaskeanvisning på kjolen.

Hva gjør jeg? Drar innom et hvilken som helst renseri og overlater jobben til dem? (I tilfelle hadde jeg likt å få anbefalinger om et renseri man kan stole på. Jeg så at for eksempel Multiservice har fått gode anmeldelser en plass.)

Eller skal jeg anta at jeg kan utføre dette her selv? Jeg har rålekker Miele-maskin med ymse finprogram og skånetrommel. Jeg har flytende gallesåpe som jeg ellers har vært utrolig fornøyd med. Jeg har olivensåpe fra Helios (tror jeg det er).

Hjelp. Jeg er sånn i villrede!

oss ska ikkje sulke til jorda med blod!
Lille meg er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-08-12, 21:51   #2
Pelle
Unik

Pelle sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Pelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtidPelle har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hjelp! Skreddersydd (thai?)silkekjole med spritflekker

Kjenner en som fikk avocadoflekker på sort silkeforkle. Lot seg ikke rense vekk. Etter tips fra Husfliden kjøpte hun silkemaling og malte over. Og det ble faktisk utrolig bra, synes ikke nå. Innser dog at det er lettere på sort stoff enn annet stoff med farge, kan likevel være verdt et forsøk om ingenting annet funker og kjolen ellers er ødelagt.

Gammel 12-08-12, 21:53   #3
Slettet bruker
Passiv

Standard

Silke tåler vel det meste vel?

Svar med sitat
Gammel 12-08-12, 21:54   #4
Lille meg
ihuga feminist

Lille meg sin avatar

Lille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt avLille meg har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Pelle, her.

Kjenner en som fikk avocadoflekker på sort silkeforkle. Lot seg ikke rense vekk. Etter tips fra Husfliden kjøpte hun silkemaling og malte over. Og det ble faktisk utrolig bra, synes ikke nå. Innser dog at det er lettere på sort stoff enn annet stoff med farge, kan likevel være verdt et forsøk om ingenting annet funker og kjolen ellers er ødelagt.

Hadde kjolen vært sort, så hadde det vært mulig. Men sannsynligheten for å finne rett farge er vel nærmest fraværende.

Samtidig. Det var sprit som ble sølt. Kanelsprit eller noe i den duren? Jeg er ikke så inne på dagens motesprit. Jeg tenker at det ikke kan være det verste å få bort, ettersom jeg vil anta mye har fordampet underveis, eller?

Gammel 12-08-12, 21:57   #5
Lille meg
ihuga feminist

Lille meg sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Smilefjes, her.

Silke tåler vel det meste vel?

Hæ? Tuller du?

Jeg har søkt litt, og sett skrekkhistorier om silkeklær hvor fargen har falmet. Eller stoffet har krympet slik at glidelåsen ikke funker mer.

Litt av grunnen til at jeg elsker kjolen, er at den er lang nok. Jeg kan nok godta noen cm kryping i lengden, men blir det for eksempel 5%, så kan kjolen bli såpass mye kortere at den mister noe av sjarmen.

Gammel 12-08-12, 22:00   #6
Anita72
endelig ferdig studert

Anita72 sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Telemark
Anita72 er populærAnita72 er populærAnita72 er populærAnita72 er populær
Standard

Ta på litt zalo på flekken, gni forsiktig med fingrene, skyll?

Gammel 12-08-12, 22:01   #7
Lille meg
ihuga feminist

Lille meg sin avatar

Standard

Jeg innser vel egentlig at kjolen muligens allerede er tapt. At renseri først vil forsøkes. Så vil det koste meg noen hundrelapper, og de vil likevel ikke ha fått bort flekkene eller fått kjolen ren ellers. Så vil jeg forsøke å vaske den, og så - så blir alt galt.

Jeg bare klamrer meg til et halmstrå om at dette her, det kan fikses enkelt. Det er bare et lite innlegg på FP, og så kommer det noen her som vet en hel masse om akkurat min kjole, og så ordner alt seg.

Gammel 12-08-12, 22:03   #8
Lille meg
ihuga feminist

Lille meg sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Anita72, her.

Ta på litt zalo på flekken, gni forsiktig med fingrene, skyll?

Zalo kan lett medføre endringer i farge. Se for eksempel innlegg nr. 11 i denne tråden. I samme tråd ser man forøvrig tipset om silkemaling.

Gammel 12-08-12, 22:33   #9
lucifine
Bør lage seg en tittel selv

Medlem siden: Dec 2007
lucifine er populærlucifine er populærlucifine er populærlucifine er populær
Standard

Hva med å ha den i en bøtte med vann+eddik? Eddik binder fargene i tøyet, tenker at dersom det ligger i badekaret til håndvask burde det gå ann? Kanskje hatt litt såpe i vannet?

Forresten fant en link som beskriver det jeg tenkte (den er på Engelsk da): http://www.ehow.com/how_4760713_wash...utm_source=ask

lucifine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-08-12, 22:41   #10
Slettet bruker
Passiv

Standard

Zalo?

Jeg har silkebluser jeg har hatt i mange år. Jeg vasker dem i maskin med milo jeg altså. Finvask. Enkelt g greit. Ser ut som fy når du tar det ut av maskinen, enda verre når det er tørt, som nytt når det blir strøket.

Svar med sitat
Gammel 12-08-12, 22:50   #11
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Milo, for ull og silke. Jeg har eget silkeprogram på vaskemaskinen, for øvrig. Lav temp og lave omdreininger.

Gammel 12-08-12, 23:03   #12
Adele
In love with a fairytale

Adele sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Adele imponerer mange og er sikkert smartAdele imponerer mange og er sikkert smartAdele imponerer mange og er sikkert smartAdele imponerer mange og er sikkert smartAdele imponerer mange og er sikkert smartAdele imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg vasket min silkekjole i vaskemaskin, på ullvask med milo for ull og silke. Det gikk bra!

Adele er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-08-12, 00:48   #13
gullet
stille

gullet sin avatar

Hvor: Tønsberg
gullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme omgullet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

I vaskemaskinen!
Milo og Mieles fantastiske silkeprogram.

Jeg har vel hatt og brukt den røde silkekjolen min i ti år, nettopp fordi den var enkel å vaske(og den gangen hadde jeg ikke så bra vaskemaskin som jeg har nå). Tilslutt var den rett og slett utslitt, og ikke en gang jeg kunne redde den. Men den var flekkfri!

Gammel 13-08-12, 00:51   #14
annemede
Ser lyst på livet

annemede sin avatar

Blogginnlegg: 240
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Vil ikke sprit dampe på relativt lav varme?

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:26.