Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Hersketeknikker

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 08-04-07, 18:44   #1
Nooria
Stadig underveis

Nooria sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Nooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de fleste
Standard

Hersketeknikker

Temaet "hersketeknikker" er aktuelt for tiden bl.a fordi Hilde Sandvik har gitt ut en bok om temaet.

Bruker du hersketeknikker? Er det greit å bruke hersketeknikker?

Og en annen ting: Har du gode tips til hvordan håndtere hersketeknikker som blir brukt mot en?

Nooria er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-04-07, 18:48   #2
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hersketeknikker

Jeg bruker Sitronteknikker. Det er klart at svake mennesker iblant kan se på det som hersketeknikker.

Gammel 08-04-07, 18:50   #3
Nooria
Stadig underveis

Nooria sin avatar

Nooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de flesteNooria er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Jeg bruker Sitronteknikker. Det er klart at svake mennesker iblant kan se på det som hersketeknikker.

Hvordan opplever du det når folk bruker hersketeknikker på deg? Parerer du uten å blunke... og uten å bli det minste frustrert/nedstemt/såret?

Gammel 08-04-07, 18:54   #4
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nooria, her.

Hvordan opplever du det når folk bruker hersketeknikker på deg? Parerer du uten å blunke... og uten å bli det minste frustrert/nedstemt/såret?

Selvsagt.

Gammel 08-04-07, 20:01   #5
Nooria
Stadig underveis

Nooria sin avatar

Standard

I følge gårdagens utgave av Dagbladet innrømmer en rekke politikere og andre offentlige personligheter at de bruker hersketeknikker. Jeg er fremdeles nysgjerrig på om det er flere av FPs brukere som mener at de bruker det.

Selv skulle jeg helst kunne svart nei på spørsmålet, men jeg er vel antageligvis ikke helt skyldfri .

Gammel 08-04-07, 21:11   #6
Gulla
Superduperaktiv

Gulla sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Gulla er populærGulla er populærGulla er populær
Standard

Jeg opplever innimellom at enkelte eldre, mannlige kolleger bruker hersketeknikker på/mot meg. F. eks kaller meg "lille venn", "å, så søt du er når du er sinna", opplever at menn kommenterer kroppen min (delvis til hverandre, delvis til meg) i møter osv.
Jeg tolererer det ikke! Sier klart og tydelig ifra, foran alle at de må ta seg sammen.
Men, jeg bruker vel enkelte former for hersketeknikker selv også. Sannsynligvis mer enn jeg er klar over selv. Jeg er en ung, liten (bokstavelig) jente. Gutteklubben ,som fisker sammen før jobb og drar på fotballkamper sammen, er vrien og markere seg for. Noen teknikker kan hjelpe på veien da....

Gulla er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-04-07, 21:13   #7
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Standard

Hah! Vær lykkelig for at du HAR en kropp som det snakkes om. Utakknemlige kjerring.

Gammel 08-04-07, 21:13   #8
Hasselnøtt
Sliter med tastaturet

Hasselnøtt sin avatar

Hasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner til
Standard

Jeg bruker helt klart hersketeknikker i noen sammenhenger, særlig i forhandlinger i jobbsammenheng. Jeg blir også møtt med det samme, og kjører på med samme mynt som best jeg kan. Samtidig prøver jeg alltid å opptre så blid, høflig og hyggelig som mulig.

Hasselnøtt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-04-07, 21:15   #9
Hasselnøtt
Sliter med tastaturet

Hasselnøtt sin avatar

Hasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner tilHasselnøtt er et navn som alle kjenner til
Standard

"Frøken"-kommentarer er sånt som irriterer meg også. Grenseløst.

Gammel 08-04-07, 21:16   #10
Hasselnøtt
Sliter med tastaturet

Hasselnøtt sin avatar

Standard

Hah! Vær lykkelig for at du HAR en kropp som det snakkes om. Utakknemlige kjerring.

Det er vel neppe det det er snakk om, er det vel?

Gammel 08-04-07, 21:16   #11
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Nova, her.

Det er vel neppe det det er snakk om, er det vel?

Tenk at du trodde det.

Gammel 08-04-07, 21:17   #12
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sludder og pølsevev.

Gammel 08-04-07, 21:18   #13
Hasselnøtt
Sliter med tastaturet

Hasselnøtt sin avatar

Standard

Tenk at du trodde det.

Blir aldri klok på dine kommentarer, for å være ærlig.

Gammel 08-04-07, 21:22   #14
safran
saftig

safran sin avatar

Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg bruker ikke hersketeknikker bevisst. Om jeg ubevisst gjør det, må jeg tenke litt på.

Gammel 08-04-07, 21:31   #15
Eria
Fångad av en stormvind

Eria sin avatar

Hvor: Frittgående
Eria er et navn som alle kjenner tilEria er et navn som alle kjenner tilEria er et navn som alle kjenner tilEria er et navn som alle kjenner tilEria er et navn som alle kjenner tilEria er et navn som alle kjenner tilEria er et navn som alle kjenner tilEria er et navn som alle kjenner tilEria er et navn som alle kjenner tilEria er et navn som alle kjenner tilEria er et navn som alle kjenner til
Standard

I følge min mann er jeg elendig på kvinnelig hersketeknikk.

Gammel 08-04-07, 21:34   #16
Magica
søt

Magica sin avatar

Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av safran, her.

Jeg bruker ikke hersketeknikker bevisst. Om jeg ubevisst gjør det, må jeg tenke litt på.

Slik tenkte jeg også når jeg leste den artikkelen i Dagbladet. Jeg prøvde å finne noen hersketeknikker jeg kunne "lære meg" for å bruke som argumentering i diskusjoner, men for meg blir dette noe jeg gjør "naturlig" og måten jeg er på er en del av meg. Men jeg hersker ikke så mye tror jeg.

Jeg hater nedlatende holdninger slik som nevnt her. "Lille venn" og den stilen der. Da freser jeg.

Gammel 08-04-07, 21:45   #17
Doxa
hmmm

Doxa sin avatar

Blogginnlegg: 1
Doxa er populærDoxa er populærDoxa er populærDoxa er populær
Standard

Føler nok jeg har blitt mer utsatt for herketeknikker enn at jeg bruker det selv. Men om jeg bruker herketeknikk er det nok ubevisst og veldig situasjons-/personavhengig (tror jeg).

Har blitt mer hardhudet mot slike teknikker med årene, men jeg blir forsatt litt satt ut når jeg blir utsatt for det.
Menn som bruker "lille venn" er jo nesten antikvariske og dem klarer jeg ikke å ta seriøst. Det blir for dumt.

Jeg synes det er verre (f.eks i jobbsammenheng) med hersketeknikker som utskjelling og mer psykopatiske metoder som går direkte på ens personlighet. I slike tilfeller er det bare å komme seg vekk.

Doxa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-04-07, 22:09   #18
Gulla
Superduperaktiv

Gulla sin avatar

Gulla er populærGulla er populærGulla er populær
Standard

Hvilket er et godt eksempel på hersketeknikk ja
Takk for demonstrasjon.

Gulla er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:00.